Hoi,
Deze zomer maken we rondreis door Noord-west usa en zuidwest Canada van 20 dagen.
Seattle
Doorreis door noord usa (Cascade NP) naar Glacier Park
Waterton
? Calgary?
Banff
Yoho
Jasper
Well’s Gray
4 of 5 dagen Vancouver
We zouden natuurlijk zoveel mogelijk willen bezoeken.
Zou er mij iemand kunnen helpen om volgende vragen te beantwoorden:
Moeten we Calgary zeker bezoeken of kunnen we dat gerust overslaan?
Is het beter walvissen te spotten rond Seattle of in de streek van Vancouver?
De laatste 4 dagen Vancouver of Vancouver Island?
Alvast bedankt
Calgary is wel aardig, een beetje saai. Echt een werk-stad, die je rustig kunt overslaan.
Vanuit Waterton zou ik koers zetten naar Canmore; volg highway 22 tot Longview, vandaar exit highway 541 West.
Na ongeveer 30-35 km. loopt die tezamen met de Kananaskis Trail(highway 40), een schitterende weg. Het allermooist is
om dan vanaf iets ten noorden van Lower Kananaskis Lake de zg. Smith Dorrien Trail te volgen naar Canmore. Onverhard, maar goed te rijden en absoluut magnifiek. Ook de plaats Canmore is de moeite, eigenlijk veel leuker dan het super toeristische Banff.
Vanuit Seattle en Vancouver zie je dezelfde groep orca’s. Ik ben zeker geen voorstander van orca-tours naar deze zwaar geteisterde groep orca’s, die in ongeveer 20 jaar tijd is gereduceerd van zo’n 120-125 gezonde orca’s tot nog slechts 75-80 zwaar bedreigde en lang niet meer zo gezonde orca’s. Het massa-toerisme is helaas één van de oorzaken van deze achteruitgang. Het lozen van afvalstoffen in de oceaan door Seattle en Vancouver is een andere. Er zijn nu wel restricties van toepassing op de tour operators; ze moeten minimaal 100 meter afstand van de orca’s aanhouden, maar nog steeds blijft het een veel te zware belasting voor deze dieren.
Er zijn overigens wel twee plaatsen waar je deze orca’s vanaf de wal heel mooi en van heel dichtbij kunt zien:
Point Roberts, een schiereiland iets ten zuiden van Vancouver, vanuit het Marine Lighthouse Park en - het allermmoist - vanuit San Juan Island gelegen tussen Anacortes(VS) en Victoria(Vancouver Island). Met name vanuit het Lime Kiln Point Park heb je een prachtig zicht op de orca’s. Ze komen regelmatig zo dichtbij de wal, dat je ze kan horen ademen. Echt een prachtige ervaring.
Bedankt Luongo,
Ik zal je advies goed gebruiken. Ik denk dat ik Point Roberts zal bezoeken, had ook al gelezen dat het aantal orca’s verminderd was door het toerisme.
En Calgary zullen we overslaan. Ik had al gedacht in die richting.
Gr. S