Wel ja het zit hem zo…enkele maanden geleden kreeg ik totaal onverwachts een woon-werk aanbieding en dit dus om in de filipijnen Cebu een 24/24 uur restorant te gaan runnen.
Aangezien ik niet iemand ben welke niet kan op vierkante meter leven ,en Belgie niet veel groter is dan dat zag ik die aanbieding wel zitten temeer omdat ik het hier ‘‘GEZIEN’’ heb. Het is natuurlijk wel zo dat men dergelijke beslissing om naar een ander wereld deel te trekken ,niet zo maar neemt.
Vandaar dat ik nogmaal een oproep doe aan allen welke iets afweten van de filipijnen,dit aan mij kenbaar te maken,dit kan over allerlei weetjes gaan…welke kunnen bijdragen of Cebu al dan niet een gedroomde lokatie is om er naartoe te trekken en te gaan wonen en werken.
Avast bedankt,
Hoy Merijn. Eerlijk gezegt weet ik niet voor 100% of het al dan niet over Cebu op het vasteland gaat.? omdat ik toe daar met me werd overgesproken niets afwist van Cebu vasteland-eiland, maar aangezien de person het had over amerikaanse kazernes,industrie enzv vermoed ik dat dit toch wel ging over de stad op het vasteland…iindien je over info beschikt had ik deze graag van uw vernomen en mischien weet uw ook enkele mensen met wie ik via email contact kan opnemen,dit is vooral bedoelt om meer te weten te komen hoe men daar left in het algemeen.
Alvast bedankt voor uw reaktie groeten…
Zal wel om de stad Cebu gaan die op het gelijknamige eiland ligt. De stad Cebu is niks bijzonders gewoon een metropool van meer dan 1 miljoen inwoners in een derde wereldstad. Totaal onvergelijkbaar met Europa, grote veschillen tussen arm en rijk. Zo kent de stad villawijken en ook krottenwijken.
Cebu city is een belangrijk knooppunt, van diverse veerbootlijnen in het zuiden van Filippijnen, en ook de luchthaven Mactan is een belangrijk knooppunt voor binnenlandse vluchten.
De stad heeft niet echt veel voor toeristen, lokale toeristen komen vooral voor de Santo Ninokerk. Buitenlandse toeristen voor fort San Pedro en de Chinese tempel in de wijk Beverly hills.
Ook de stranden van Mactan eiland trekken veel toeristen.
De lonen zijn ter plaatse erg laag gemeten naar europese normen, minimum zo 350 peso =7 euro per dag
Houd rekening met het hele jaar temperaturen tussen 25 en 30 graden C, maar hogere gevoelstemperatuur door de hoge luchtvochtigheid.
Het eiland Cebu is mooi en zeer in trek bij duikers o.a de plaatsen Moalboal, Malapascua, Bantayan, en zwemmen met de walvishaaien in Donsol
Wel ja dat ziet er toch allemaal veel belovend uit,en al wist ik reeds een beetje door op zoek te gaan op you tube over Cebu stad en de mogelijkheden aan zee van visvangst en ander is jouw informatis toch weer een beetje meer voor mijn total beeld welk ik stilaan begin te krijgen over de pfillipijnen en de stad Cebu waar ik dan weer naar toe zal gaan.Eind deze week komt mijn colega welke de eerste lijnen gaat uitzetten zie ons vertrek welk waarschijnlijk voor begin volgent jaar zal zijn …terug van zakenreis en zal ik dan van hem ook meer vernemen in hoevere we staan.
Mogelijk zal ik dan ook van hem enkele tips of adressen krijgen van locals om wat email contact mee te voeren,welk voor mezelf toch belangerijk lijkt ,daar ik graag al iemand had leren kennen om dan zag maar eens te kunnen op terugvallen met vragen als je daar eenmaal bent,het ook voor mezelf goed lijkt als je zo iemand kent welke je kan helpen voor als ik daar ergens naartoe moet of iets dien te gaan regelen.
Uit je antwoord leid ik af dat uzelf daar al geweest bent,men vraag of dit dan enkel op vacantie was en of als dat in andere hoedanigheid was…uw daar geen locale mensen kent welke dan wel te vertrouwen zijn als je der iets aan vraagt.
Ja ik begrijp dat men altijd moet uit de doppen kijken met wie men daar aanpapt,toch denk ik niet dat het daar zoerg is als wat ik heb meegemaakt in Roemenie,een land waar diefstals deel uitmaakt van hun levens-gewoontes.ik was daar enkele jaren doordat ik met een Roemeense gehuwd was,toch heb ik dat BAD avontuur nu achter de rug,zodat ik mezelf volledig kan gaan toeleggen op men toekomstige dagtaak het runnen van een restaurant aldaar welk dan weer 24 op 24 open zal zijn.
Ik hoop daar buiten mijn werk daar ook te kunnen genieten van het leven,iets wat niet mogelijk was de laatste jaren.
Ik mag u alvast bedanken voor de gekregen informatie en als je nog wat weet mag je me dat altijd laten weten,ik wil u ook men persoonlijk email adres geven als je dat wil,dus laat nog maar eens wat van je horen…bedankt en groeten
stig indien je meer wil weten over de filippijnen en hun gebruiken en manier van werken, wil ik je wel inlichtinghen geven, hetzij wel in prive chat. Ik woon bijna 5 jaar in de Filippijnen en kan je wel het een en ander vertellen.
Filipijnen zijn net als Roemenie een derde wereldland waar men gek is op geld uit het westen en dit door list en bedrog probeert te verwerven, ook op de ph is het.r erg oppassen geblazen en kun je het beste contact onderhouden met westerlingen en hen advies vragen, als iets te mooi is om waar te zijn is dit meestal ook zo. Nadeel van de Filipijnen is dat het geen rechtsstaat is en men meestal voor de local kiest bij zaken ipv een Europeaan, je bent dus erg kwetsbaar en chantabel. Vrouwen zijn leuk op cebu, net als manilla maar ook hier geldt:erg oppassen er zitten veel piranha’s tussen, overigens ook veel goeden, maar zie maar eens de juiste keuze te maken. niet zelden worden er hier blanken vermoord, voor geld of goed, tip kijk wat dat betreft een s een uurtje naar het gmanews. (www.gmanews.com)
Bedankt voor u reactie…het leek me allemaal wel te doen en de temperature waren mij bekent,toch in een keuken voledig ingericht met earco zou ik daar weinig last van hebben gehad…nu is het wel zo ik van het beloofde en de person niets meer heb gehoort zodat ik erg teleur ben gesteld.
Heb er over nagedacht om zelf de zaak bij de horens te nemen,maar het ontbrekende kapitaal laat men kansen tot slagen wel erg slinken…ach ja misschien krijg ik wel en andere kans uit een ander mooi land waar we nog wat geld kunnen verdienen met werken…dat werken is dan wel een grote hobbie,en is het niet allemaal zozeer om geld te doen maar ja ne mens moet dezer dagen toch zien er wat in het laadje .
Misschien is er hier iemand die dit leest en welke persoonlijke contakten hEeft op CEBU…EN DIT AANGEZIEN IK ZO GRAAG MET ENKELE VAN DIE MENSEN ZOU WILLEN IN CONTAKT KOMEN.