Cash of pinnen?

Wij reizen komende zomer op eigen gelegenheid door o.a. Botswana. We hebben gehoord en gelezen dat je niet overal gemakkelijk kunt pinnen of met creditcard kunt betalen (bijv. tanken). We willen echter niet steeds met veel cash geld rondrijden. Wie heeft er tips?

Wij zijn vorig jaar door Botswana heen gereden en je kunt over het algemeen overal pinnen en credit cards gebruiken. Botswana is een zeer ontwikkeld land en alle mogelijkheden zijn aanwezig. Wij hebben in Botswana een zeer heftig auto-ongeluk gehad met onze Landrover (reisden van Kaapstad naar Rotterdam) en zijn 5 weken bij twee Nederlanders verbleven die daar wonen en dat was een schitterende ervaring. Tips: Nata Lodge op de weg van Nata naar Francistown (ook bij deze lodge hebben wij een paar dagen mogen verblijven en het stel dat de lodge runt is echt erg vriendelijk en gezellig). Moremi en Savuti en dan met eigen vervoer zelf campsites uitzoeken in die parken. Je staat dan echt in het wild op je eigen campingground met niemand om je heen en 's nachts leeuwen en olifanten op je campsite die je wakker brullen. Daarnaast: Links van de kalahari Khalagadi transfrontier park en dan het Botswana-deel (Mabua). Daar hebben wij de mooiste kampeerervaring van heel afrika meegemaakt omdat je daar echt helemaal in het wild staat zonder iets om je heen: fenomenaal! Botswana is een juiste keuze van jullie!

1 like

Onze pinpassen werkten alleen bij de Stanbig (zoiets?) bank. Die heb ik één gezien in Botswana, waar ik dus ook meteen een hele berg geld heb gepind. Mijn creditcard (mastercard, misschien dat het met visa anders is?) werkte ook niet bij de pinautomaten. Mijn credit card kon ik ook lang niet overal gebruiken… Maar zoals ik hier al eerder heb gelezen verschillen de ervaringen nogal. Wij hadden een ING-pas en een rabobankpas bij ons, waar we normaal ook gewoon mee in het buitenland pinnen. Ik snap dus niet waarom het bij ons niet werkte en bij anderen wel, maar voor de zekerheid zou ik toch voor wat contant geld zorgen.
Verder ben ik het helemaal eens met WildernessAdventure, ik vond Botswana een fantastische ervaring!

Zover ik weet kun je in Botswana alleen met een VISA kaart terecht. Heb je die dan zijn de mogelijkheden om te pinnen vrij goed. Wij hebben ieder een kaart van een verschillende maatschappijen zodat we in dit soort gevallen een back-up hebben. Maar eerlijk gezegd kunnen we met VISA overal in heel de wereld terecht.

Verder is Botswana echt hartstikke mooi om naar toe te gaan. Wij gaan in mei naar Zim maar pakken zeker een paar dagen Botswana mee.
Het kalahari Khalagadi transfrontier park en dan het Botswana-deel (Mabuasehube (Kgalagadi NP)is idd erg mooi maar zover ik weet mag je hier alleen met minimaal twee auto’s in.

Inderdaad, Botswana is bijna helemaal VISA-georienteerd. Met een Mastercard kun je daar heel weinig. Pinnen vond ik met een Rabopas ook erg lastig. Mijn advies: VISA-card en toch ook zeker cash om niet voor vervelende verrassingen te komen te staan.
Verder is Botswana een heerlijk relaxt land en sluit ik mij in deze aan bij de hierboven gegeven suggesties.

PS: Probeer voor Moremi, Savuti en Chobe niet in de maanden juni-juli-augustus ‘zomaar’ nog ergens plek te organiseren. In die periode zitten heel veel lodges / hotels en ook campings bom- en echt bomvol! Reserveer waar mogelijk gewoon vooruit.
Nog een tip als je ook het zuiden van Botswana aandoet: Tuli block. Een prachtig natuurgebied. Ook heerlijk om hier te kamperen of in safaritenten te verblijven. Midden tussen het wild, indrukwekkend landschap, mooie safari’s, spannend en ontspannend tegelijk. Van daaruit maak je trouwens ook heel makkelijk de doorsteek naar Zuid-Afrika (voor het geval je bijvoorbeeld vanaf Jo’burg vliegt).

O ja, mocht je nog een overnachting zoeken tussen Tuli Block en Jo’burg, dan liggen wij héél toevallig precies op die route!! lol2

Groetjes en geniet van een ongetwijfeld prachtige vakantie!
Natascha Snelder / www.zazoetravel.com

Ik zou ook zeker zorgen voor een visacard, ik heb zelf ontzettend veel problemen gehad met een mastercard en pinnen lukte niet/nauwelijks

Ik was er in 2007 voor het laatst en toen hadden wij idd een PIN probleem, geen VISA mee genomen en dus vrijwel overal problemen. NEEM DUS VISA!!! verder kan ik je Mokolodi Game Reserve bij Gaborone aanraden, het park stelt niet heel veel voor in verhouding met de grote parken maar je hebt er de mogelijkheid om Cheetah’s te aaien en kan wandelsafari’s doen waarbij je tot ongeveer 3 meter van neushoorns kan komen. Is eigenlijk een van mijn vaste stops daar.