Camper met een automaat

Hallo
wij zijn 2 dames die met een camper gaan rondtrekken in canada nu hebben wij nog nooit met een automaat gereden en nu was mijn misschien wat domme vraag hoe je afremt op de motor met een automaat.
alvast bedankt

groetjes

Een automaat heeft meestal naast de D-stand ook enkele vaste versnellingen, bij een 4-versnellings automaat zie je dan een 2 en een 3. Als je hem in zo’n stand zet houdt ie dat als hoogste versnelling vast, en kan je op de motor remmen. Tevens moet je die ook gebruiken als je steil omhoog moet. Bij sommige moderne automaten ontbreken deze standen overigens, dan neemt de elektronica dat van je over.

Wat mij nog het meeste moeite kostte was het ontbreken van een koppelingspedaal, wanneer je normaal gesproken als je bijna stil staat de koppeling in zou trappen had ik nu nogal eens de neiging met links op de rem te trappen. In het begin heb ik dan ook veel gereden met m’n linkerbeen onder m’n andere been gevouwen, puur om die neiging te onderdrukken. Maar na een dag rijden weet je niet beter.

Eigenlijk zijn de versnellingen (1,2 en 3) alleen bedoeld om bergaf te gaan. Nieuwe auto’s zijn echter ook voorzien van een Hill Descent Control en die regelt het allemaal voor je (alhoewel ik toch een aantal keer heb moeten ‘bijremmen’). De meeste RV’s van na 2008 zijn hiervan voorzien.

Haha, je linkervoet willen gebruiken is heel herkenbaar. Heeft bij mij in het eerste uurtje geresulteerd in 3 ‘noodstops’; ook wil ik onbewust m’n rechterhand nog wel eens gebruiken om te schakelen en zwaai dan maar naar een passant als ik m’n vergissing bemerk.

Je raakt er snel genoeg aan gewend maar kijk niet vreemd op als je na een week of wat toch weer een keer wilt schakelen.

Rob

Bedankt voor de reacties hier heb ik wat aan

groetjes

Meestal is het andersom. In zo’n versnelling schakelt de auto niet hoger, maar kan nog wel automatisch naar beneden schakelen. Is inderdaad bedoeld voor heuvel-op en je zou het kunnen gebruiken voor heuvel af, maar is niet echt voor bedoeld voor dat laatste.

Je kan gewoon de rem gebruiken. Niet lange stukken een beetje remmen, maar af en toe wat harder remmen afgewisseld met helemaal niet remmen om te voorkomen dat de remmen te hard opwarmen.

Sorry Jurjen maar ze zijn echt alleen bedoeld om heuvelaf te gaan. Heuvelop altijd in D; als je heuvelop langzamer gaat is het slechts een kwestie van het gaspedaal iets verder intrappen. De automaat schakelt dan vanzelf terug en hou je je snelheid (de cruise control doet ook precies hetzelfde heuvelop).

Juist om te voorkomen dat je heuvelaf alleen je rem gebruikt zet je de automaat in 1 (hele steile heuvelaf) 2, of 3. Je remt dan als het ware op de motor en ontzie je je normale rem en/of voorkom je oververhitting. Is zeker belangrijk bij de wat zwaardere auto’s (zoals een RV).

De nieuwere modellen zijn echter vaak al uitgerust met een Hill Descent Control; is dan een kwestie van een knopje indrukken of de automaat merkt het vanzelf en schakelt automatisch terug als je heuvelaf gaat.

Rob