Beste administrators,
Graag zou ik vernemen wat de regels zijn m.b.t. censuur op het forum.
Op het Turkije forum was er een thread geopend waarin iemand lessen Turks aanbood. De desbetreffende persoon beweerde dat zij in het onderwijs werkzaam was. De grote hoeveelheid grammaticale fouten in haar postings zorgden er bij mij voor dat ik dit niet kon geloven en aan de hand daarvan heb ik kritische vragen gesteld.
Op geen enkele wijze heb ik mij schuldig gemaakt aan schuttingtaal of heb ik andere regels overtreden. Ik kreeg echter per PB te horen van forumbeheerder Hans dat hij de topicstarter persoonlijk kende en dat negatieve reacties niet gewenst waren op het forum. Bovendien meldde hij mij in de desbetreffende thread dat ik een ban zou krijgen als ik nogmaals negatief reageerde.
Ik heb vervolgens geprobeerd uit te leggen dat ik een gezond wantrouwen heb m.b.t. internet en niet klakkeloos geloof wat een ieder schrijft. Topicstarters bewering dat zij in het onderwijs werkte kwam op mij nu eenmaal ongeloofwaardig over door haar zinsopbouw en grammaticale fouten.
Verder heb ik de forumbeheerder gevraagd waarmee hij het rechtvaardigt mij een ban op te leggen.
De forumbeheerder heeft niet op deze vraag gereageerd maar momenteel is de hele thread gedeleted.
Ik neem aan dat de forumbeheerder de thread verwijderd heeft. Als dit het geval is, is er in mijn optiek sprake van censuur omdat de forumbeheerder kritisch aangesproken werd op zijn moderatorschap.
Mijn vraag is nu of dit zomaar mag. Wat zijn de bevoegdheden van een forumbeheerder en behoort een beheerder niet onpartijdig te zijn?
Ik heb het bewuste topic ook gelezen. En je mag dan wel vrij zijn om je mening te uiten, de wijze waarop jij dat deed was niet erg respectvol en volgens mij was met name dat de reden dat je openlijk werd terecht gewezen.
Dat kan je nauwelijks benoemen als censuur, vind je ook niet?
De reden van mijn post in dit topic is dat ik wil weten of een forumbeheerder naar eigen believen een topic mag verwijderen. Dat is mijns inziens nl een vorm van censuur. Helemaal als het een topic betreft waarin ik hem vraag uit te leggen waarom hij mij met een ban dreigt terwijl ik de forumregels niet overtreden heb maar waar ik mij wel kritisch heb opgesteld tegenover een persoon die hij in real life kent.
Eerlijk gezegd hecht ik niet zoveel waarde aan de mening van anderen over mijn posts maar het doet bij mij wel een vraag opkomen.
Waarom wordt kritisch trouwens gelijk gesteld aan negatief/niet respectvol? Sorry, maar als een lerares die taalonderwijs aanbiedt consequent het woord curcus gebruikt i.p.v. cursus heb ik daar nu eenmaal mijn twijfels bij. Is dat nu zo vreemd?
Nergens stel ik kritisch gelijk aan onrespectvol.
En natuurlijk mag je iemand wijzen op fouten, wie zegt dan dat dat niet zou kunnen? De wijze waarop, daar had ik het over. En nee die kwam ook op mij niet over als respectvol.
Wat betreft je twist met de betreffende forum beheerder: op een forum is het niet gebruikelijk om een persoonlijke vete (tussen leden onderling dan wel tussen een lid en een beheerder) openlijk uit te vechten. Denk dat dat ook in de forumregels is opgenomen? En bij klachten over een beheerder dien je je bij een hood moderator of super moderator te vervoegen. De reden waarom zal ik je toch niet hoeven uit te leggen?
Dat is toch precies wat ik hier doe?
De benaming ‘persoonlijke vete’ vind ik trouwens behoorlijk overdreven maar dat terzijde.
Van mijn zijde is er (vooralsnog) geen sprake van een klacht maar een vraag. Dit gedeelte van het forum heet “helpdesk: vragen over het forum” en hier vraag ik wat de bevoegdheden van een forumbeheerder zijn en wat de regels zijn m.b.t. verwijderen van topics.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat op het Turkije ‘vriendjespolitiek’ gaande is. Als ik de topics doorlees valt het mij op dat sommige mensen op een niet al te vriendelijke manier worden toegesproken (o.a. door de forumbeheerder) terwijl anderen de hemel worden ingeprezen. Ik snap dat als mensen elkaar langer kennen (al dan niet virtueel) er vriendschapsbanden ontstaan maar dat rechtvaardigt mijns inziens niet het kliekjesgedrag wat momenteel plaatsvindt.
Alanyagirl…sorry ik denk dat je zoiets moet uitvechten per pb en niet via een topic.