Caral en Chavin de Huantar

Hallo,

Over een aantal maanden wil ik een rondreis van een week of 3 door Peru gaan maken met mijn vriend.
Nou spreken de plaatsen Caral en Chavin de Huantar mij persoonlijk erg aan, ik hoor hier echter bijna niemand over.
Hebben mensen ervaring met deze plaatsen? En zijn ze een bezoek waard?

Daarnaast zou ik graag wat tips ontvangen over de jungle, waar kan ik dit het beste ervaren?

Alvast dank!

Ik heb Chavin de Huantar in 2009 bezocht en ik vond het zeker de moeite waard. Ik heb dit echter als een tour vanuit Huaraz gedaan. Overigens zijn er verschillende leuke tours te doen vanuit Huaraz. Over Caral kan ik je niet veel vertellen, wel is het zo dat de meeste Peruanen via Huaraz de tours in deze omgeving maken.

Op mijn oude blog staan nog wat foto’s van Chavin de Huantar en de andere tours die we vanuit Huaraz hebben gedaan: Stephan in Peru: mei 2009

Ik was in 1998 in Chavín de Huantar, dat is natuurlijk wel lang geleden. Het was toen een kaal dorpje en ik was er in regenseizoen dus het regende veel en was koud.
Maar die ruïnes vond ik erg interessant. Een gids vertelde allerlei interessante dingen.
Ook de hot springs vond ik erg leuk, kleine badkuipjes waar het water doorheen geleid wordt.
Het was destijds 5 uur met de bus van Huaraz.
Ben wel benieuwd hoe het daar nu is.

Als je helemaal die kant op reist, zul je veel andere dingen van het klassieke zuidelijke rondje moeten overslaan.

Jungle: kan in Tambopata, Iquitos of Manu. Manu is duurder maar minder druk bezocht en je schijnt daar meer dieren te kunnen zien. Ik heb me in 2006 prima vermaakt met 3 dagen Tambopata (Inotawa Lodge), geboekt bij www.inotawaexpeditions.com in Puerto Maldonado. Niet vergeten af te dingen op de prijs van tours.

¡Feliz viaje!

Caral heb ik niet bezocht. Chavin de Huantar wel. Is zeker de moeite waard. We hebben indertijd een tripje daarheen gemaakt vanuit Huaraz, toen we in Huaraz verbleven. Voor ons was de archeologische structuur (ondergrondse gangen) van Chavín de Huantar extra interessant omdat de toenmalige president van Peru, Fujimori, beweerde dat hij geïnspireerd was door Chavín de Huantar toen hij de plannen maakte voor het bevrijden van tientallen gegijzelden via een ondergrondse gang. Die gegijzelden hebben maandenlang vastgezeten in de woning van de Japanse ambassadeur in San Isidro, Lima. De gijzelnemers werden verrast doordat er in de vloer plotseling een gat explodeerde waaruit commando’s te voorschijn kwamen die met geweld en succes een eind maakten aan de gijzeling. Er was in het diepste geheim gedurende enkele maanden een tunnel gegraven van een woning in San Isidro naar de woning waar de gegijzelden zaten. Een zeer succesvolle operatie. De actie werd uitgevoerd zonder dat er een gegijzelde door geweld omkwam (er is wel één gegijzelde gestorven door een hartaanval).

Dit gebeuren had veel internationale aandacht en was een hoogtepunt in het leven van Fujimori. Later is hij diep gevallen en inmiddels zit hij alweer enkele jaren in de gevangenis. Onder beschuldiging van onder meer schending van mensenrechten. Zo wordt hem aangerekend dat in zijn bijzijn (hij verscheen als leider en triumfator op de televisie terwijl de actie aan de gang was) alle gijzelnemers (Movimiento Revolucionario Tupac Amaru, MRTA) werden gedood, ook degenen die zich overgaven.

Vergeef me deze uitweiding.
http://www.hostellima.nl/

Chavin kun je met een (georganiseerde) dagtrip bezoeken vanuit Huaraz, het is ongeveer 3 uur rijden. Het ligt aan de groene (loef)zijde van de Cordillera Blanca en wij hadden helaas de hele dag regen. Maar voor de liefhebber van archeologie en oude beschavingen is het zeker de moeite waard. Er is sinds kort ook een modern en groot museum, opgezet met behulp van Japanners. Bezoek hieraan zit bij de tour inbegrepen, maar gaat wel erg snel om alle uitgebreide informatie tot je nemen. Als je echt geïnteresseerd bent zou je kunnen overwegen te overnachten in Chavin, zodat je rustig de tijd kunt nemen.

Afgelopen januari ben ik de laatste 5 dagen van mijn reis in Huaraz geweest en achteraf gezien had ik er wel 2 weken willen blijven. De omgeving is super mooi en er is van alles te zien en te doen. Ik heb veel van Zuid Amerika en m.n. Peru en Bolivia gezien, maar de omgeving van Huaraz behoort tot mijn favorieten (samen met de Cotahuasi Canyon, die ik in december bezocht).

Huaraz ligt in de Callejon de Huaylas; een groene, vruchtbare vallei met een aangenaam klimaat, en een prachtig uitzicht op de gletsjers van de Cordillera Blanca, met de hoogste toppen van Peru. De infrastructuur is goed, er zijn vele leuke dorpjes en de omgeving is voor Peruaanse begrippen opvallend schoon. Huaraz zelf is qua stad niet bijzonder (centrum is niet koloniaal, maar nieuw gebouwd na de grote aardbeving van 1970), maar ik vond er een aangename vibe hangen, aardige (en mooie) mensen er zijn best leuke kroegjes en restaurantjes. Het is ook duidelijk goedkoper dan Cuzco of Arequipa. Wij hadden overigens wel geluk met het weer, want van januari tot mei is het regentijd dus kan het in de Cordillera Blanca behoorlijk spoken. Vanaf eind mei wordt het snel droger en de beste reistijd is globaal van juni t/m december.

Als je van mooie natuur en (berg)wandelen houdt, kun je je hart ophalen, want er zijn tal van mogelijkheden voor dagtochten of meerdaagse tochten (meestal met gids). De Santa Cruz trekking is de bekendste. Hebben wij uiteindelijk niet gedaan maar die wil zeker nog een keer gaan doen. Alle trips zijn eenvoudig vanuit Huaraz te boeken, en alle tours vertrekken vanaf hetzelfde pleintje (erg overzichtelijk). Zo kun je een dagtripje doen naar de gletsjers van Pastoruri, of naar Lago Chinancocha, een erg mooi bergmeer in Nationaal Park Huascaran. Bij de laatste trip bezoek je ook de restanten van Yungay, een stad waar in 1970 25000 mensen omkwamen door een lawine van de Huascaran (hoogste berg van Peru), als gevolg van een zware aardbeving. Erg indrukwekkend.

Je leest hier inderdaad niet zo veel over Chavin, en ook niet over Huaraz e.d. Waarschijnlijk omdat het niet op de route van het ‘bekende’ rondje Zuid Peru ligt. Maar het is wel goed bereikbaar vanuit Lima (8 uurtjes met de bus). In mijn Nederlandse reisgids (door Arno Luft) wordt Huaraz en omgeving overigens wel uitgebreid beschreven. Ik was ook blij verrast, en ga er zeker nog een keer terug.

Als je maar 3 weken hebt, en je gaat naar Huaraz (om Chavin te bezoeken) zou ik het ‘zuidelijke rondje’ vergeten, en misschien alleen naar Cusco reizen om vanuit daar naar het regenwoud te gaan. Ik ben begin januari in Manu geweest. Mooi, maar 4 dagen is eigenlijk te kort omdat je al 2 dagen in de bus zit op de heen- en terugweg, en geen tijd hebt om dieper het gebied in te gaan. Langere tours zijn wel eens stuk duurder. Je kunt ook naar Tambopata (dan reis je naar Puerto Maldonado), is vergelijkbaar qua prijs. Het hangt een beetje van je wensen en budget af. Succes ermee!