china aanrader

ik ben pas van een reis terug uit china.het was de zuid china reis van kras.
met de klm naar chengdu.wat overigens de eerste vlucht was van de klm op dit traject.daarna met de trein naar kumling.19 uur lang.dan naar dali 8 uur met de slaaptrein.dan verder met de bus naar lijiang .en dan verder naar zhongdiang richting tibet.terug met een vliegtuig naar kumling en da weer 19 uur met de trein naar chengdu.het is natuurlijk berezwaar maar het is echt de moeite waard.prijsstelling met kosten er bij rond de twaalfhonderd euro.voor
een zestiendaagse reis.er is bijzonder veel te zien en te beleven.de rest van de kosten zijn redelijk laag.eten kost bijvoorbeeld drie euro p.p. en dan wordt de tafel vol geladen met allerlei gerechten.plus twee flessen bier en een fles cola.een grote fles bier kost vaak rond de zestig cent.vaak wordt je savonds in de gelegenheid grote shows te bezoeken voor veertien euro p.p…dus vervelen hoef je je echt niet kortom.ga naat china ga nu want over vijf jaar hoef je niet meer te gaan.china veranderd zo razendsnel .groeten hendrik 1944

Met alle dank aan kras, zo te merken, hmmm, dubieus. Waarom zouden we over een paar jaar niet meer naar China kunnen?

Anacondor, over een paar jaar vinden de Olympische spelen plaats in China. Hierdoor zijn ze nu al veel authentieke gebouwen/stadsgezichten aan het afbreken/verbouwen. Over een aantal jaar als het toerisme aantrekt zullen zij meer en meer commercieel worden en toerisme is natuurlijk een geweldige inkomsten bron. Trouwens nu al worden er gebouwen de grond uitgestampt ten behoeve van de olympische spelen.
Dus als je nog van het “oude” China wil genieten moet je idd nu gaan.
Ben het dus zeker eens met Hendrik dat China gigantisch snel verandert

Die reis klinkt inderdaad interessant. Toevallig ben ik in de meeste plaatsen die jij daar noemt ook geweest. Maar dan onafhankelijk (zonder reisbureau). De prijs die je betaald hebt aan Kras lijkt mij echt aan de hoge kant, gezien de prijzen voor vervoer en andere zaken in China. 3 euro voor een maaltijd betaalf je trouwens ook alleen maar in de dure, toeristische restaurants, want in een eenvoudige tent kun je voor 40 cent al noedelsoep eten.

Dat er net een rechtstreekse vlucht is geopend naar Chengdu klopt inderdaad. Ik zat toen ik in Chengdu was in een stadsbus en raakte in gesprek met een Chinees, die tegen mij zei dat er binnenkort rechtstreekse vluchten van Nederland naar Chengdu zouden beginnen: ik kon mijn oren niet geloven, maar het is dus echt zo.

China is vergeleken met de meeste landen in Zuidoost-Azie veel authentieker om in rond te reizen, omdat die andere landen ontzettend veel westerse toeristen trekken en daar helemaal op ingericht zijn geraakt. In China zijn maar weinig westerse toeristen (en die gaan nog allemaal naar dezelfde plekken toe ook) vergeleken met de grootte van het land en bovendien is hun aantal veel lager dan het aantal toeristen uit China zelf. Dus een land waar eens niet een groot gedeelte van de mensen die je op straat ziet van jou (en andere westerse toeristen) moet leven. Het is een vriendelijk land (zeker het zuiden). Bepaalde stukken beginnen trouwens wel al te bederven, bijvoorbeeld Guilin, Yangshuo en omgeving: daar zijn de negatieve effecten van veel toerisme al merkbaar. Maar voor het grootste gedeelte is China nog ‘lekker moeilijk’ om in rond te reizen (niemand spreekt Engels; er is nog niets georganiseerd voor toeristen, etcetera). Ik verwacht dat de plaatsen die nu het meest toeristisch zijn geleidelijk aan zullen bederven.

Ik vind trouwens dat Lijiang ook enigszins bedorven is door de vele toeristen, maar dat zijn bijna alleen maar Chinese toeristen, zodat je in ieder geval wel echt een ‘Chinese ervaring’ hebt daar.

ik ben net terug van dezelfde reis als hendrik heeft gemaakt. Qua prijs kan het echt niet goedkoper dan dat kras aanbiedt… de vlucht en een binnenlandse vlucht, 3 treinreizen, overig vervoer; alles zit er bij in.

zuid china is nog redelijk onbedorven, je komt alleen chinezen tegen en een verdwaalde nederlander. China verandert in rap tempo, dus ik kan het iedereen aanraden die nog iets van het oude china wil zien.

en ja het is zwaar met name vanwege de drie treinreizen waarbij je amper slaap door het gesnurk van 66 medereizigers maar ach, na een week thuis ben je weer bij.
hou je niet van groepen dan kun je rustig je eigen gang gaan, dat is geen enkel probleem.