Ik heb een reis gepland die op 11 februari begint in Moskou. Ik wil ter plekke een kaartje kopen voor de Trans-Mongolië express. Nu kwam ik er laatst achter dat op 8 februari Chinees nieuwjaar is, met als gevolg de grootste volksverhuizing ter wereld, namelijk Chinezen die naar hun familie reizen, en terug. Ook in Mongolië vieren ze dit en blijkbaar hebben ook heel veel mensen vakantie in die tijd.
Nu vroeg ik me af: is dat een probleem voor mij? Is het lastig om aan treinkaartjes te komen, en zal het zo zijn dat bijvoorbeeld alle winkels en restaurants dicht zijn? Of is dat alleen tijdens die paar feestdagen zelf, dus 8, 9 en 10 februari?
Ik DENK (maar weet het niet zeker) dat de meeste mensen net wat eerder op pad gaan. Wanneer jij 11 februari in de trein stapt, kom je pas rond de 13de of 14de in Mongolie aan. De grootste festiviteiten zijn dan inmiddels wel over.
Je hoeft je sowieso niet druk te maken dat restaurants dicht zijn, mensen trekken juist masaal de straat op en gaan met zijn alle uit eten. Of je lekker kan shoppen rond die tijd weet ik niet (maar daar ik Mongolie nooit de meest ideale plek voor ), maar kleine dingetjes als levensmiddelen zijn altijd wel de krijgen.
Maareh, wat voor een visum heb je voor Rusland? Wanneer je met een standaard toeristenvisum reist, moet je van nacht tot nacht aangeven waar je slaapt. Je hebt dan al een boekingsbewijs nodig voor de TME om uberhaupt het land in te komen.
Goede reis!
(Ik heb de TME in 2006 in ongekeerde volgorde gemaakt. Met name Mongolie is overweldigend!!! Neem de tijd in dit land.)
Ik heb inderdaad een gewoon toeristenvisum… waar en wanneer moet je dan aangeven waar je iedere dag verblijft? Van anderen hoor ik namelijk dat je het kaartje voor de TME gewoon ter plekke kunt kopen
Als je al een visum HEBT, zou het waarschijnlijk allemaal geen probleem zijn. Ik moest echter voor het verkrijgen van mijn visum allemaal boekingsbewijzen overhandigen. Maar misschien is dat inmiddels niet meer nodig…
Verder gaf het hotel waar ik verbleef elke dag door aan de touristenpolitie dat ik daar overnachtte. Ik had daarvoor een speciaal kaartje in mijn paspoort, wat ik kreeg toen ik het land inging en weer moest inleveren toen ik het land uitging.
Maar ik zou zeggen: vraag voor de zekerheid even na bij de ambassade!