Chitwan

Wij gaan eind november naar Nepal, willen dan ook chitwan bezoeken. Is het mooier in het natuurpark zelf te verblijven of toch ook in nabijgelegen dorp en van daaruit dagtochten te regelen?
Sowieso erg benieuwd naar jullie eventuele reiservaringen in en rondom Chitwan!

Wat mooier is, weet ik niet maar wij verbleven in het park zelf.
Dubbel gevoel:

1. erg mooi, vlakbij en rijden op olifanten etc.
  2. allemaal erg gereicht op de massa.
    Ik ben bang dat zoiets aan eigen succes tenonder gaat.
    Dat bezoek was in 1996. Ik ben dus benieuwd hoe het nu is.

wij zaten ook in het park. weet het verschil ook niet, maar toen wij er waren waren we er zo’n beetje als enige wat wel heel gaaf was. verder ook weinig toeristen gezien in het park. voor ervaringen lees blog :slight_smile:

Verblijf je in een dorp als Sauhara heb je het beste van 2 werelden. Je bent overdag in het park en ziet de wonderschone omgeving. in de avond heb je de mogelijkheid om in diverse reaturants te eten en kun je contacten leggen met de bevolkong.
In het park zit je midden in de natuur, die wonderschoon en uniek is, maar het is wel erg “opjezelf” en veel keuze dan het hotel waar je inzit heb je niet.
Kortom, iedereen maakt een andere keus en het ligt eraan hoezeer je een liefhebber van de natuur bent. Wil je het beste van beide werelden ga dan buiten het park zitten.

Wij verbleven in de Luntara ecolodges vlakbij het "elephantbreedingcentre " .Even buiten het plaatsje op fietsafstand van Sauhara . Maar ik denk dat het niet meer bestaat…de website is uit de lucht, dat zou trouwens erg jammer zijn! Het was een heerlijke plek, met cottages aan de rivier, heerlijk eten, hangmat, getetter van de olifanten, s’avonds komen de neushoorns vlakbij…
Als je met de bus komt word je door allerlei touts benaderd. Sommige vrij opdringerig! Let dan op de enige blanke vrouw ( Hanna ) want zij was de eigenares van deze plek en steunt ook allerlei lokale vrouwenprojecten . (stond heel bescheiden achteraf met haar bordje )

Als je in Sauhara komt loont het wel om even kamers te vergelijken op verschillende plekken , er is best wel prijs/kwaliteit verschil.

Een andere mooie plek waar ik zelf niet ben geweest maar volgens mij een aanrader is Sapanalodge .Katja Schuurman verbleef hier pas tijdens haar “Return to sender project” in Chitwan. http://www.sapanalodge.com/dutch_sl.php Hier vind je tevens wat info over tours in het park, cursussen etc.

Het is heerlijk om in de vlakke omgeving van Sauhara een fietstocht te maken en de Tharudorpjes te bezoeken .

Succes en veel plezier in Nepal !

Wij hebben een nacht in Sauhara geslapen en een nacht in Hotel Wild Discover in het dorpje Ghatgain. Dit is vlakbij het elephantbreedingcentre en de plaats om tijgers te spotten. Het is vlak naast de rivier. Een mooie tuin, prima eten en heel goedkoop (250 rupees)…maar dan heb je wel vrij harde bedden. Prima service.

Ik heb afgelopen maart een 3 daagse trip gemaakt naar Chitwan. Geboekt bij Asian heritage treks. Vanuit Nederland geboekt in Kathmandu. Ze hebben ook een nederlandse site.

2 overnachtingen in Park Side Hotel in Sauhara, inclusief eten (ontbijt/lunch/diner), retour busreis va Kathmandu naar Sauhara. Bij aankomst lunch, dan wandelen naar een lokaal museum waar je kan zien hoe de mensen daar in de streek leven. "s-avonds een cultureel iets uit de streek.
dag 2: vroeg opgestaan, in een houten kano richting de jungle, toen in 2 uur teruggewandeld, daarna olifanten wassen, en 's-middags op een olifant de jungle in.
dag 3: nog een bezoek aan het elephant breeding center en toen met de bus terug naar Kathmandu.

3 dagen inclusief 2 overnachtingen, bus,alle genoemde excursies 80 euro…

Je kan met een luxere bus, de greenline maar die is een stuk duurder,

Ik vond het een geweldige ervaring, het eten en de service in het hotel was super!

Ik zat dus buiten het park, maar heb mi niets gemist.

Gr belinda

ik zat vorig jaar zomer in sauraha en dat beviel mij wel gewoon de vrijheid om 's avonds een wandeling te maken en verschillende restaurantjes enzo bezoeken, verder veel gepraat met de houders van winkeltjes en tegen slaaptijd weer terug naar je acco, vond het er zowiezo wel relaxed als je even niets had gewoon rustig boekje lezen, heb zelf dus niet in park geslapen dus verschil weet ik niet…

Chitwan is erg populair onder de toeristen in Nepal. Ik zelf ben naar Bardia gegaan omdat Chitwan erg druk was in de periode dat ik er eigenlijk heen wou. In Bardia was ik ongeveer de enige en het was geweldig. Heb ongeveer alles gezien wat er te zien valt, onderandere een grote tijger van een metertje of 7, erg spannend. Ik raad Forest hide-away aan als lodge. Bardia is echt geweldig en als het echt seizoen is zou ik daarheen gaan inplaats van naar Chitwan.

Groetjes

Wij zaten in het Island Jungle Resort op (jawel) een eiland in Chitwan. Leuke is dat je 's avonds alle geluiden uit het oerwoud hoort maar verder heb je niet echt veel meerwaarde.
Wij hebben helaas niet veel wildlife gezien en na 2 keer 2,5 uur op een olifant zitten had ik het ook wel weer gehad.
Voor fot’s check: