Hallo,
wij gaan eind januari naar Australie maar gaan daar een auto kopen. Maar wat ik mij afvraag is , hoe je dat financieel kan doen? Moet je een australische bankrekening hiervoor openen? Want als je particulier koopt, kun je dat nietmet je visa doen.
Hoe hebben jullie dat gedaan?
Ik ben Johan en werkzaam voor Travellers Autobarn in Sydney. Wij verkopen en verhuren auto’s sinds 1993. Als ex-klant ben ik nu medewerker, omdat het concept van Travellers Autobarn mij erg aansprak. In april van dit jaar kwam ik aan en had geen flauw idee wat er bij kwam kijken als het gaat om een auto kopen. Uiteindelijk gaf het me een fijn gevoel om de auto bij Travllers Autobarn te kopen. Je koopt een auto met gratis wegenwachthulp en met een aantal garanties. Dat gaf voor mij de doorslag. Na 6 maanden en 30.000 KM verder heb ik mijn auto prive weer verkocht. Uiteindelijk voor een appel en een ei rondgereist, knap, want Australie is een duur land.
Ik probeer jullie wat informatie te geven over kopen en verkopen van een auto. Allereerst is het belangrijk dat je weet hoe lang je een auto wilt hebben, wanneer je teruggaat, in welke plaats je aankomt en in welke plaats je de auto wil verkopen. Verder moet je duidelijk hebben wat voor budget je hebt en naar wat voor type voertuig je opzoek bent, denk aan een stationwagen, 4x4 of een camperbusje. Als je dit scherp hebt heb je de eerste stap in het kooptraject al genomen. Australie is opgedeeld in een aantal staten die erg onafhankelijk van elkaar zijn. Met name op het gebied van auto’s en ketekens geeft dat nogal wat moeilijkheden. Even een voorbeeld: Een auto gekocht in de staat New South Wales, verkoop je haast onmogelijk in een andere staat. De andere staat erkent deze auto dan niet. Verkopen is dan dus moeilijk. Er zijn wel mogelijkheden met een transfer naar een andere staat, maar kost veel papierwerk en geld.
De registratie of “rego” geeft aan dat de auto legaal de weg op mag. Soort van APK keuring. Je kiest voor 3,6 of 12 maanden. Wij verkopen auto’s met rego, een 3 dagen niet geld teruggarantie, twee weken totale garantie en dan 3 maanden/ of 5000 KM garantie op de motor en de versnellingsbak. Dan is er nog een terugkoopgarantie. Korter dan 6 maanden doen we 40% van de verkoopwaarde en 30% na 6 maanden en langer rondreizen. Het is niet de beste prijs die je kunt krijgen, we adviseren dan ook prive verkoop, maar moet je het vliegtuig halen, verlies je niet heel je investering. Dat is ook een belangrijk aspect, je investeert en de bodemprijs, de terugkoopgarantie is al bekend. Hoop je zo iets meer duidelijkheid te hebben geven.
Owja, over het betalen, ik zou dat cash doen. Met de creditcard word altijd 3% in rekening gebracht over het totaal budget, dus dat kan je nog een flinke duit kosten.
Hoi Johan,
Oh jou bericht komt net op tijd. We hebben net een prijsopgave voor een huurauto aangevraagd omdat we er niet goed uitkwamen. En wat angstig werden over: raken we onze auto wel kwijt? Wat voor vergunnningen moeten we hebben? Hoe doen we het met het geld? (cash of credit?).
Maar goed, je zegt dat het afhangt van een aantal zaken:
Wij komen 30 januari aan in Perth ! Wij reizen 3 maanden want
gaan 26 april in Sydney weer weg ! (reizen door het zuiden van AUS.
wij willen een landcruiser 4wd. (hebben wel roofrack nodig). Want hebben twee kleine kinderen van 1 en 2 dus moeten veel spulletjes kopen.
Willen inderdaad wel verzekerd zijn (all risk?) en veiligheid staat voorop (dus wegenwachtdienst beschibaarheid).
Dus van Perth naar sydney is dat een gunstige route? (qua kopen en verkopen en welke problemen krijgen wij omdat we door meerdere staten reizen)? Heel erg bedankt voor je antwoord. Hadden eerder van jou bedrijf gehoord, maar lastig omdat je niet weet wat je ervoor krijgt !
alvast bedankt voor je advies.
P.S. huren van auto gaat ongeveer rond 8.000 euro kosten incl. roofrack en campeergerei…
Gr Ingrd en Johan