China, maar Tibet dicht

Hallo,
Wij hebben een reis naar China en Tibet geboekt maar ondertussen hebben de Chinezen Tibet dichtgegooid. Waarschijnlijk zal dit niet heel lang duren, maar er is nu natuurlijk onzekerheid over het welslagen van de reis. Tibet, en met name de treinreis van China naar Tibet, moet het hoogtepunt worden.
Zijn er onder jullie meer liefhebbers die zich nu afvragen of ze de reis moeten annuleren of het risico maar moeten nemen?

Tibet is alweer open.

Enige punt is dat je niet met zijn tweeën een permit krijgt om het land te bereizen, maar dat je met een groepje van vijf mensen moet zijn met dezelfde nationaliteit.

Ik zou sowieso geen reis annuleren, dat kost je alleen maar een hoop geld. In Nepal en India kun je ook Tibaanse kloosters en bergen vinden, en hetzelfde geld voor de provincie Yunnan in China waar veel Tibetanen wonen. Nee, het is niet hetzelfde. Maar het is ook magisch, met als grote voordeel dat je je vrij mag bewegen en niet achter een gids hoeft aan te hobbelen.

Je maakt mij blij, Jenny, maar mag ik je vragen: hoe kom je aan deze kennis?
Ik wil niet twijfelen aan je goede bedoelingen maar Djoser, de club waarmee wij gaan reizen, houdt het vaag als we vragen stellen. Voordat ik blij wordt van een dode mus, als je begrijpt wat ik bedoel…

http://www.aroundtheglobe.nl/nieuws/tibet-weer-toegankelijk-voor-toeristen-si16697.html
(Het artikel is geschreven door iemand die bij een grote Nederlandse reisorganisatie werkt en nauwe contacten heeft met Tibet.)

Het is ergens logisch dat Djoser het vaag houdt, hoewel Tibet nu open is kan het morgen zo weer dicht zijn.

Hoera, vandaag geeft onze reisorganisatie (Djoser) aan dat de grens weer open is, wij gaan naar Tibet!
O, ja, een reistip voor Tibet maar eigenlijk voor elke bestemming: bedden zijn niet altijd even schoon,bijvoorbeeld Tingri. Wij nemen vrijwel altijd een lakenzak mee om in te slapen. Voordelen: in warme landen een aansluitend laken dus minder last van muggen en hij is minder warm dan een dekentje, in vieze bedden een eigen schone lakenzak. Opgerold neemt het ding niet veel ruimte in, het gemak is juist groot.
Een tip voor Tibet is diamox, pilletjes tegen hoogteziekte. Veel water en geen alcohol…

Veel mensen nemen Diamox preventief in maar is geen enkele garantie dat je geen hoogteziekte krijgt. Bij www.apotheek.nl (door erkende apothekers geschreven) lees je het volgende:

Hoogteziekte

Als u tijdens bijvoorbeeld bergsport of een bergvakantie te snel stijgt tot hoogtes boven 2500 meter, kunt u last krijgen van hoogteziekte. Dit komt doordat uw lichaam moet wennen aan de ijlere lucht.
U bent dan kortademig en u heeft hoofdpijn. Verschijnselen die daarnaast veel voorkomen zijn een slechte eetlust, misselijkheid, slapeloosheid, duizeligheid, vermoeidheid, vochtophopingen rond de enkels en verminderde aanmaak van urine.
Voorkomen
Het beste is om hoogteziekte te voorkomen door langzaam te stijgen en telkens tijd uit te trekken om te wennen aan de nieuwe hoogte. Ook is het belangrijk om veel te drinken.
Heeft u eenmaal hoogteziekte, dan kunt u bij milde verschijnselen een pauze inlassen van minimaal één dag. Zijn de verschijnselen ernstiger, dan is afdalen van levensbelang. Bij voorkeur zonder u verder in te spannen.
Behandeling
Soms is afdalen niet mogelijk, bijvoorbeeld vanwege het weer. In dat geval kan acetazolamide helpen de verschijnselen te verminderen.
Een enkele keer gebruiken mensen acetazolamide om hoogteziekte te voorkomen. Daarbij moet u er rekening mee houden dat acetazolamide ook nadelen en risico’s heeft. Bovendien is het gebruik van acetazolamide geen garantie dat u geen hoogteziekte krijgt. Beter is dus om hoogteziekte te voorkomen door langzamer te stijgen.

Acetozolamide is de werkzame stof in Diamox. Ik neem het zelf dan ook nooit

Ik heb het ook niet genomen. Veel rust nemen, luisteren naar je lichaam en veel drinken, dat helpt.

Mooie tips, veel rust nemen, alleen: de trein naar Tibet gaat in een rap tempo naar ruim 5000 meter. Dat is 2,5 keer de Mont Blanc. Dan is het handig als je pilletjes bij je hebt. De Friendship Highway per jeep golft ook van ongeveer 4000 meter tot ruim 5000 meter. Op die hoogte kun je niet meer wandelen en praten tegelijk. En dan ziek worden… Liever niet.

In de trein is een speciale voorziening die de zuurstofdruk op peil houdt, hoewel je hoog zit (maximaal 5068 meter) ervaart je lichaam dat niet zo. Bovendien is er extra zuurstof voor elke passengier, en zijn er artsen aanwezig. Je maakt de treinreis een stuk spannender dan dat hij is…

Op de Friendship Highway zit je het grootste deel van de tijd op de achterbank van een jeep, dan ben je niet actief bezig. Dan hebben de meeste mensen nergens last van. Je maakt de autoreis spannender dan dat hij is…

Ik had enigszins last van de hoogte, ik merkte dat ik minder makkelijk dan normaal een berg of een trap op kon lopen. Ik was sneller buiten adem, en deed daarom rustiger aan. Gelijkvloers en omlaag lopen was geen probleem. Niet kunnen praten en lopen tegelijkertijd? Ook dat is voor de meeste mensen niet het geval.

Diamox onderdrukt de symptonen van hoogteziekte. Ik had het bij me, maar heb het niet ingenomen. Ik luister liever naar mijn lichaam, voor het te laat is!

Ik wil begin okt. naar Tibet, vanuit Chengdu. Zijn er andere geinteresseerden die bij mij willen aanhaken? (Dit ivm nieuwe Chinese regeling waar Jenny het over heeft en daarnaast is het natuurlijk ook gezelliger!)

Het aardige van adviezen door meerdere mensen is dat het advies er niet duidelijker op wordt. Uiteindelijk moet de vraagstellen toch weer pro- en con-adviezen tegen elkaar afwegen. Ik geef toe dat de adviezen van althans mijzelf, gebaseerd zijn op een of enkele ervaringen. Maar dat zal voor de meesten ook zo zijn. Dus als je advies vraagt: wees daarop verdacht.

Ik weet eigenlijk niet waar die vijfpersonenregel vandaan komt, via Tiaratours hadden we geen probleem om met ons drie (ik met m’n ouders) Tibet binnen te raken. We moesten wel altijd bij onze gids blijven, dat wel. Hij heeft zelfs naar zijn voeten gekregen omdat wij bij onze eerste dag (acclimatisatie) zonder zijn aanwezigheid wat zijn gaan rondhangen in Lhasa, rond de gevoelige tempels.

Wanneer was je in Tibet?

De 5-personenregel is ingevoerd in mei 2012.

Ah, wij waren er in april, wat ik toch al zeer recent vond :slight_smile: