We zijn net teruggekomen van Cinque Terre. Niettegenstaande de verwoestende vloed die in oktober is geweest was het toch nog de moeite om er naartoe te gaan. In Vernazza kan je absoluut niet komen. Dit dorpje is volledig afgesloten. In Monterosso kan je met de trein geraken. Met ziet er nog hoe erg het geweest is. De mensen zijn alles nog aan het opkuisen. De andere dorpjes zijn mooi en het was er nog heel warm. Gedurende de dag was het in de zon wel 25 graden. ‘s Avonds koelde het wel erg af maar met een sweater bij aan kon je toch nog een pintje op een terras gaan drinken. Deze periode is er wel veel minder open. De keuze aan restaurantjes enz… is beperkt maar men kan er overal lekker eten. Echt goedkoop is het er zeker niet maar zelfs in het naseizoen blijft het een toeristische trekpleister. Deze periode zie je er ook veel amerikanen.
De via d’ Amore was open van Riomaggiore tot Manarolo. Om Corniglia te bereiken moet men de pad door de bergen nemen. Een aanrader wat betreft uitzichten maar voor ongeoefende wandelaars zoals wij is het zwaar. Maar als wij het kunnen, kan iedereen het. Het is wel niet doenbaar voor mindervalide personen. Uiteindelijk kan men alle dorpjes per trein bereiken (behalve Vernazza want daar mag je niet uitstappen).
We zijn 6 dagen weg geweest en het is zeker voor herhaling vatbaar. Misschien volgend jaar als de beide getroffen dorpjes terug volledig bewoonbaar zijn. Alhoewel, als we morgen terug konden gaan vertrokken we maar… een mens moet blijkbaar ook werken, zowel mijn vrouw als ik. Dus zal het voor later zijn. Het was toch de moeite. Ook is men met de trein heel snel in La Spezia en aan de ander kant in Genua. Er is daar altijd wel iets te zien.
leuk om je verslag te lezen.oei,wat zonde van vernazza!wij zaten daar in 2010.vind het een geweldige leuk plaatsje.echt de moeite waard om nog eens te bezoeken!!hoop dat ze er gauw weer goed boven opkomen!
Zijn er kort geleden nog mensen naar Cinque Terre geweest en kunnen die iets over de situatie nu vertellen? Bijvoorbeeld over Riomaggiore, dat ook zwaar getroffen is. En het stadje Pigione dat iets verder in het binnenland ligt? Op tv zagen we dat ook daar grote schade was aangericht. Wij waren er de week voor de overstromingen en zijn erg benieuwd hoe het nu is, we vonden het er heerlijk en willen best terug!
Wij zijn dus enkele weken na de ramp geweest en zowel Riomaggiore, Corniglia en Manarola waren intact. De mensen van deze dorpjes gingen alle dagen helpen in de 2 getroffen dorpen Monterosso en Vernazza. Vernazza was werkelijk ontoegankelijk. Monterosso nog een stort.
De opkuis was hier in beide dorpen nog vollop bezig. In Pigione zijn we niet geweest, dus daar kan ik niets van zeggen.
De inwoners van de dorpen hadden toch goede moed dat alles in verloop van tijd zou in orde komen. Ik verwacht echter dat het in Vernazza vooral nog lang zal duren.
Wij gaan in elk geval nog ooit terug.
Wij gaan dit jaar voor het eerst naar Italie, na jarenlang Frankrijk. we zijn van plan om Cinque Terre te bezoeken en daarna nog richting de meren in het noorden, Como of Maggiore. hebben jullie nog goede camping ideeen, we houden van niet al te grote campings maar er moet wel wat te beleven vallen. suggesties zijn welkom.
Hoi,
Wij zijn net teug uit Italie , en hebben Cinque Terre bezocht ,nu is het terug allemaal prima in orde hoor er iets niets meer van te merken,We logeerden in een B&B in Paggi superleuk met schitterend uitzicht ,een heel mooie streek Ligurie ,met Portofino, Camogli, allemaal even gezellig .Zeker voor herhaling vatbaar .Groetjes
buongiorno Italiëliefhebster,
Ook ik ben van plan om dit jaar eind Juli metmijn auto naar Cinque Terre te gaan en de omgeving te verkennen en die mooie wandeling langs het strand te maken. Ga binnenkort alvast oefenen met wandelen. Kun je me nog zeggen hoe het BB in Paggi heette , Wie weet heb je ook wel zin om mee te gaan . Na Cinque Terre zak ik af naar Rofena (Siena) waar ik van een kennisje een appartement gehuurd heb voor de hele maand Augustus. Als je wilt zou je daar ook één of twee weken met mij kunnen verblijven nadat we eerst vantevoren met elkaar kennis hebben gemaakt. Ik woon in Rotterdam. Laat je me even wat horen. Je kunt me ook op mijn eigen e-mailadres schrijven dat werkt sneller voor mij. Italanja@zonnet.nl
Heb zelf een taaltrainingsbureau en spreek vloeiend Italiaans (in Rome gestudeerd). ciao ciao a presto Anja