Ik ben momenteel aan het sparen om in januari 2010 voor een aantal maanden naar Zuid Amerika te gaan en daar wat rond te reizen.
Ik hoop met een budget van €10.000 op pad te gaan, en ik wil beginnen met minimaal een week taalles in Buenos Aires (Argentinie). Daarna wil ik ook graag naar Rio de Janeiro (Brazili) en als het lukt nog naar Mexico.
Wat ik me nu afvraag: is dit realistisch met mijn budget? En voor hoeveel maanden zou ik daarmee van huis kunnen blijven?
Als je gaat vliegen heb je dat geld wel nodig, ga je met de bus dan kan je in ieder geval lang genoeg weg blijven! Vluchten lopen op tot een paar honderd euro als je internationale vluchten hebt dus daar zal het geld waarschijnlijk naartoe gaan dan. Spaanse les is ok, als je maar een weekje doet, raad ik je IBL aan. Een redelijk goedkope maar erg goede school, alleen sociaal (voor mij) niet zo leuk, maar n weekje is prima. Alhoewel dat wel errrg kort is en je dan bijna net zo goed en hoe wat en waar boekje in het Spaans kan lezen omdat je niet veel verder zal komen dan mijn naam is en waar is de supermarkt. Privéles zou dan denk ik beter zijn, maar wel duurder.
Succes met het plannen!
Ik heb in Sevilla vorig jaar 2 maanden taalcursus gevolgd, en bij mij zijn toen de lessen aan een taalinstituut + gedeeld appartement super goed bevallen. Een ideale en goedkope manier om spaans te leren en heel snel vrienden te maken.
Dus dat wil ik ook gaan doen in Zuid America, denk te beginnen met twee weken spaans in Buenos Aires, en daarna zie ik wel…ik kan daarnaast ook wat gaan rondreizen en dan in hostels overnachten. Maar de meeste tijd wil ik toch wel aan taalinstituten doorbrengen, dan leer ik ook nog eens wat
Hoe lang kan ik naar jou idee wegblijven als ik alleen een vlucht naar Buenos Aires boek, daarna een vlucht naar Rio de Janeiro en ten slotte naar Mexico?
En hoe duur is een busrit dan van Buenos Aires naar Rio?
Ik ga van de week eens een bezoekje aan de bieb brengen om informatie in te winnen over de gebieden waar ik heen wil, wat de echte must-see’s zijn
Als ik jou was zou ik alleen een vlucht naar mexico boeken. Tussen Buenos Aires en Rio liggen zoveel mooie dingen! Iguazu, Uruguay, Pantanal en allerlei andere plaatsjes. Ik zou gewoon elke dag max 12 uur reizen met een bus om weer iets nieuws te bezoeken, is echt de moiete waard als je de tijd hebt!
Bedankt voor je reactie! Zou reizen per bus tussen buenos aires en rio goedkoper zijn dan één vliegticket erheen? En is dat te doen met een volle koffer?
En natuurlijk een vliegticket naar ba in the first place. Eerder had ik gezien dat vanaf londen vliegen veel goedkoper was (mijn vriend woont daar), maar nu lijken de prijzen wel hetzelde te zijn!
Als je vaak stopt ben je misschien hetzelfde kwijt. Als je twee lange ritten maakt is het waarschijnlijk goedkoper. Maar als ik jou was zou ik zo veel mogelijk willen bezoeken op deze route.
Over je budget, ik heb ongeveer 700 euro per maand (met de vaste lasten van thuis + ticket en eerste maand huur eraf). Maar Rio is echt zooo duur, heb de eerste maand al veel meer uitgegeven. Als je hier een maand of langer wilt blijven zou ik als je hier bent op zoek gaan naar een appartement, is veel goedkoper dan hostels. Verder kun je ook gemakkelijk werk vinden in de hostels hier. Om de dag werken en je hebt een bed er voor terug.
Ik ben ook vanaf londen met BA gevlogen. Heen naar rio en terug vanaf LA, was ik 815 euro voor kwijt. Maar ik zag dat Iberia nu ook hele goedkope vluvhten had vanaf amsterdam richting rio.
Ik heb gelukkig geen vaste lasten van thuis, want ik ben voordat ik naar Sevilla vertrok weer thuis gaan wonen. Kan ik nu lekker sparen voor reizen! Ik heb net even gekeken, en een busticket van Ba naar Rio is 111 euro. Dus dat valt reuze mee. En de tussenstops in de plaatsen die jij noemt spreken me ook erg aan.
Klopt het dat Buenos Aires juist heel goedkoop is? Misschien dat ik daar dan eerst minimaal een maandje blijf, om het Spaans wat op te halen en bij te spijkeren (ik had niveau elemental maar het spreken gaat echt nog slecht).Lijkt me wel het goedkoopst om niet gelijk aan het reizen te gaan. En een appartement bij een taalinstituut is naar mijn ervarng ook lekker makkelijk en goedkoop. Plus je ontmoet veel andere mensen!
Als Rio en BA echt helemaal top zijn en mijn budget er niet toe reikt (moet natuurlijk ook nog terug!) kan ik altijd nog beslissen om Mexico te skippen. Een ticket van Rio naar Mexico zal niet bepaald goedkoop zijn!
Misschien een vraag die ik makkelijk ook zelf kan opzoeken, maar heb je visa nodig om te kunnen werken en langer verblijven in Zuid-Amerika? En is het inderdaad realistisch om een baantje te zoeken, helemaal in deze tijd van crisis?
Hola!
Buenos Aires is (naar wat ik heb gehoord, ben niet in Brazilië geweest) wel een stukje goedkoper. Mijn probleem daar was dat ik vaak op stap ging. Bij de grotere discotheken (die erg gaaf zijn!) betaal je vaak 10 euro intree en ongeveer Nederlandse prijzen voor n drankje.
Voor mijn appartement (eigen kamer en badkamer, gedeelde keuken en huiskamer) (via een talenschool geregeld) betaalde ik denk ik rond de 300 dollar? Ik weet het eerlijk gezegd niet meer precies, maar dat was via IBL (heeft ook n erg duidelijke website).
Een vlucht heb ik verder niet precies het idee hoe duur het is, maar busreizen zijn altijd goedkoper. Inderdaad zou ik ook doen vanuit Rio gewoon de bus pakken. Geloof dat als je in 1 keer doorgaat het zo’n 30/35 uur is, met tussenstops dus makkelijk te doen!
Omdat ik IBL geen succes vond ben ik naar Ecela gegaan (even googlen dan vind je dat ook wel). Een vooral erg gezellige school! De lessen waren voor mij wel wat minder, tempo lag onder dat van mij, waardoor ik er niet alles uit heb gehaald wat ik zou kunnen hebben gedaan in 4 weken, denk ik. Maar heb er wel een super tijd gehad! Natuurlijk veel belangrijker!
Verder is eten en leven allemaal niet zo duur, als je wat vaker zelf kookt, niet 4 keer in de week uitgaat, etc. Je kan dan zo lang blijven als je zelf wil, maar ik heb er (incl lessen) toch wel rond de 1400 euro opgemaakt in iets meer dan een maand…
In Bolivia daarentegen, heb ik voor 90 dollar een app gehuurd (weer eigen kamer en badkamer, de rest gedeeld) en voor 5 dollar per uur privéles gehad. Het leven is daar veel goedkoper, koken is bijna niet goedkoper dan uit eten, aangezien je voor een euro een erg uitgebreide maaltijd kan hebben. Dit was voor mij ook de reden om hier wat langer te blijven, om je reis uit te breiden, en toch nog wat geld over te hebben.
Mexico weet ik verder niks van, ook niet hoe duur de vlucht is, maar het is wel duidelijk dat ze in Zuid Amerika geen ryanair ofzo kennen. Goedkope tickets vind je internationaal bijna niet.
Groetjes!
Als het om budget gaat: vooral niet lang in Brazilie blijven hangen! Dit land is echt duur voor ZA begrippen (sommige prijzen gaan richting NL prijzen).
Spaanse les in BA. Tsja…het is waarschijnlijk de meest logische plek voor je, maar houdt er rekening dat je er in het begin niet veel van verstaat. Ze hebben er nogal een raar accentje (calle = cazje, llamada = chamada, en dan bedoel ik de uitspraak he:-)).
Vliegen van Rio naar BA lijkt me geen aanrader. Vanuit Sao Paulo kun je voor 100 Euro ook wel vliegen (vanuit Rio is dat waarschijnlijk iets duurder, misschien moet je zelfs wel via Sao Paulo vliegen dan). Kijk een op GOL (de low cost carrier in Brazilie): http://www.voegol.com.br/Paginas/home.aspx
Let op: het lijkt erop dat je met NL credit card kunt boeken, maar dat is (nou ja was…2007) niet zo. Mijn mastercard werd niet gepikt, en ik ken iemand die het met Visa ook niet voor elkaar kreeg. In Brazilie zelf boeken dus.
Ik ga in november met een vriendin naar Rio om 2 weken rond te reizen en daarna komt m’n vriend naar Rio om samen naar BA te gaan om 2 maanden spaans te leren. Ik zit nu ook met het probleem of ik ga vliegen of overland… Weten waar ik het beste kan kijken voor busreizenen hoe lang doe je erover om overland van rio naar ba te gaan als je ook naar Igazu wilt?
Heeft iemand tips over carnaval in Rio in februari?
Ik ben nu een paar weekjes terug en heb het gered met 10.000 euro voor 6 maanden, waarvan 4 maanden in Rio. Voor de rest rondgereisd door Bolivia, Chili, Argentinie en Paraguay.
ff iets in het kort:
Van de 10K was ongeveer 900 euro voor mijn ticket.
Elke maand gemiddeld 200 euro aan vaste lasten thuis.
850 euro voor 4 maanden accomodatie in Rio.
450 euro voor portugese lessen.
1 binnenlandse vlucht van 65 euro.
Van een andere plaats naar huis gevlogen dan oorspronkelijk de bedoeling was 400 euro.
Excursies & evementen:
Carnaval Rio
Snorkelen Bonito
Zoutvlaktes Uyuni
Wijntour in Mendoza
Paardrijden in Salta
Rave in Rio
Verder heb ik de eerste twee maanden 3x per week vrijwilligerswerk gedaan. En de eerste 2 maanden het meeste geld opgemaakt aan restaurants, kleding, soms stappen in wat duurdere tenten etc. Daarna wat zuiniger aan gedaan. Ik ben nog wel regelmatig uit eten geweest, vaak in niet te dure restaurants. En sowieso ging ik niet heel vaak stappen.
Ik verbleef hier www.riowhitehouse.com, voor prijzen kun je hun mailen. Er is altijd nog wel plek tijdens carnaval, maar de meeste hostels rekenen echt belachelijke prijzen van 350 euro voor 1 week.
Ik weet niet hoe lang je in Rio blijft, maar met een paar mensen een appartement huren is meestal goedkoper. Dit moet je wel ruim vantevoren doen.
Een kaartje voor de parade in sambodromo kun je voor ongeveer 40 euro kopen (zitplaatsen in sector 13 of 6), bij de bradesco bank. (ook vantevoren) Dus laat je geen kaartje aansmeren voor 100, 200 euro omdat er zgn niets goedkopers zou zijn.