Als oer-holander vraag ik me af of er goedkopere vertaalbureaus zijn. Wat ik tot dusver heb gezien zijn de vertaalbureaus nogal duur.
Omdat ik binnenkort naar Mexico moet ik een aantal documenten laten vertalen naar het Spaans door een officiële/ erkende vertaler. Heeft iemand nog tips voor wat betreft een betaalbare vertaler?
In Nederland betaalde ik 5 jaar geleden al 35 euro per document incluis geldende appostilles en stempels, dat vond ik toen al veel. Vooral als je er een tiental van moet laten vertalen ben je zo 350 eurie kwijt. De persoon waar ik ze heb laten vertalen doet dat werk niet meer en ik weet dat in Nederland er maar weinig kantoren zijn die door het ministerie van buitenlandse zaken zijn erkend om dit te mogen doen. Daarnaast speelt de vertaling een rol, in het standaard of internationaal Spaans, aangeven dat je naar Mexico gaat is daarom belangrijk voor een goede vertaling.
Ze hier vertalen is geen optie, mijn ervaring is dat je geen enkele Nederlands/Spaans vertaler hier in Monterrey (en volgens mij in heel Mexico) vind die de daarvoor geldende stempels en appostilles heeft. Gewoon omdat het een niet veel gevraagde taal is om te vertalen en ten tweede heeft men de erkende en geregistreerde stempels niet om ze te legaliseren. Je moet namelijk staaterkend zijn in Nederland om deze te gebruiken (Nederlandse beëdigde vertaler die erkend is door het ministerie van Buitenlandse Zaken en geregistreerd bij de ambassade van Mexico).
Google eens op wat woorden en je komt ze zeker tegen en vraag een offerte aan en vergelijk, mijn weet is dat ze allemaal dezelfde prijs vragen. Of je zou in België eens moeten navragen. Dus wees geen “hollander” en investeer die paar euros en je bent verzekerd van goede en gelegaliseerde documenten in de correcte en foutloze vertaling. Als je éénmaal hier bent zul je je er meer dan je voordeel mee doen. Oh tip! maak alvast voldoende kopiën ervan.
er zijn zeker wel vertalers hier…van de site van de ambassade geplukt:
Vertalingen
BELANGRIJK: V****ertalingen in Mexico gemaakt dienen voor gebruik bij Nederlandse overheidsinstanties bij de Mexicaanse autoriteiten geapostilleerd te zijn. **
[ul]
[li]Marijke J. Larenas-Linnemann[/li]Tel. y Fax (55) 56754404
E-mail: [EMAIL=“marijke_linneman@hotmail.com”]marijke_linneman@hotmail.com
(Vanwege registratie in Nederland is apostille in Mexico niet nodig)
[/ul]
[ul]
[li][FONT=Verdana][SIZE=2]Willy de Winter**[/li]Avenida Horacio 528(404), Polanco
Tel.: (55) 55455764 y (55) 52547446
Fax: (55) 55310348
E-mail: [EMAIL=“willywinter@infosel.net.mx”]willywinter@infosel.net.mx
[/ul]
[ul]
[li]Frank Silkens[/li]Avenida Yucatán 92 int. 501, Col. Roma
México, D.F.
Tel: (55) 55847604
Cel: 044-5532239975
Fax: (55) 52643608
www.klank.com.mx
E-mail: [EMAIL=“franksilkens@prodigy.net.mx”]franksilkens@prodigy.net.mx
[/ul]
[ul]
[li]**Kees van der Meer **[/li]L´Etoile 36-B, Col. Lomas Boulevares
Tlanepantla, Estado de México
Tel: (55) 53702591
[/ul]
[ul]
[li]Margrita van der Hoek[/li]Perito Traductor Autorizado por el Consejo General del Poder Judicial del Estado de Jalisco
Carretera Chapala - Jocotepec 268-4
Plaza las Flores
Ajijic, Chapala
C.P. 45920
Tel. 01-376-766 3180
E-mail: [EMAIL=“ramoshoek@gmail.com”]ramoshoek@gmail.com
[/ul]
[ul]
[li]Lic. Prof. Vincenzo Oliveto Buranello[/li]Aljojuca #59, Col. La Paz
CP 72160, Puebla, Pue.
Tel/Fax: (222) 2969202
E-mail: [EMAIL=“erasmo_de_rotterdam@hotmail.com”]erasmo_de_rotterdam@hotmail.com
[/ul]
[ul]
[li]**Erwin Postma **(vertalingen engels-spaans en spaans-engels)[/li]San Luis Potosí
Tel: 01 444 833 1277
E-mail: [FONT=Verdana][SIZE=2][EMAIL=“erwinpostma@yahoo.com”][COLOR=#000080]erwinpostma@yahoo.com
[/ul][/COLOR][/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
Bedankt voor de reacties!
Inmiddels heb ik de volgende documenten vergaard:
[ul]
[li]Attestatie de Vita;[/li][li]Uittreksel uit de bevolkingsadministratie;[/li][li]Uittreksel uit de geboorteakte[/li][/ul]Deze wil ik graag laten voorzien van appostilles. Waar moet ik hiervoor zijn?
Ik sta ingeschreven bij de gemeente Eindhoven. De ambasade in Den Haag geeft mij hierover geen duidelijkheid. Wellicht bij de rechtbank in Den Bosch?
Apostilles haal je in het district waar je je documenten haalt dit in verband met de handtekening controle. Vroeger kon het ook bij een Kanton maar of dit nu nog steeds kan weet ik niet. Hier kun je zien waar je terecht kunt: http://www.rechtspraak.nl/Gerechten/default.htm
040-2359500 is van het Kanton in Eindhoven.
Let wel op dat indien je bijvoorbeeld in Leeuwarden bent geboren en daar je geboorte akte hebt gehaald je ook je apostille daar moet halen.
Je kunt beter internationale aktes nemen natuurlijk voorzien van een apostille deze hoef je namelijk niet te laten vertalen, Mexico heeft het apostilleverdrag ondertekend.