Chavin kun je met een (georganiseerde) dagtrip bezoeken vanuit Huaraz, het is ongeveer 3 uur rijden. Het ligt aan de groene (loef)zijde van de Cordillera Blanca en wij hadden helaas de hele dag regen. Maar voor de liefhebber van archeologie en oude beschavingen is het zeker de moeite waard. Er is sinds kort ook een modern en groot museum, opgezet met behulp van Japanners. Bezoek hieraan zit bij de tour inbegrepen, maar gaat wel erg snel om alle uitgebreide informatie tot je nemen. Als je echt geïnteresseerd bent zou je kunnen overwegen te overnachten in Chavin, zodat je rustig de tijd kunt nemen.
Afgelopen januari ben ik de laatste 5 dagen van mijn reis in Huaraz geweest en achteraf gezien had ik er wel 2 weken willen blijven. De omgeving is super mooi en er is van alles te zien en te doen. Ik heb veel van Zuid Amerika en m.n. Peru en Bolivia gezien, maar de omgeving van Huaraz behoort tot mijn favorieten (samen met de Cotahuasi Canyon, die ik in december bezocht).
Huaraz ligt in de Callejon de Huaylas; een groene, vruchtbare vallei met een aangenaam klimaat, en een prachtig uitzicht op de gletsjers van de Cordillera Blanca, met de hoogste toppen van Peru. De infrastructuur is goed, er zijn vele leuke dorpjes en de omgeving is voor Peruaanse begrippen opvallend schoon. Huaraz zelf is qua stad niet bijzonder (centrum is niet koloniaal, maar nieuw gebouwd na de grote aardbeving van 1970), maar ik vond er een aangename vibe hangen, aardige (en mooie) mensen er zijn best leuke kroegjes en restaurantjes. Het is ook duidelijk goedkoper dan Cuzco of Arequipa. Wij hadden overigens wel geluk met het weer, want van januari tot mei is het regentijd dus kan het in de Cordillera Blanca behoorlijk spoken. Vanaf eind mei wordt het snel droger en de beste reistijd is globaal van juni t/m december.
Als je van mooie natuur en (berg)wandelen houdt, kun je je hart ophalen, want er zijn tal van mogelijkheden voor dagtochten of meerdaagse tochten (meestal met gids). De Santa Cruz trekking is de bekendste. Hebben wij uiteindelijk niet gedaan maar die wil zeker nog een keer gaan doen. Alle trips zijn eenvoudig vanuit Huaraz te boeken, en alle tours vertrekken vanaf hetzelfde pleintje (erg overzichtelijk). Zo kun je een dagtripje doen naar de gletsjers van Pastoruri, of naar Lago Chinancocha, een erg mooi bergmeer in Nationaal Park Huascaran. Bij de laatste trip bezoek je ook de restanten van Yungay, een stad waar in 1970 25000 mensen omkwamen door een lawine van de Huascaran (hoogste berg van Peru), als gevolg van een zware aardbeving. Erg indrukwekkend.
Je leest hier inderdaad niet zo veel over Chavin, en ook niet over Huaraz e.d. Waarschijnlijk omdat het niet op de route van het ‘bekende’ rondje Zuid Peru ligt. Maar het is wel goed bereikbaar vanuit Lima (8 uurtjes met de bus). In mijn Nederlandse reisgids (door Arno Luft) wordt Huaraz en omgeving overigens wel uitgebreid beschreven. Ik was ook blij verrast, en ga er zeker nog een keer terug.
Als je maar 3 weken hebt, en je gaat naar Huaraz (om Chavin te bezoeken) zou ik het ‘zuidelijke rondje’ vergeten, en misschien alleen naar Cusco reizen om vanuit daar naar het regenwoud te gaan. Ik ben begin januari in Manu geweest. Mooi, maar 4 dagen is eigenlijk te kort omdat je al 2 dagen in de bus zit op de heen- en terugweg, en geen tijd hebt om dieper het gebied in te gaan. Langere tours zijn wel eens stuk duurder. Je kunt ook naar Tambopata (dan reis je naar Puerto Maldonado), is vergelijkbaar qua prijs. Het hangt een beetje van je wensen en budget af. Succes ermee!