Dat is heel grappig. Wij zijn even oud. Mijn man is 59 en ik ben 58 jaar. Het reizen hebben wij tot nu toe nog nooit te vermoeiend gevonden, omdat je onderweg nog zoveel kunt zien. Maar we hebben dus nog geen ervaringen met bussen.
Misschien was het beter geweest om eerst naar Arequipa te gaan ipv Cusco. Dat schijnen de meesten te doen. Toen ik dit geboekt heb, had ik deze site nog niet ontdekt. Dacht dat via Ollantaytambo beter was om te wennen aan de hoogte. De site van hoogteziekte adviseert om niet te snel te stijgen en Colca Canyon is erg hoog.
Jammer dat je aan zo’n site niet kunt zien van welke datum de prijzen zijn. Ik denk dat je het beste uit kunt gaan van de site van perurail zelf. Ze hebben wel een leuke actie voor november: retour met Vistadome voor $ 123,-, maar dat is een dagretour en ik begrijp uit je planning dat jullie een overnachting in Aguas Calientes willen doen.
Wij willen wel heen en terug op een dag, maar dan vanuit Ollantaytambo, dat is een stuk korter en je hebt meer treinen.
Ik ben nog wel aan het twijfelen welke trein we zullen nemen. Weet niet of de Vistadome wel het extra geld waard is.
De prijzen bij railperu wijzigen wel heb ik gemerkt. Vistadome treinen zijn nu iets goedkoper dan in januari en Expedition wat duurder.
Grappig dat we even oud zijn. We zijn niet zo’n globetrotters. Bolivia heeft voor ons wel een speciaal plaatske in ons hart vanwege mijn overleden zus en we willen er dit maal Peru bij nemen. Mijn echtgenoot heeft Machu Picchu nog niet gezien. Voor mij is dit de derde keer maar maakt niet uit. Ik wist niet dat de prijzen bij railperu wijzigen. In 1999 ben ik naar Machu Picchu geweest en was zeer tevreden met de trein Expedition. Ik vind dat de prijs voor Vistadome redelijk veel verschil is met de Expedition en vind het daarom de moeite niet om met Vistadome te reizen. Je bent niet verkeerd om via Ollantaytambo te reizen naar MAPU. Vele toeristen doen dat idd. Ik heb er over getwijfeld maar dan wordt het wel omslachtiger Cusco ,bus , Ollantaytambo, trein Aquas Calientes, bus. etc. Jouw programma voor dit stukje zal misschien minder zwaar zijn gezien er meer treinen zijn naar MAPU en je dan niet zo vroeg hoeft op te staan.Zeg die special bus die op rails rijdt. Heb ik nog nooit over gehoord. Lijkt me wel wat. Hoe kom je aan die informatie?
Alle informatie over treinreizen in Bolivia ook info over de bus die over rails rijd.
http://www.fca.com.bo
(wel Spaans-talig)
de bus-trein rijd 3 maal per week van Sucre naar Potosi en andersom. Het is een mooie rit, maar wel erg lang. Met de gewonen bus rij je een andere route, maar ook deze is schitterend en duurt slechts 3 uur ipv de 8 uur in de bus-trein
Heb je met je zus in Bolivia gewoond?
Zou je ons adviseren om zolang mogelijk in MAPU te blijven, dus 's morgens redelijk vroeg aankomen en na sluitingsuur vertrekken?
Ik denk zelf ook dat de prijs van vistadome tov Expedition te veel is en daardoor te weinig oplevert. Bovendien is het winter als wij er zijn en waarschijnlijk vroeg donker. Ik weet niet hoe vroeg het licht wordt, maar dat zal ook wel wat later zijn in de winter. In Costa Rica waren we in februari (dus zomer) en daar werd het rond 6:00 's avonds altijd ineens stikdonker. Dus dan zie je nog weinig van het uitzicht.
Wij kunnen ons in Cusco met een taxi op laten halen vanuit het hotel in Ollantaytambo. Ik weet nog niet of we dat doen want het kost $ 50,-. Dat is natuurlijk omdat het heen en terug is en ze ook op je moeten wachten. We kunnen ook zelf een taxi nemen natuurlijk. Na zo’n lange busreis (14:00 uur) zullen we daar wel aan toe zijn.
Die speciale bus heb ik in de Lonely Planet gevonden. ook had iemand het erover in een reisverslag. Lijkt mijzelf heel leuk.
Volgens Lonely Planet is het een spectaculaire trein, maar meer een soort tram. Die vertrekt vanuit Sucre naar Potosi vanaf El Tejar siding bij de begraafplaats om 08:00 a.m. op Maandag, Woensdag en Vrijdag. Erg mooie reis (scenic journey) van 6 uur. Kost enkele reis B$ 40 (gids van 2010). Hij gaat terug van Potosi naar Sucre op Dinsdag, Donderdag en Zaterdag. Vertrekt dan ook om 8:00 a.m. Vertrekplaats in Potosi staat er helaas niet bij, maar kun je denk ik in je hotel wel informeren. Er staat nog wel bij dat de dienst vaak opgeheven wordt. Je kunt bellen met 7287-6280 voor de laatste vertrektijden. Vanuit het verhaal dat ik las is het een verbinding die meestal door de lokale bevolking gebruikt wordt, een soort boemel door erg mooi landschap. Lijkt mij wel leuk, maar wij zouden dan een dag eerder of juist later uit Sucre moeten vertrekken. Ik denk dat we dit niet gaan doen, zonde als je daar alles voor omgooit en hij zou dan toch niet rijden. Als je wat meer tijd hebt zoals jullie, lijkt het me heel leuk om te doen.
Ja heb in Bolivia 1 1/2jaar gewoond.
Ik zou je niet adviseren van zolang in MAPU te blijven. Als je er een 5-tal uurtjes blijft heb je het zeker gezien. Je kan redelijk vroeg aankomen. zeker vooraleer de massa toekomt en dat is rond 11u 's middags. Het is daar peperduur om iets te eten dus zie maar dat je koekjes of iets hebt en water. Je mag in principe geen eten meebrengen maar een koekje hmmmmm
Jammer dat jullie op een ander tijdstip reizen.
Bedankt voor de tips, dit helpt ons enorm met het plannen. Ik zou er niet aan gedacht hebben om water en een snack mee te nemen. Omdat wij ook in Ollantaytambo al wat kunnen bezichtigen, denk ik dat 5 uurtjes voor MAPU dan zeker voldoende zal zijn.
Inderdaad wel jammer dat wij in een andere periode gaan.
Maar dan kan ik je nog wel informeren over onze ervaringen voordat jullie gaan.
Heb inmiddels met Perurail gechat en we zouden inderdaad kunnen genieten van de promotie van april. We hoeven niet dezelfde dag terug te komen. Denk dat we één dezer dagen gaan reserveren. En het zou zeer leuk zijn mochten jullie ons jullie ervaringen kunnen meedelen. In feite welke regio in Nederland wonen jullie? Wij wonen 10 km van Antwerpen.
ik ga dit jaar ook voor het eerst, in juli en augustus. ik heb nog niks geregeld
mijn ervaringen komen eind van de zomer op mijn website, ik zal dan ook een link op het forum plaatsen.
haha super. zo ik dat lees ga ik kunnen genieten van jullie ervaringen. zo zijn de Belgen hé.![]()
Jammer, dat wij dat niet kunnen, maar ja wij zijn dan ook geen Belgen (zitten er wel dicht tegenaan). Wij wonen in Maastricht.