Hallo,
In augustus gaan we een rondreis maken door Sri Lanka, ong. 3,5 week. We krijgen het idee dat bij veel aktiviteiten een gids danwel chauffeur nodig is. Bv culturele driehoek, Horton Plains, jungletocht, safariparken etc. Dan wordt de vakantie (samen met de tamelijk hoge toegangsprijzen) nogal duur.
Klopt dit of zijn er ook veel dingen te zien en te doen zonder lokale begeleiding?
Hallo,
Zelf zijn wij met een transfer naar Tangalle gereden. Na een paar dagen relaxen daar en wennen (wij waren met 2 kleine kinderen en deden het wat rustiger aan) zijn we met een chauffeur zo’n 10 dagen rond gereden. We hadden het geluk een ontzettend fijne chauffeur te hebben, waardoor we heel prettig, met genoeg privacy, ons eigen reisschema en met eigen wensen konden rond reizen. Ik ben blij dat we voor deze manier van reizen hebben gekozen, omdat het met openbaar vervoer vaak uren langer had geduurd voordat we op de plek van bestemming zouden zijn. Onze chauffeur was echt chauffeur en geen gids. Alhoewel hij heel vaak veel wist te vertellen over de omgeving en wist hij leuke plekken te bezoeken die wij nooit zelf bedacht hadden, maar echt de moeite waard (en dan heb ik het niet over die nep commerciële hout/goud/smid-achtige zaken waar je iets moet kopen en de chauffeur dan wat opstrijkt, daar zijn wij gelukkig niet terecht gekomen).
In de culturele driehoek vonden wij het waardevol om dichtbij de Sigirya rots te verblijven, omdat het aan te raden is daar vroeg (half 7) in de ochtend op te klimmen en dan scheelt het toch als je niet eerst een half uur tot een uur hoeft te reizen. Dan kun je ook gemakkelijk een keer met een tuk tuk reizen. Wel leuk om een beetje afwisseling te hebben.
In de omgeving van de theeplantages hebben wij een deel met de trein gereisd, gewoon omdat het een mooie treinreis was, maar was het vervolgens ook weer heel prettig dat een chauffeur op ons wachtte en we gelijk door konden rijden.
Als je nog vragen hebt, dan laat maar weten! Ook als je interesse hebt in de contactgegevens van onze chauffeur, want hem bevelen wij van harte aan.
Veel plezier met de voorbereidingen!
groeten,
marjolein
Alles kun je doen zonder lokale begeleiding! Nu ja, de safariparken mag je gewoon niet in zonder jeep dus automatisch heb je ‘begeleiding’ maar dat is 't ook.
OV is ongeveer 50-60% trager dan eigen auto met chauffeur. En bussen hebben weinig bagageruimte, dus grote keiharde Samsonite-koffers kunnen dan gewoon niet maar bijna vergelijkbare qua inhoud plunjezakken/grote rugzakken weer wel. Maar voor de rest uitstekend te doen, je moet dan wel je route er op aanpassen. Bijvoorbeeld de hele Culturele Driehoek inclusief A’Pura/Mihintale zien kost met auto iets van 3-4 dagen en met OV zeker een week.
Sukses,
<Erik> & [Sandya]
Dank voor de reacties! Nuttig.
Is het slim om al een gids/chauffeur vanuit Nederland te regelen (voor 1 of 2 trips) of kun je dat ook vanuit daar en op welk bedrag per dag moet je ongeveer rekenen?
Groeten,
Jolanda
Hoi maar weer,
Wat vanuit NL regelbaar is, o.a. de namen genoemd in alle threads en advertenties hier, is zonder uitzondering gebaseerd rond Colombo en bedoeld voor langere rondreizen. Als het je alleen te doen is om enkele dagtrips vanuit sommige van je bases (waar je dan met OV gekomen bent) dan moet je ter plekke regelen. Rs 45/km is de redelijke prijs, komt veelal neer op rond de USD 50-60/dag.
Sukses,
<Erik> & [Sandya]
Dag Marjolein,
Zou je mij de gegevens van je chauffeur misschien willen geven? Mijn vriend en ik gaan zelf in september vooral met openbaar vervoer proberen, maar wie weet gaat dit niet lopen zoals verwacht.
Met vriendelijke groeten
Sylvie