Koop én verkoop auto?

Wij willen vanaf september een half jaar gaan rondreizen in Australië. We hebben vanuit NL al een auto op het oog. Kan iemand ons vertellen of het mogelijk is een auto in de ene staat te kopen en in een andere staat weer te verkopen? Zijn hier nog bijzonderheden voor?
Het plan is om van Perth naar Sydney te gaan.

gr.

tigo 2009 :wereld:

Hi Tigo, welkom op het forum. Heb zelf nooit een auto gekocht in Australia dus weet weinig van de voorwaarden maar ik heb wel een website voor je www.travellers-autobarn.com.au Of heb je die al?
Yeehaw

Als je hem aan een backpacker weet te verkopen is er niet veel aan de hand. Dan is het juist makkelijk omdat de auto op W.A. plates geregistreerd staat.
Verwacht wel problemen als je hem aan een Aussie wil verkopen, want die moet hem dan op N.S.W. plates overzetten. Oftewel, hij moet gekeurd worden en alles. Daar zijn ze niet zo happig op. Waarom zou iemand zoveel moeite doen als hij dezelfde auto ook gewoon in Sydney kan kopen die wel op N.S.W. plates staat…

Ik heb het toen geprobeerd met een LandCruiser, uiteindelijk heb ik hem voor 500dollar weggedaan aangezien ik hem aan de straatstenen niet kwijt kreeg en ik wilde weg uit sydney.

Er zit wel wat gedoe aan vast ja, iets met een ‘pink slip’ halen, dat is volgens mij een keuring of het overzetten van het kenteken… ik weet niet meer precies. Is vast wel info over te vinden op internet en in reisblogs van andere reizigers.

Ik heb in 1997 wel een auto (Holden Panelvan) in Perth gekocht voor 2000 AUS$ en in Sydney verkocht voor 2500 AUS$. De prijzen liggen over het algemeen hoger aan de oostkust (voor alles). Na twee weken wachten en zitten met die auto, hebben we hem kunnen verkopen, in die Car Market in Kings Cross in Sydney, weet niet of die er nog steeds is. Je moet geen haast hebben en een vlucht moeten halen! Je zag in die Car Market de prijzen drastisch dalen naarmate iemands vlucht dichterbij kwam! En je hebt natuurlijk de locals die daarop azen… :slight_smile:

De route van Perth naar Sydney was wel tof vond ik, maar wel een beetje de bejaardenroute. :slight_smile: We kwamen onderweg vooral campers met bejaarde Aussies tegen, wel superaardig allemaal. De Europese toeristen zitten vooral aan de oostkust. Party party… (niet zo mijn ding, dus ik vond die zuidkust juist super).
In het westen heb je nog prachtige bossen en ruige kustlijnen. In het zuiden vooral een heel dorre woestijn en het langste stuk snelweg zonder bochten van de hele wereld (meer dan 200 km zonder een bochtje, niet in slaap vallen). En voor een ruime tijd zijn de enige nederzettinkjes die je tegenkomt, de road houses oftewel tankstations met ongeveer 4-10 bewoners, en andere vakantiegangers en vrachtwagenchauffeurs. Je kunt daar gratis kamperen, met douche voor een dollar ofzo. Bij het ene road house zijn ze wat autistisch en stug, bij het andere juist blij met elke bezoeker en kletsen ze je de oren van het hoofd.
Ik vond juist dat lege, dorre, stille een fascinerende gewaarwording die ik als Nederlander nog nooit had meegemaakt, ook niet in Europa. Telkens als je tegen een glooïng (heuveltje) op reed, verwachtte je met je Hollandse hoofd dat je daar achter wel weer iets van bebouwing zou zien, al was het maar een kerkje of een boerderijtje in de verte. Maar niks, niks, oneindig niks. Prachtig en ook best spannend.

Wij hebben destijds ook walvissen gezien aan de zuidkust maar dat is alleen in de Australische winter.

Bij Adelaide wordt het alweer een stuk gecultiveerder met mooie wijnstreken, en daarna telkens stedelijker en moderner maar ook met mooie diverse natuur. Het gratis kamperen ga je dan missen. :slight_smile:

Wat voor auto heb je op het oog? Eentje waar je echt comfortabel in kunt slapen en rechtop achterin zitten is het handigst. Dus liever een Holden Panelvan of een busje, dan bv. een Ford stationwagon of gewone personenauto. Achterin kunnen slapen is veel relaxter dan telkens een tent te moeten opzetten en afbreken. Ook zijn je spullen en je vege lijf wat veiliger in een auto die op slot kan dan in een tentje.
En hoe weet je zeker of die auto in goede staat is? Waarom ga je niet gewoon in Perth naar dealers, of proberen iets over te nemen van andere reizigers? (Dat laatstse is handig omdat die vaak al allerlei spullen hebben die je nodig hebt, bv. reserve benzine, een grote watertank, gereedschap, en zelfs slaapspullen etc.) Ook als je iets overkoopt van anderen, kun je afspreken dat je een garage laat kijken naar de staat van de auto (niet alleen keuring voor (veiligheid en milieu), maar ook of hij het goed doet en nog veel kilometers aankan :-)).

Succes!
Cécile

In 12 jaar kan veel veranderen. Perth heeft de oostkust op vele gebieden ingehaald. De huizen zijn er al duurder!! Ideetje? In 1998 overwogen wij een condo te kopen in Perth (Scarborough) voor AUS $ 350.000,-- Niet gedaan helaas. Datzelfde apartments is nu 1 miljoen. En Nullarbor Plain is de enige route om van Perth naar het oosten te rijden. Dat geldt voor jong en oud. Dat lange stuk rechte weg is iets korter, ongeveer 146 kms. Wij hebben net weer op en neer gereden tussen WA en SA. Ook zijn de prijzen voor kamperen langs Nullarbor Plain nogal gestegen om maar niet te spreken van de kamers in de roadhouses.
Yeehaw

Aha, Yeehaw, handig om te weten!

Tja spijt van een ‘goedkoop’ huis niet kopen heb ik hier in Amsterdam ook wel… Maar je weet het van tevoren ook niet wat de markt gaat doen. Destijds dacht ik dat het stijgen van de prijzen nou wel z’n plafond had bereikt. Nu 8 jaar later zijn ze al verdubbeld…