Hoi allemaal,
In Juli vertrek ik samen met mijn vriendin naar Australie om daar een jaar rond te reizen.
Het plan is in Darwin een campervan te kopen en dan via de oostkust naar het zuiden te rijden.
Nu heb ik een hoop rondgekeken op het internet maar er blijven me nog een paar dingen onduidelijk.
Het hele gebeuren met de verschillende regels in verschillende staten maakt het er ook niet makkelijker op.
Hoe zit het nu als ik een auto/van koop in Darwin. Moet ik hem dan registreren in de NT of moet je hem registreren in de staat waar de auto geregistreerd staat (en moet ik bij het kopen dus rekening houden met waar de wagen vandaan komt)?
En hoe zit het met de REGO? Als deze verlopen is kan je dit niet in alle staten verlengen maar ook alleen in de staat waar hij geregistreerd is?
Alvast bedankt voor de reacties en tips
Hallo, kijk eens naar deze thread: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=151474 Probeer Melissa eens te mailen, zij heeft er ervaring mee.
Ik heb het voor Melissa weer op een Australisch forum gezet: http://caravanersforum.com/viewtopic.php?f=9&t=34206 waar ook veel reacties op kwamen. Eventueel kun je dat topic weer heropenen.
Ik weet wel dat je voor het verlengen van je registratie in elk geval een zogeheten garaging of residential address nodig hebt. Het mooiste is om een campervan met een registratie in WA te hebben. Wij kochten onze motorhome indertijd in NSW, registreerden hem in Queensland omdat daar de zogeheten ‘stamp duty’ lager is. Maar na een jaar hebben we hem in WA ‘omgeregsitreerd’ omdat ze daar geen jaarlijkse keuring eisen. Vervolgens kregen we elk jaar de nieuwe sticker opgestuurd via ons postadres. Dat is dus niet het residential address. Ik weet dat de bovengenoemde Melissa het uiteindelijk via de verkoper heeft opgelost en zijn ouders als residential address heeft opgegeven. Als je de campervan van een Australiër koopt zou je dat ook kunnen proberen.
Let er bij een camper wel op dat als er een kooktoestel in zit, je ook het gas certificate in orde is. Hier is een hele discussie over dit onderwerp. http://caravanersforum.com/viewtopic.php?f=2&t=36658&p=528089&hilit=gas+certificate#p528089 Let wel, het heet weliswaar ‘WARNING when buying a new van’ maar daar bedoelen ze ook mee als jij een voor jou nieuwe, maar gebruikte campervan koopt.
Ik hoop dat je er wat verder mee komt. Het is zelfs voor Australiërs een ingewikkelde materie. Volgende week krijg ik een Australische vriend op bezoek die er alles van weet. Dus vraag maar, als je meer wilt weten.
Groet,
Willem
Nog even een aanvulling. Let ook even op de geldigheid van het Road Worthy Certificate, wij zouden zeggen de APK. En wat dat gas certificaat betreft, dat geldt niet als je geen vaste gasleidingen hebt. Voor een primus met een campinggasfles geldt dat niet. Let nog wel even op de 'houdbaarheidsdatum van de gasfles. Die is/was tien jaar en er werd bij het vullen wel op gelet. Maar er is ook een ruilsysteem ‘swap your bottle’ en daar moet het bedrijf dat de ruil doet er op letten.
Hoi willem,
Bedankt voor de reactie!
We zullen maar een jaar in Australie blijven. Het verlengen van alles zal dus gelukkig maar 1x gebeuren.
Uit de verschillende berichten begrijp ik dat er in WA en Qld geen keuring is om de rego te verlengen. Is dit tegenwoordig bij alle staten zo? Dat je alleen hoeft te keuren bij het overzetten naar een nieuwe staat?
Laatste wat nig niet helemaal duidelijk is of je de auto gewoon op jou naam kan zetten in elke staat. Dus als ik een campervan koop in Darwin met een kenteken van bijv WA, kan ik dat dan gewoon vanuit Darwin allemaal regelen?
Hoi Remlicht,
ik ga straks een posting tikken of niet iedereen gewoon een naam kan opgeven. Gaat niet om jou hoor, maar ik schrijf niet graag aan Remlicht, Algratje, Downunderfan, Travelbug ofzo. Ik schrijf liever, Hallo, Jan, Piet, Klaas, Marcel, Annabel, Rosanne of Halina.
Nu terzake. Dat van die inspecties weet ik niet, ik kan alleen praten over West-Australië. Maar morgen kan ik het je wel haarfijn uitleggen dankzij mijn Australische contacten.
En inderdaad, je kunt vanuit Queensland een West-Australische registratie, via het net, regelen. Maar je dient dan wel een residential/garaging address hebben.
Heb je overigens geprobeerd om Melissa te bereiken? Die heeft dit een paar maanden geleden aan de hand gehad.
Ik ga even wat in Australië navragen, mail je morgen terug,
Groet,
Willem
Hoi Willem,
Sorry. Ik heb er geen seconde aan gedacht mijn naam bij het bericht te zetten ;).
We hebben gelukkig een aantal ex-collega’s die tegenwoordig in Sydney wonen. Een adres moet dus wel lukken.
Als je het na zou willen vragen zou dat top zijn. Ik zal zo meteen Melissa een berichtje sturen.
Alvast bedankt!
Remi
Ho, ho, Remi,
nu ben je te enthousiast. Als je een camper in WA wilt registreren moet je een residential/garaging adres in WA hebben! Als postadres kun je wel een adres in Sydney of waar dan ook hebben. Dus als de verkoper het goed vindt is dat de beste oplossing. Al je post gaat naar het postadres dus ze merken er niets van.
Hoi Remi,
Inmiddels heb ik vanuit Australië gehoord dat het in SA en Victoria ook niet hoeft, in NSW wel. Ze zijn nu, bijna middernacht, bijna wakker in Australië dus ik verwacnt morgen nog meer reacties.
Groet,
Willem
Dit is de laatste interessante: daarna gaan ze een poosje door over de zin en onzin. Het feit dat het dus bijna nergens hoeft verklaart wel waarom er nog zo veel echt oude en slecht onderhouden auto’s rondrijden.
*Re: Inspection when renewing rego?
by wingnut » Fri Apr 26, 2013 11:36 pm
NSW is the only state requiring annual inspections of vechiles after they are 5 years old.
For caravans or other trailers that are over 2000 kgs with electric brakes and brakeaway system you have to have a heavy vechile inspection done. My last inspection was $41.*
En zo gaat het kennelijk ook wel, in de outback:
Come out to western NSW and see what gets driven around out here. A visit to the local shops will be an eye opener.
One of the locals told me he just walks into the garage, he gives them the money, and they give him the coloured slip. Job done for another twelve months…