Het toerisme in Chiang Mai is de afgelopen maanden nogal teruggelopen maar nu lijkt de redding nabij dankzij de geboorte van een pandabeer in de dierentuin van Chiang Mai. Verscheidene autoriteiten op het gebied van toerisme hebben voorspelt dat dit heugelijke feit het bezoekersaantal flink zal doen stijgen. Nu is het ook uniek dat een panda geboren wordt in gevangenschap. Chiang Mai is met Japan en China de enige plek in Zuid-oost Azie waar men een baby panda kan bewonderen hoewel voorlopig alleen nog via de tv schermen van het interne tv circuit want het duurt nog ongeveer drie maanden voordat de kleine panda sterk genoeg is om “live” kennis te maken met het publiek.
Chiang-Mai heeft een fraaie dierentuin met een prachtig Aquarium. De moeite waard om te bezichtigen. Wij vonden de toegangsprijs incl. Aquarium voor Thaise begrippen aan de pittige kant. Bij het pandaverblijf aangekomen mochten we nog eens 100Baht p.p. neertellen.
Raar dat er om de panda’s te kunnen zien 100 Baht pp bijbetaald moet worden…zou me ook niks verbazen als dit alleen zo voor de farang is…
Farang moeten in Thailand natuurlijk wel vaker meer betalen dan de locals…zou moest ik voor NP Ko Samet 200 Baht betalen, mijn vriendin 40 Baht. Ik maak er geen probleem van, maar beetje apart is het wel.
Dat zou wel kunnen, Dave. Want wij zaten toen in het Empress en zijn vandaar met een taxi naar de dierentuin gegaan. Voordat wij het wisten had de chauffeeur al de zaken geregeld. Misschien wel commissie of zoiets?? Maar goed jij hebt een Thaise vriendin en die is goed op de hoogte. Overigens is het bezoek de moeite waard.
Je reinste discriminatie van ons favoriete vakantieland blijf ik het vinden en kan je het nu niet erg vinden maar als je er woont en leeft en je er ook je Bath’jes verdient dan is 200 Bath betalen ipv van 40 bath wel even wat anders dan nu met het euro’tje en het vakantie gevoel.
Had het vorigjaar onder het Siam paragon bij Sea world, ik moest meer betalen dan mijn vrouw en kind om de zelfde vissen te zien, heeft mijn vrouw netje’s aan de cassiere uitgelegt dat wij een gezin zijn en welk verschil er tussen ons is. Iets om je altijd scherp te houden hoe men toch tegen je aankijkt vooral als je wilt emigreren, en helaas het komt vaker voor.Maar nog een paar weekje’s en we gaan weer >>> :vak01:.
Nu ligt Chiang Mai weliswaar in het noorden van Thailand maar sneeuw en vorst zijn toch zeer zeldzaam en komen alleen sporadisch in het koele seizoen hoog in de bergen voor. Om sneeuw te zien hoef je daar niet meer op te wachten maar men kan dit gewoon elke dag beleven in de nieuwe snowdrome van Chiang Mai’s dierentuin. De 580m2 grote koepel heeft een constante temperatuur van -5C en wordt het nieuwe onderkomen van de beroemdste Pandafamilie van het land:Xuang Xuang en Lin Hui met hun pasgeboren baby.
Dikke jassen en handschoenen zijn in de toegangsprijs inbegrepen.
:chin:chiangmai zoo heeft geen geheimen voor mij,altijd als ik in chiangmai arriveer,is het eerste wat ik bezichtig,dit tegen mijn vriendin haar goesting!ik vind het heel gezellig om te vertoeven,in de weekdagen.Wist jij dave dat ik op 500meter van de zoo ben getrouwd?oja dave,ik zou het nog vergeten,2 jaar geleden heb ik een tijgerwelpje geknuffeld,echt koddig!Over de inkomprijzen,tjaaa???(twee maten,twee gewichten)soms is het wel heel vervelend voor mensen die met een klein budget rondtoeren in Thailand.vb…ko samet,doi intanon!tot een volgende keer/groetjes:Georgessiam.:slapen:
Writer: Bangkok Post.com
Published: 10/08/2009 at 04:54 PM
The cub born to giant pandas Xuang Xuang and Lin Hui, which are on loan from China, has been officially named Lin Bing.
The name Lin Bing was chosen from four names short-listed by judges from thousands of suggested names. The other three names were Ying Ying, Tai Jin and Kwan Thai.
The name Lin Bing received the most votes from the public, according to Thailand Post.
Around 22 million postcard-votes were mailed in.
Lin Bing received 13.2 million votes, or about 60% of the total votes sent in on postcards, followed by Kwan Thai with 3.9 million votes, Tai Jin with 2.9 votes and Ying Ying with 2 million votes.
The name Lin Bing is Chinese for “a forest of ice.” The word bing is very similar in Chinese pronunciation to “ping”, the name of Chiang Mai’s major river.
Pandababy Lhinping, die afgelopen voorjaar in de dierentuin van Chiang Mai ter wereld kwam en een golf van vertedering veroorzaakte in het hele land, heeft op zijn jonge leeftijd al de status bereikt van een superstar. Afgelopen weekend mocht hij voor het eerst even alleen buiten zijn hok spelen in het buitenverblijf en dat was meteen nationaal tv nieuws, natuurlijk! inmiddels is het ook voor de dierentuin de hoofdprijs geworden want door het verhoogde aantal bezoekers en de verkoop van allerlei merchandising rondom de pandabeer is er 500.000 Baht extra binnengekomen. en dat is mooi meegenomen in deze onzekere tijden. Voor alle fans: klik hier om zelf te kijken hoe het Lhinping vergaat.
Dat kan natuurlijk alleen maar Thailand’s superstar nummer 1, Lhinping zijn! Een jaar geleden was Thailand en de rest van de wereld blij verrast en vertedert door de zeldzame geboorte in gevangenschap van Chinese Pandabeer Lhinping. Inmiddels is er een hausse aan allerlei artikelen met pandabeertjes ontstaan, heeft Lhinping zijn eigen tv zender, waar de trouwe fans de hele dag kunnen zien hoe weinig een Pandabeer doet en heeft de tanende toeristenbusiness in Chiang Mai een flinke opsteker gekregen. Natuurlijk wordt de verjaardag in stijl gevierd met allerlei festiviteiten zoals de ingebruikname van het nieuwe 500.000 euro kostende onderkomen van Lhinping, een Chinees banket voor zijn ouders, en de introducyie van een speciale kaart, waarmee de fans onbeperkt toegang krijgen tot hun idool en de rest van Chiang Mai’s dierentuin.