Ik trek vanaf december een maandje doorheen Nicaragua. “Tijd zat” dacht ik toen ik mijn vlucht ging boeken. Maar de reisgids doet me vermoeden dat dit land zich niet zomaar geheel blootgeeft op 1 maand.
Vandaar!.. **maak ik een omweg via de Caraïben **(bluefields, pearl lagoon en eventueel pearl keys) of ga ik voor de kortere omweg naar het hoogland in de buurt van Esteli en Matagalpa?
Ter verduidelijking, wat zeker op het programma staat: Ik vertrek aan de Rio San Juan, dan richting Leon (met vulkanen en strand), Masaya, Granada, Isla Ometepe. Bezoek ik dus vóór Leon best de Caraïben of het hoogland?
Tijdens mijn reizen ben ik vooral op zoek naar die unieke momenten met locals, de mooie natuur (wandelingen en trekkings) en dat allemaal op een rustig tempo onder het motto “less is more”.
Klopt helemaal dat je 1 maand Nicaragua veel te kort is. Maar caribbean of hoogland…tja dat is een moeilijke keuze. Beide zijn zo verschillend van elkaar en beide hebben z’n charmes en genoeg unieke momenten met locals, de mooie cultuur, etc. Dusja je zou je keuze kunnen overwegen op de volgende punten:
hete zon in de caribbean of de koelte van de hooglanden
palmstranden/azuurblauwe zee in de caribbean of de heuvels/bergen/canyon in het noorden
garifuna, creoolse cultuur in de caribbean of nica plattelands communities in het noorden
vis, kokos in de caribbean of koffie, cacao in de hooglanden
duiken, snorkelen, strand in de caribbean of hikes/tochten door natuurreservaten en plantages
verder is de caribbean duurder dan de hooglanden
Als je de Caribbean bezoekt, zou ik Bluefields schrappen (tenzij er een festival is ofzo) en voor de Pearl Keys, Pearl Lagoon en Corn Islands gaan. In de hooglanden zou ik kiezen voor Matagalpa, UCA Miraflor in Estelí en Somoto Canyon.
Ik heb een stuk over bezienswaardigheden in Nicaragua geschreven, zie hieronder:
Leuke tips! Ik ga er nog eens een nachtje over slapen. Ondertussen denk ik toch dat ik in het westen van het land ga blijven. Ik vrees dat ik veel tijd ga verliezen met transport (en vooral overstappen bus - boot - vliegtuig e.d.) in de caraïben.
Bedankt voor de link naar je artikel. Ga ik meteen eens in duiken.
In de Caribbean is de infrastructuur wat minder, je reist veel per boot of vliegtuig. In het noorden is de infrastructuur beter, rijden veel bussen. Maar het is maar hoe moeilijk je het voor jezelf maakt. Je schreef dat je via Río San Juan, hier ligt San Carlos, vanaf hier met het vliegtuig zit je zo op Corn Islands en vanaf de Corn Islands vlieg je zo naar Managua. Om prijs van je ticket te bekijken zie link. https://www.lacostena.com.ni/
je tijd hebt, zou ik zeker een uitstap maken naar het noorden en/of naar de caribbean en niet alleen in het westen blijven. Als je het budget en tijd hebt, zou ik als start Río San Juan met uitstap naar Corn Islands doen, dan vanaf Corn Islands naar Managua en doorreizen naar Granada, Masaya, Isla de Ometepe en San Juan del Sur. Dan richting noorden naar Matagalpa en Estelí en dan León als eindbestemming. Zo heb je westen, noorden en een beetje caribbean gezien.
Via onderstaande link kom je bij veel praktische info over Nicaragua.
Moeilijk om echt te helpen bij de keus. Maar wat ik wel kan zeggen is dat ik twee nachten een homestay heb gedaan in Miraflor, het gebied bij Estelí en dat dat heel leuk was. We verbleven bij een koffieboer, een lerares en hun gezin.
Je kunt dit eenvoudig regelen via Luz & Luna in Estelí, en kiezen uit diverse delen van Miraflor, en meerdere gezinnen. Foto’s vind je hier.