Casa particular & visum

Ik ben al een aantal keer (2) in Cuba geweest nu en het bevalt mij er prima. Telkens heb ik een reis geboekt incl. hotel waar ik dan niet kwam. Is het ook mogelijk om een casa in te vullen op je visum of doet men dat moeilijk bij de ambassade? Ik heb een casa gereserveerd en heb ook een adres en dergelijke. Excuses als het al eerder is gevraagd, ik heb het niet kunnen vinden.

Alvast bedankt!

Hoi Hans,

Echt officieel is hier niet veel over bekend, geloof ik. Het is een beetje een grijs gebied. Natuurlijk is het in Cuba inmiddels legaal om in een casa particular te verblijven, maar de staat is er nog steeds niet al te blij mee. Voor de ambassade zal het geen probleem zijn, waar het probleem ligt is de Cubaanse douane.

Niet dat je ze niet binnen zullen laten, maar je hebt kans dat het wel langer duurt. De Cubaanse douane staat er om bekend dat ze lastig kunnen zijn, als het niet heel duidelijk is dat je als toerist komt, kunnen ze je behoorlijk gaan ondervragen om er zeker van te zijn dat je het land wel weer zal verláten.

Ik heb zo eens gehoord dat iemand pas ruim 2 uur later het vliegveld kon verlaten.

Liefs,
Carolina

Ik had gewoon een naam van een hotel ingevuld en zelf een voucher gemaakt. En toen na aankomst een casa particular gezocht. Had niets geboekt van te voren.

Ok, ik heb de tickets binnengekregen en het probleem heeft zichzelf opgelost. Ik weet niet of het handig is dit op open internet te zetten, maar ik vind het een goede oplossing. Als dit standaard is bij losse tickets weten jullie vast waar het over gaat. In ieder geval bedankt voor de tips/uitleg!

Hoi Hans,

Tof dat je je ticket hebt! Wanneer ga je?!

Het is geen probleem om dit op internet te zetten, want het gaat om de Cubaanse douane die er eventueel moeilijk over zou kunnen doen. En het is vrijwel zeker dat die geen Nederlands kunnen! :wink:

Hoezo heeft het probleem “zichzelf” opgelost???

Zelf maak ik nooit een nep voucher, dat vind ik te veel werk. Bovendien heb ik het idee, dat als het ook maar even niet helemaal okay lijkt, dat het meer vragen zou kunnen oproepen. Maar dat is mijn mening…

Het is voornamelijk zo, dat de de Cubaanse regering gewoon graag precies wil weten waar de toeristen uithangen. Casa Particulares worden, hoewel het legaal is, nog niet helemaal geaccepteerd. Maar ben je tijdens je vakantie altijd in geregistreerde casas geweest, dan weten ze dat ook en is alles okay. Vreemde knakkers daar… :wink:

Liefs,
Carolina

Wegens de vele vragen die ik krijg als ik langs de migratie en de douane moet maak ik tegenwoordig wel valse vouchers. Het scheelt dat ik mijn eigen visas inkoop bij de ambassade, dus staat er ook mijn stempel op de achterkant en die is weer hetzelfde als de naam van het reisbureau op de valse voucher. Op die manier lijkt het allemaal net iets meer waterdicht. Tot het moment dat de migratie daadwerkelijk de hotels gaan liggen bellen of er een reservering is, loopt alles nog vlekkeloos.

Heb zelfs de laatste keer toen ik 7 weken in Cuba was een vals e-ticket gemaakt. Uiteraard toen ik bij de migratie aankwam vroegen ze me weer hoelang ik bleef en ze konden op mijn ticket zien dat ik 7 weken in Cuba zou blijven. Door middel van dat valse e-ticket kon ik zeggen dat ik maar 5 dagen in Havana bleef en daarna met een andere luchtvaartmaatschappij naar Nederland zou vliegen en 5 weken later weer terug zou komen en via mijn originele vliegticket weer het land zou verlaten. Op de vraag waarom ik niet via een andere weg reisde maar via Cuba was het antwoord dat ik dan van de mogelijkheid gebruik kon maken om enkele dagen vrienden te bezoeken in Havana en daarbij was het goedkoper om zo te reizen via een extra stop dan rechtstreeks… ooooh, wat heb ik weer lekker uit mijn duim staan zuigen… haha

2 uur op het vliegveld gestaan is mij gelukkig (hard eikenhout… knock knock) nog niet overkomen. Maar moet wel toegeven dat vooral de douane steeds moeilijker wordt om te passeren. De migratieambtenaar is geen probleem, dat gaat normaal vlotjes, maar het lijkt wel of de douane (je weet wel, waar je op je koffer staat te wachten en dan eindelijk die deuren door kunt naar de aankomsthal) meer dingen vragen dan de migratie.

Wauw, wat een verhaal Igor. Wist niet dat het steeds lastiger wordt… Ik heb tot nu toe nooit problemen gehad, zelfs niet als ik géén hotelvoucher bij me had.

Liefs,
Carolina

Klopt Carolina, vanuit Europa ondervindt je als vakantieganger weinig problemen. Bijna altijd staan de mensen die reizen met een Martinairvlucht binnen 35 minuten buiten de luchthaven. En ook met AirFrance of Iberia geloof ik niet dat er veel problemen zijn.
Het voordeel dat ik heb is dat ik het hele jaar vakantie heb (volgens velen) omdat ik in Guatemala woon. Het nadeel is echter dat als ik vanuit hier naar Cuba reis dit als verdacht wordt beschouwd. Een Nederlander die via Panama vanuit Guatemala naar Cuba reist, je gaat jezelf toch vragen stellen bij die zin. Mijn vriendin probeert altijd iemand te regelen van de douane die mij erdoorheen loodsen zonder al mijn koffers open te hoeven maken en het schijnt (volgens zijn zeggen) dat de namen van de passagiers van aankomende vluchten op Havana al vantevoren worden gecheckt op ´verdachte´ reizigers. Maar ze hebben bij mij nog nooit een zak waspoeder gevonden.

Heel goed Igor! Beter dat ze nooit iets gevonden hebben!

Zo had ik er nog niet over nagedacht, maar ja, ik kan me wel voorstellen dat het vreemd oogt. Een Nederlander vanuit Guatemala naar Cuba. Zelfs zonder die tussenstop is het al ietwat vreemd… Wel lastig lijkt me… Maar als je het van te voren weet, kun je er in ieder geval wel rekening mee houden.

Liefs,
Carolina