Eens benieuwd hoe jullie hier over denken!
Daar gaat heel de VS toch Springbreak vieren? Schijnt dat het er nogal ruig aan toe gaat ![]()
Dames en heren: U mag stemmen c.q. uw mening geven!
Natuurlijk is Cancún in een rap tempo erg diepgaand beïnvloedt (of: verdorven) door het massatoerisme. Toch is het niet te ontkennen dat Cancún cultureel deel uitmaakt van Mexico en van het schiereiland. Uiteraard valt de Zona Hotelera en andere toeristische straatjes hier totaal buiten. Als je echter in gebieden als de Crucero komt, of sección 102, of Los Tabachines, om maar enkele voorbeeld te noemen, kom je daar nog een vrij Mexicaanse wijze van leven tegen. Voor iemand die geïnteresseerd is in de Yucateekse cultuur is het bijvoorbeeld in en om Cancún makkelijk genoeg om met mensen in contact te komen met wie zo iemand z’n Maya kan oefenen - “misschien niet in het Hilton”, wilde ik net zeggen, maar zélfs daar, in de grote hotels, werken enorm veel Maya’s, in de bediening, in de keuken, in de schoonmaak…
En uiteraard is het voor een échte Mexico-(of Maya-)zoeker niet hetzelfde in Cancún te zitten als in kleine Yucateekse dorpjes… Holcá, Oxkutzcab, Xokempiich, Yaxcabá… Maar Cancún ligt overal wel vlakbij. Een vergelijking met Mérida…? Het is een erg mestizo-stad - met name noem ik hier mestizo’s als voorbeelden van niet-indianen (of “anti-auto-indianen”, hmm - volgens mij bestaat dat woord niet), er is veel schaamte voor en negativiteit over alles wat (nog) (écht) Maya is, de houding tegenover het inheemse lijkt negatiever dan in Quintana Roo, vreemd genoeg… Is Cancún dan zo erg? Het is misschien een verdorven stukje Mexico, maar nog onmiskenbaar Mexicaans.
Misschien is Playa del Carmen wel wat beter dan Cancún - niet het centrum dan, of Playacar, natuurlijk, maar wat daarbuiten ligt: de ZM, alles ten noorden van Av. Constituyentes, alles ten westen van 30 Avenida. Daar zijn in plaats van geasfalteerde straten nog zandwegen, in plaats van bedden in de huizen / hutten nog hangmatten. Er is zelfs een strand waar bijna uitsluitend locale bewoners zitten: Tussen Coco Beach en het naaktstrand, onder de ZM. In de Zona Hotelera van Cancún is overigens ook zo’n strand; waar veel hangmatten tussen de bomen hangen en bijna alleen maar locale mensen zitten: Playa Langosta, km. 2…nogwat.
Misschien is het beter om dit soort plekken niet te snel van je lijstje te schrappen… Als je het massatoerisme even door de vingers ziet en locale contacten zoekt, zit je zó weer in het “échte” Mexico. Vooral Quintana Roo moet je niet té snel schrappen. De binnenlanden van Yucatán, de grenzen tussen de drie staten - volgens mij komt er níemand! En er is juist zoveel te zien voor de “échte México”-zoeker…
Wat zijn de meningen hierover?
Natuurlijk is Cancun Mexico, net zoals de rest binnen de landsgrenzen. Of dit het Mexico is wat je zoekt, is natuurlijk een tweede. Ik persoonlijk hou er niet van, van zo’n hotelzone etc, maar dat is ieders eigen beslissing. Voor de werkgelegenheid is het i.i.g. goed, want deze massale toeristenindustrie brengt de nodige banen met zich mee. Iedereen wil graag vooruit en in Cancun is dat nou eenmaal heel snel gegaan. Dat er veel hotels liggen en dat alles op de toeristen is ingesteld neemt niet weg dat men in Mexico is. Aan de kust van Oaxaca probeert men een nieuw Cancun te maken van de plaats Huatulco. Puristen zijn er op tegen, omdat dan weer een stukje origineel Mexico verloren gaat…(wat ik trouwens nogal egoistisch vind) De plaatselijk bevolking denkt er wellicht anders over, want toerisme verschaft de nodige werkgelegenheid.
Wij zijn afgelopen jaar van Mexico City uit naar het zuiden van Oaxaca gereisd en hebben nog wat origineel Mexico gezien, tenminste, dat denken wij. Wat is origineel Mexico? Ik denk dat dat voor iedereen anders is en het voornamelijk dat beeld is, wat men tussen de oren heeft door de media(films, documentaires) etc. Treft men niet aan wat men er van verwacht, dan is dit vaak een teleurstelling. Buitenlandse toeristen verwachten in Nederland toch ook alleen maar windmolens met op klompen lopende bewoners…
Grtn, Robert
Originally posted by riemer@02-03-2005, 10:47:35
** Daar gaat heel de VS toch Springbreak vieren? Schijnt dat het er nogal ruig aan toe gaat**
Het woordje “ruig” is een understatement voor Spring-Break! B)
Het feit dat op sites als http://mexico.vakantieman.net en andere sites over mexico al een groot onderscheidt wordt gemaakt tussen het gedeelte waar Cancun ligt en de rest van het land zegt toch eigenlijk genoeg :lol:
Kom al enkele jaren in cancun en ik vind persoonlijk een groot verschil tussen cancun stad of de hotel zone beide cancun maar een wereld van verschil.
Hotel zone ben je niet in mexico geweest alleen maar tourisme en atracties wat je ook in andere landen kan doen maar bezoek je de stad ben je toch weer wel in mexico geweest dus de stelling is mijn inziens dubbel zijdig.
Zelf gaan wij begin volgend jaar in het mooie playa del carmen wonen maar dat is weer een ander verhaal :yes:
Cancun zelf is opzich 1 groot verschrikkelijk kunstmatig Amerikaans dorp. Het echte Mexico zal je hier niet tegenkomen. Maarrr… je kunt hier zo waanzinnig goed stappen dat je je af moet vragen of je wel naar het echte Mexico wilt! Niet voor niks komt heel preuts Amerika met spring break naar Cancun om daar een week volledig los te gaan!
Overigens kun je vanuit Cancun redelijk makkelijk het ‘echte’ Mexico bereiken, dus ook voor een wat minder losgeslagen uitgaansbeest is Cancun een goeie bestemming.