Bussen of autohuur

Hola allemaal,

Ik heb nog even een praktisch vraagje.

We willen na aankomst in buenos aires naar het noorden (salta en omgeving, hier willen we dan 1 wk een auto huren). Eerst dachten we dit stuk met bussen te doen en dan een beetje af te wisselen tussen 1 x een lang stuk met een nachtbus en dan een paar wat minder lange stukjes (max een uurtje of 4) gewoon overdag. Maar we moeten natuurlijk ook weer terug naar BA. Heb al gekeken om terug een vlucht te boeken maar met twee personen is die ongeveer net zo duur als 14 dagen autohuur. Nu denk ik eraan om gelijk bij aankomst, of vanaf Rosario een auto te huren voor een dag of 18. We zijn dan een stuk flexibeler maar het nadeel is dat het reizen ook meer tijd kost omdat je niet s nachts reist.
Wat is volgens jullie handiger? En zal het veel duurder zijn dan alles met de bus doen?

Hoor het graag, hartelijk dank weer!

Groet
Christel

Vaak kan je de nachtbussen/lange-afstandsbussen niet gebruiken om tussen 2 bij elkaar liggende plaatsen te reizen, dus dan ben je al aangewezen op “boemeltjes”, zonder de gemakken van bijvoorbeeld goede bagagemogelijkheden.

Zelf heb ik in een grijs verleden in Cordoba een auto gehuurd (dat zou ik sowieso doen, Rosario of Cordoba ipv in Buenos Aires, daar is het een gekkenhuis met verkeer). Dan maak je een mooie rondreis per auto, maar hou er rekening mee dat je veel bijkomende kosten hebt aan brandstof! En die is niet goedkoop meer in Argentinië, momenteel betaal ik rond de $6,20 per liter geloof ik. GPS is ook zeker aan te raden, plús een wegenkaart! Ook betaal je hier en daar tol.

Maar je komt zo wel in de minder toeristische gebieden, bijvoorbeeld Catamarca is leuk om een dag of 2- te blijven vind ik zelf. Bedenk wel dat er daar heel wat minder Engels gesproken wordt dan in de toeristenplaatsen (waar het ook nog tegen kan vallen).

Have fun!

Hoi Flipsen,

Dank voor je snelle reactie.
V.w.b. De lange afstandsbussen, deze rijden toch wel tussen bijv. Rosario en SM De Tucuman en SM de Tucuman en Salta, etc.?
En hoe is het stuk aan de andere kant van rio parana, dus parana, corrientes, etc.

Gr.
Christel

De verbindingen die je noemt zijn volgens mij geen probleem, je kan altijd checken op www.plataforma10.com.

De provincies Corrientes en Misiones zijn óók geweldig om met de auto te verkennen. Zo kan je met een huurauto bijvoorbeeld wat gemakkelijker naar de Esteros de Iberá, prachtig watergebied. En wellicht de waterval bij Moconá, de Jezuïtenruïnes bij San ignacio en natuurlijk Iguazú. Om een indruk te krijgen kan je op onze fly-drives kijken, zowel noordwest als noordoost bieden we aan.

Esteros de ibera lijkt me idd geweldig! Hoe lang rijden is dat vanuit salta ongeveer? Iguazu hebben we de vorige keer al gedaan, dus die slaan we deze keer (ondanks dat ze geweldig zijn) over.

Vanuit Salta zou ik daar echt niet aan beginnen :slight_smile: Maar voor de liefhebber: 1200km. Hou er daarbij wel rekening mee dat de provincie Chaco waar je doorheen rijdt nou niet bepaald interessant is voor toeristen…

en we willen deze keer wel salta en andere hooftepunten vh noordwesten aan doen, Pfff altijd lastig om keuzes te maken…

hola,

ik weet niet precies wat te plannen zijn, maar je moet wel de auto inleveren in de stad waar je hem huurt. in mendoza huren en in bs as inleveren is heel duur!
maar voor de rest kan het een goede optie zijn
pas goed op met de verzekeringen! daar verdienen ze het geld mee. een krasje dat ze kunnen vinden achteraf en kassa! dus indien mogelijk zonder eigen risico en anders heeel goed de auto inspecteren of alle mogelijke krasjes en deukjes.
ik heb voor een autoverhuurder gewerkt, dus ik weet waar ik het over heb.

Dat klinkt als het begin van een odyssee vol autopech…

…waarmee je vervolgens illustreert dat het huren van een auto sterk af te raden is. :chin:

Sowieso vraag ik me af of het verstandig is een autorit naar de Esteros de Iberá te maken met een gewone huurauto? Er is niets geasfalteerd in die contreien…volgens mij kun je veel beter in Córdoba een auto huren en daarmee de rit Córdoba - Tucumán - Salta - Cafayate - La Rioja - Mendoza - Córdoba maken… dit is voor 95% asfalt en bijna het gehele stuk is de moeite meer dan waard…

groet,

Jan

Tnx allemaal voor jullie reacties!

Cordoba en mendozza (en ook de natinale parken in la rioja) hebben we de vorige keer al bezocht, dus we willen ons nu echt op het noordwesten gaan focussen. Denk dat het dan toch gewoon met de bus naar salta wordt, daar een dag of 7/8 een auto huren om een rondje noordwesten te doen (hier kun je wel een gewone auto huren hè, ook al is hier niet alles geasfalteerd). En dan weer terug met de bus, en dan evt een andere route dan we heen hebben gedaan. En als we nog tijd over hebben, willen we nog en dagje of twee naar Uruguay.

De nachtbussen zijn toch echt comfortabel? En ze rijden er (hopelijk) wat voorzichtiger dan in bijv. Een Vietnam.

De nachtbussen zijn comfortabel zolang je minimaal de klasse “cama” neemt en nog comfortabeler bij de “cama suite” of “ejecutivo” klasse. Ik zou zeker niet besparen op de busritten, hoe beter jij slaapt in een nachtbus hoe meer je geniet de volgende dag.

Als je alleen het noordwesten gaat doen dan kun je makkelijk 8 dagen een auto huren in Salta en de regio´s Salta & Jujuy verkennen, erg de moeite waard! En inderdaad is bijna alles geasfalteerd, behalve in de Puna en de binnenlanden van Jujuy. Als je de tijd hebt is het leuk af te zakken tot aan Catamarca en Tucumán (traject Cafayate - Tafí del Valle - San Miguel de Tucumán is fraai qua afwisseling).

groet,

Jan

Tnx Jan,

Zoiets gaat het dan idd worden. Auto ophalen in salta en inleveren in san Miguel de Tucuman zal ook wel weer (hoge) kosten met zich meebrengen verwacht ik?
Hoe is san Miguel de Tucuman zelf? Ook de moeite waard i’m een dag of twee te verblijven?

Groet,
Christel

Over de cama suite… wat mij irriteerde was de aanwezigheid van het toilet in de benedenruimte, daar werd ik evenwel steeds wakker van waardoor ik alsnog bovenin ben gaan zitten.

San Miguel de Tucumán is niet zo erg interessant vind ik, de binnenlanden zijn wel mooi, maar vooral lastig te bereiken (je kunt er meerdaagse trek- of paardrijdtochten maken, zie hier voor een foto-impressie). Tafí del Valle is overigens wél leuk, daar kun je makkelijk 2 nachten blijven slapen.

groet,

Jan

@ Don Agucho: da´s waar, kan irritant zijn, daarom als je beneden zit altijd de achterste stoelen nemen. Maar er zijn ook voldoende bussen met “cama suite” of “ejecutivo” service op de bovenverdieping.

Dat interpreteer je dan verkeerd, ik raad júist aan om een auto te huren in Argentinië! :slight_smile:

De weg naar de Esterosi de Iberá is alleen vanaf Mercedes onverhard. Zo lang het niet regent kan dat prima met een gewone auto (zelf ook gedaan). Als het regent is het een ander verhaal en de weg tussen Colonia Pellegrini en Posadas zou ik sowieso niet adviseren, zelfs niet met 4x4 :wink:

Tnx mannen voor jullie reacties, erg fijn!