Chong Chom en Bilharzia: 2 vragen waar we maar geen antwoord op kunnen vinden HELP!

Hallo allemaal,

Ruim een jaar geleden heb ik mij aangemeld voor dit forum toen we naar Thailand wilde reizen. Vanwege medische redenen hebben wij vorig jaar onze reis moeten annuleren. Gelukkig gaat het nu allemaal weer beter en willen we alsnog naar Thailand. :cheer:De route is inmiddels wel aangepast, we willen nu graag de Isaan bezoeken. Ik heb echt heel veel aan dit forum gehad en antwoord gevonden op vele vragen, daarvoor bedankt!:chin:

Er zijn nog 2 vragen die ik maar niet goed beantwoord krijg, niet bij de apotheek, reisinformatiecentra of het minbuza. Bij de GGD vertelden ze ons uiteindelijk: probeer het eens op forums. Briljant! Dus hierbij 2 vragen waarvan ik hoop dat jullie ons kunnen helpen:

1. Wij hebben het plan om door de Isaan te trekken en ook een bezoek te brengen aan Cambodja/Ankor. Nu zijn er al geruime tijd onrusten in dit gebied tussen Thailand en Cambodja, wij vinden het echter lastig om in te schatten waar we beter wel/niet kunnen reizen. Ons plan is om de weg te volgen: Ayattaya, Pak Chong, Khorat, Khon Kaen, Nong Khai, langs de mekong, Chiang Khan, Loei, voor zover ons bekend zijn daar nu geen onrusten. Maar, het liefst willen ook graag bij Khorat, via Surin de grens over bij Chong Chom naar Ankor. Is dit laatste gebied onrustig en kunnen wij hier nu wel de grens over in verband met deze onrusten?

2. Mijn vriend is dol op vissen, maar wij hoorden dat de Bilharzia in veel rivieren in de Isaan voorkomt. Wij hebben kunnen vinden dat dit in de Mun rivier is, klopt dit en is dit ook in meer rivieren zoals de Mekong? Hebben jullie misschien ook nog tips t.a.v. dit enge diertje?

Hopelijk kunnen jullie ons helpen…
Groetjes Bianca

de Bilharzia komt in thailand nauwelijks voor maar hij komt voor hij leeft alleen in stilstaand of zeer langzaam stromend water als je dus niet komt in meren en langzaamstromende delen van rivieren zal je heeeeel erg weinig kans op besmetting hebben, ga zeker niet in deze stilstaande wateren zwemmen of pootjebaaien
volgens de website van de travelclinc in het havenziekenhuis te rotterdam is een besmetting heel gemakkelijk op te sporen ook als je nog geen symptonen van diaree hebt (staat niet bij hoe) hier schrijven ze echter ook dat het in thailand niet voorkomt maar dat isd zo ver ik weet dus niet waar

of het rustig is op de plaatsen waar jullie de grens over willen gaan weet ik niet ik ben zelf niet zo bekend in het isaan gebied dit is meer een vraag voor George of mischien van een van onze in thailand wonende leden met de juiste kennis hierover mischien Dave

Hallo Dirk,

Bedankt voor je reactie, ik dacht dat ik het berichtje niet goed gepost had, maar blijkbaar is het wel te lezen (ben niet zo handig met forums enzo). Ik zal ook nog even op de site van het havenziekenhuis kijken,

Groetjes Bianca

haha ja hoor je berichtje is prima te lezen, nu zelfs 2 x maar dat geeft niets hoor
hier heb je de tekst welke de travelclinic in het haven ziekenhuis op hun website hebt staan

Bilharzia is een wormziekte. De larven leven in water en kunnen de intacte huid doordringen. In het lichaam ontwikkelen ze zich tot wormen die in de bloedvaten van darm of blaas leven.
Gebieden
Bilharzia komt voor in Afrika, delen van Latijns-Amerika, China, Japan, Indonesië en enkele delen van het Midden-Oosten.

Besmetting
De infectie wordt overgebracht door de larven van zoetwaterslakken. Deze zijn voornamelijk te vinden langs oevers van rivieren, meren en moerassen. Wanneer u in besmet water zwemt of baadt kan een larve door uw huid binnen dringen.

Verschijnselen
De ziekte verloopt in twee stadia. Na besmetting ontwikkelt de larve zich binnen een maand tot een volwassen worm die zich nestelt in de bloedvaten rond de darmen of blaas. Daarna begint de eerste fase die enkele weken tot soms maanden duurt. Koorts, diarree en huidafwijkingen zijn bekende symptomen. In de chronische fase ontstaat een ontsteking in de blaas of darmen. Enkele maanden tot jaren na besmetting kunnen klachten optreden als diarree met bloed of bloed in de urine. De infectie kan overigens ook zonder klachten verlopen.

Voorkomen en behandelen
In de genoemde gebieden kunt u beter niet zwemmen, pootjebaden of zelfs uw handen wassen in stilstaand of zwak stromend water. Vermoedt u besmetting, raadpleeg dan uw huisarts. Meld daarbij wat uw reisbestemming was. Er bestaan medicijnen die bilharzia effectief bestrijden. In Nederland wordt hiervoor met name Praziquantel gebruikt. Als u heeft gezwommen in mogelijk besmet water is de infectie makkelijk op te sporen, ook als u (nog) geen klachten heeft.

hier de link http://www.travelclinic.com/45/bilharzia.htm

De grens overgang bij Chong Chom was gesloten vanwege de onrust maar is inmiddels weer helemaal open. Zover ik nu weet is alles er prima te doen en is het weer redelijk het oude maar wel nog steeds wat stiller. Gewoon wel goed het nieuws blijven volgen dan kan er weinig mis gaan. Je kan eventueel het imigration office bellen in Korat deze kunnen je ook veel vertellen.

Hallo Rik,
Bedankt voor je reactie, dat is mooi nieuws! Ik hoop echt dat we Angkor kunnen bezoeken. Misschien dat we in Khorat ook wel info kunnen vinden over de opening van deze grenspost als we daar over een paar weken aankomen, weet je ook of de info bij de tourist information daar betrouwbaar is? Ben jij toevallig laatst nog langs deze grenspost geweest? Ik heb gelezen dat het een prima route is om te nemen.
Groetjes Bianca

" Verschijnselen
De ziekte verloopt in twee stadia. Na besmetting ontwikkelt de larve zich binnen een maand tot een volwassen worm die zich nestelt in de bloedvaten rond de darmen of blaas. "

Hmmm, dat klinkt allemaal niet erg lekker, ik denk dat we voor de zekerheid maar plastic handschoenen aanschaffen om te vissen… van die leuke gele of roze huishoudhandschoenen, zal mn vriend vast kunnen waarderen ha ha!

Wat ik zo gek vind is dat je in bijvoorbeeld rijstvelden of springs in Khao Yai enzo ook stilstaand water hebt, ik heb zo vaak touristen gezien die daar in rondlopen/zwemmen…

groetjes Bianca

Hey Bianca,

Angkor is zeer zeker de moeite waard hoor zeker doen dus!
De informatie is goed en betrouwbaar er zit ook een toeristinformation vlakbij dus informatie genoeg te vinden :wink:

Het is een mooie route naar Angkor toe hoor,de meeste nemen Poipet dat is iets bekender.

Gr Rik

verder zeker naar angkor wat gaan zoals rik al zegt gebruiken de meeste mensen de grens overgang bij Poipet, deze kunnen jullie ook altijd nog nemen als jullie bij de andere geen goede gevoelens hebben

Misschien omdat Bilharzia niet voorkomt in Thailand?

Hallo Steven,

Volgens de gegevens die ik van de apotheek (travelalert guide) heb gekregen dus wel. En omdat dat dus niet echt specifiek is en mijn vriend wel graag wil vissen ben ik op zoek gegaan naar verdere info. Dat heb ik echt nergens kunnen vinden, vandaar mijn berichtje op dit forum.

Ik hou gewoon de tips van Dirk aan en dan moet het wel goed komen denk ik.

Groetjes Bianca

Laatste geval dat bekend is van Bilharzia dateert uit de jaren 70 in het gebied van de Mekong Rivier (Chiang Saen) Mensen moeten leren om alles in perspectief te (blijven) zien. De kans dat je wordt overreden bij het oversteken is groter dan de kans op besmetting van Bilharzia.Zou er eerlijk gezegd niet van wakker liggen Bianca!
Om de grens tussen Thailand en Cambodja over te steken wordt de route van Aranyaprathet naar Poipet het meest gebruikt.Een andere mogelijkheid om naar Cambodja te reizen is de grensovergang van Hat Lek naar Koh Kong, het zogenaamde Cham Yeam Checkpoint. Deze grensovergang ligt vlakbij de kust.Er zijn nog enkele andere grensovergangen, zoals bijvoorbeeld die van Chong Sa Ngam naar Anlong Veng of die van Chong Jom naar O Smach, maar deze worden veel minder gebruikt door toeristen. De reden hiervoor is voornamelijk dat er heel wat minder openbaar vervoer is en dat een visum hier moeilijker te verkrijgen is.Vroeger werden er ferries ingezet om de grens tussen Thailand en Cambodja over te steken, maar tegenwoordig gebeurt dit nog maar zeer zelden en gaat men via het vasteland.
gegroet:georgessiam.

Zie de informatie van Dirk inderdaad. Bilharzia komt niet voor in Thailand. Maar je apotheek wil je natuurlijk graag van alles verkopen,

Hoi steven,
Dat is toch eigenlijk idioot? We komen ook uit een mini dorpje dus dat zal er misschien mee te maken hebben. Normaal ben k ook niet zo benauwd aangelegd, ratten, spinnen, bloeien me niet zo maar wormen die mijn huid binnendringen: aaaahhhggrrr! Goed, ik nben nu wel gerustgesteld door iedereen hier.

[quote=“georgessiam, post:12, topic:92785”]

Laatste geval dat bekend is van Bilharzia dateert uit de jaren 70 in het gebied van de Mekong Rivier (Chiang Saen) Mensen moeten leren om alles in perspectief te (blijven) zien. De kans dat je wordt overreden bij het oversteken is groter dan de kans op besmetting van Bilharzia.Zou er eerlijk gezegd niet van wakker liggen Bianca!

En nu ben ik helemaal gerustgesteld, bedankt!

Om de grens tussen Thailand en Cambodja over te steken wordt de route van Aranyaprathet naar Poipet het meest

Eigenlijk zocht ik een grensovergang die wat rustiger is, maar ik begin wel steeds meer te denken dat het misschien wel iets veiliger is dan bij surin.

Ik ga me voor de zekerheid alvast even inleven op alle oplichters daar bij de grens!

Bedankt voor je reactie, groetjes bianca

[quote="“bianca1981, post:15, topic:92785"”]

Jazeker is dat idioot, maar als je vragen stelt bij dat soort praktijken krijg je te horen ‘het gaat wel om je eigen gezondheid, dus je kunt niet voorzichting genoeg zijn’ oid. Onzin natuurlijk, maar ja.

Of je het nu over besmettingen, ziektes of afzetters hebt, het is eigenlijk bijna altijd een kwestie van je gezond verstand gebruiken.
Je kan bijvoorbeeld perfekt gezond en risicoloos aan de standjes op straat eten. Echter als je ziet dat de saté’s daar al een half uur in de zon liggen te blinken zonder koeling en er geen zinnige Thai aanstalten maakt om in dat tentje te gaan eten, effe verder kijken tot je iets tegen komt dat er beter uitziet. Over het algemeen mag je aannemen: veel locale klanten = lekker en weinig risisco. Gewoon altijd een beetje je buikgevoel (in dit geval letterlijk :wink: ) volgen. Ik zou zelfs bijna zeggen: met die tentjes heb je één groot voordeel tegenover vele restaurants, ze zijn in feite een open keuken! Je ziet hoe de zaken bereid worden. Maak daar zeker gebruik van!:chin:

Ivm afzetters: in Thailand komt het vrijwel nooit voor dat iemand jou aanspreekt, toch niet om je ‘gratis’ een dienst te bewijzen. Altijd direct op je hoede zijn. Een vriendelijk, doch kordaat ‘MAI AOW’ doet meestal wonderen.
Taxichauffeurs in Bkk altijd vragen om hun meter aan te zetten indien ze dit niet vanzelf doen. Geloof me, een ‘prijsje’ zal nooit zo laag zijn als de meter-prijs. Echter bij Songtaauws en tuktuks moet je altijd op voorhand een prijs afspreken. Laat ook hier je gezond verstand spreken. Maw. bvb in Bkk mag een ritje met de tuktuk niet duurder zijn voor dezelfde afstand als een taxi. Wel integendeel. Je kunt bij deze mensen meestal wel proberen om over de prijs te onderhandelen. Het is geen slecht idee om cijferwerk in het Thai van buiten te leren. Een namiddagje studeren en je kan het vloeiend. En je komt er meestal iets verder mee dan met Engels, men bekijkt je dan alsof je al wat meer ervaring met het land hebt.

En Bilharzia of niet, drinken uit stilstaande poelen langs de Mekong zou ik sowieso niet doen… :wink:

Ik hoop dat je hier iets mee bent:chin:

En veel plezier met de reis! Thailand is fantastisch!:dag:

Grts,

Jelle