Mijn vriend en ik gaan eind april richting Australië voor een road trip van 3 maanden startend in Perth en eindigend in Sydney (via west en noord, routes zijn welkom). Ik lees overal dat het goedkoper is om voor deze periode een auto/camper te kopen in plaats van te huren. Echter lees ik ook dat het wat gedoe is rondom het kopen en verkopen in een andere staat vanwege de registratie.
Onze voorkeur gaat uit naar een 4WD met slaapplek, kookgelegenheid en het liefst een (chemisch) toilet). Welke stappen moeten we allemaal nemen tijdens het kopen en verkopen? En hoe zit het precies met het kopen in de staat West-Australië en weer verkopen in de staat Nieuw-Zuid-Wales? Hoe moeilijk is dit in de praktijk en is dat de moeite waard vergeleken met huren?
lees je dat ‘overal’ van mensen die het hebben gedaan of van mensen die het aanraden. Zelf denk ik dat het inderdaad geld kan schelen, maar ook stress oplevert. Je komt aan en moet dan een paar auto’s langs. Dan zit je met een keuring. Tegen de tijd dat je een maand of anderhalf op pad bent, begin je te denken over de verkoop. Hoe ga je dat regelen. En als mensen door hebben/krijgen dat je reis ten einde is, zullen ze bepaald niet de hoofdprijs bieden. Over de consequenties van WA/NSW heb ik een lijntje gelegd met Australië, daar weet ik morgen waarschijnlijk meer over.
Heb je al een budget in je hoofd en op Gumtree gekeken? http://www.gumtree.com.au/s-cars-vans-utes/perth/4wd/k0c18320l3008303r20?sort=rank&fromSearchBox=true
Routes Perth - Darwin en Cairns - Sydney heb ik voor je. Dat zijn Word bestanden die ik aan een mail kan hangen. Dan zou je me via een privé bericht een mailadres moeten sturen. Het grootste deel van de reis maak je in de goede tijd, vooral voor het noorden. Reken voor de nadering van Sydney (Blue Mountains) wel op een fleece trui ofzo.
Groet,
Willem
super bedankt voor alle info. Overal is natuurlijk wat overdreven, maar ik lees dat veel backpackers kiezen voor kopen wanneer ze langer dan 2 maanden door Australië gaan reizen. Maar als ik dan vraag hoe dat precies in zijn werk gaat, dan reageren veel mensen over het gedoe wat betreft registratie, kentekenplaten etc. op het moment dat je in een andere staat gaat verkopen.
De routes heb ik overigens al een keer van je ontvangen per mail, dus dat is top! De plannen zijn dan ook zeker niet van de baan, we hebben immers al wat tickets geboekt en willen deze week onze tickets van Nieuw-Zeeland naar Australië gaan boeken Na het een en ander doorgelezen te hebben en nog wat ervaringen van backpackers die er op dit moment zijn, lijkt onze route andersom maken een eenvoudigere keuze wat betreft auto kopen en verkopen. Kopen in Sydney en verkopen in WA waar je de registratie online kan verlengen zonder gedoe met het verwisselen van kentekenplaten etc.
Qua klimaat maakt het niet zo heel veel uit, dus we overwegen serieus om te starten in Sydney en te eindigen in Perth.
ik dacht even dat het niet veel uitmaakte maar je hebt het helemaal goed! Ik ook weer wat geleerd. Navraag in Australië leverde deze reactie op: The easiest way would be to start from Perth and end in NSW as WA doesn’t have annual rego inspections and the rego is a simple online payment. If the car is sold the new owner can then do whatever they wish.
If you go the other way you MUST get an inspection for the NSW rego renewal and as WA doesn’t do them there are only a couple of places in the whole state of WA that can do an appropriate inspection.