Onderweg zal het veel landschaps en wild fotografie worden verwacht ik. Ik wil mijn oude canon 30D upgraden maar twijfel nog wat.
Heb jij ook zo’n vergelijkbare reis daar gemaakt en wat voor camera zou je adviseren? Als je met een full frame werkt, mis je dan de cropfactor bij het wild?
Ik fotografeer met de Nikon D300s en da’s bewust geen fullframe. Ik heb namelijk al dure lichtsterke lenzen en ga je naar fullframe moet je nieuwe objectieven kopen die nog veel duurder en zwaarder zijn wil je hetzelfde zoombereik hebben.
Mijn favoriete objectieven zijn de 17-55 2.8 (Nikkor) en de 70-200 2.8 (Nikkor) De eerste is ideaal voor landschappen, de 2e voor wildlife.
Wat voor lenzen heb je nu bij je 30D? Wat is het totale budget dat je over hebt voor eventuele upgrades?
Ik moet zeggen dat ik met een 1,6x crop camera nog betrekkelijk vaak op 400mm zat.
Neemt niet weg dat een 1,6x crop van een foto van een 5d mkII mogelijk van betere kwaliteit is als wat er uit je 30d komt (veronderstelling).
Als je goede canon lenzen hebt, zou ik niet zomaar overstappen naar Nikon.
Zelf doe ik veel met een 100mm 2.8. Vaste brandpuntsafstand, dus extra lichtgevoelig (in combinatie met een 60D). Voor wildlife gebruik ik ook regelmatig de 70-300mm 3.5/5.6. Helaas een stuk minder gevoelig, maar over het algemeen nog steeds zeer acceptabel.
De vraag is wat je met je foto’s wilt. Wil je ze thuis in een album zetten, dan is kroppen geen probleem. Wil je ze meters groot exposeren, dan moet je even achter je oren krabben