Cape Town Wow

(origineel bericht op be-more.nl)

Cape Town Wow

Het is alweer heel wat dagen geleden dat ik mijn project Umthombo heb afgerond. De tijd sindsdien is als een TGV voorbij gevlogen. De reis van Durban naar Cape Town zat vol met obstakels, uitdagingen, nieuwe mensen en gezelligheid. Samen met Nannet, één van de vrijwilligers waarmee ik Umthombo gedaan heb, heb ik deze route afgelegd. In eerste instantie zou ik een hop-on hop-off bus nemen om zo de kustlijn van Zuid Afrika te ontdekken, maar vanwege financiele redenen heb ik een normale bus genomen. Je weet wel, zo’n schoolreisjesbus. Van Durban ben ik in één keer naar Port Elizabeth gegaan. Dat ligt ongeveer in het midden van de route en leek ons wel een geschikte plek om een paar daagjes bij te komen. Vlakbij ligt ook het Addo Elephant National Park waar Nannet en ik beide graag naartoe wilde. Nu wil het toeval dat er in ons Port Elizabethiaanse hostel een wat oudere Belgische man verbleef met een auto. Deze man kwam eigenlijk om te golfen, maar omdat het niet echt golfweer was, heeft hij ons meegenomen naar het park. De rit ernaartoe en ook het park zelf waren erg mooi, werkelijk schitterend. Ik kan altijd heel erg genieten van mooie uitgestrekte landschappen en dergelijke. De enige, redelijk grote domper van ons uitje was dat we de hele dag slechts twee olifanten hebben gezien… Maar voor kwaliteit is ook iets te zeggen, want de laatste olifant die we tegenkwamen, konden we bijna aanraken. Verder hebben we de andere dagen historische activiteiten verricht en heerlijk ontspannen voordat we onze reis zouden vervolgen richting Cape Town.
De reis naar Cape Town, weer met zo’n scoolreisjes-bus, was minder comfortabel als de vorige. We namen een nachtbus met het idee dat we dan lekker konden doorslapen, zoals we dat de eerste rit hadden gedaan. Maar jammer genoeg was deze bus iets minder luxe en heb ik de helft van de nacht lepeltje-lepeltje gelegen/gezeten met een of andere Afrikaan. Maar goed, weer een ervaring rijker!!

Ik heb er nu bijna twee weken in Cape Town opzitten. En om te vertellen wat ik allemaal gedaan heb, zou een lang verhaal worden. Dus geef ik een steekwoordenlijstje: Slapen op Longstreet, naar het strand, Tafelberg beklimmen (wat een hel, dus met de kabelbaan naar beneden), Muizenberg (je waait er uit je hemd, maar wel een mooi stadje), Cape of good hope, shoppen off course J (op verschillende plekken, in verschillende shoppingmalls en dergelijke), Noon Gun zien afgeschoten worden, Pinguins kijken, terrasjes pakken, heerlijke wijntjes drinken, Slapen in Milnerton met Co en mama, naar Robbeneiland geweest, naar Hermanus gereden om walvissen te spotten, wat is autorijden toch leuk!! En nog veel meer, eigenlijk te veel om op te noemen, maar om het onder één noemer te plaatsen: alle toeristische dingen. En dan heb ik het idee dat ik de helft nog niet gedaan heb van wat je hier allemaal zou kunnen doen. De mogelijkheden zijn eindeloos en dus een goede reden om ooit nog eens terug te gaan.

Voordat ik aankwam in Cape Town zei ik tegen Nannet: “Ik hoop dat Cape Town een beetje zoals Den Haag is, want die heeft zo’n relaxte vibe en daar voel ik me altijd meteen thuis.” Nou kan ik je vertellen, ik had gelijk! Cape Town is een heel fijne stad. Net als Den Haag loop je er met gemak doorheen, zonder het gevoel te hebben mee te doen aan de Nijmeegse 4daagse. De mensen zijn vriendelijk en echt gevaarlijk is de stad niet. Er zijn veel leuke, schattige en knusse buurtjes en nog schattigere boutiekjes, overal terrasjes en cocktails kosten hier geen drol (pardon my French). Als ik voor straf een jaar ergens in Zuid Afrika zou moeten wonen, zou ik Cape Town uitzoeken… Ik heb het echt heel fijn gehad hier, maar het wordt weer tijd om verder te gaan. Next Stop = Mauritius.

Maar eerst ga ik morgen mij haar laten knippen, ik ben zoooooo bang!

(origineel bericht op be-more.nl)