ik kom er niet uit, dus vandaar deze vraag… hoeveel geld ben ik kwijt voor 4 weken china? Ik ga backpacken… Reis waarschijnlijk veel per trein (?)… Ik hou ervan om n eigen cheap kamer te hebben, maar n hostel op zn tijd is ook goed. Ik eet van de straattentjes, drink graag n wijntje s avonds… Ga niet stappen, zit liever ergens t leven voorbij komen zeg maar…zoiets…
Je hebt aardig goed omschreven op welke manier je in China wilt verblijven/reizen, dus denk dat er hier wel een aantal mensen zijn die je een beeld kunnen geven van de reiskosten.
We kunnen je wel een indicatie geven want we hebben vorig jaar alle uitgaven die we gedaan hebben in China bijgehouden en ingedeeld in categorieën. In totaal kwamen we op iets meer dan 40 Euro per persoon per dag uit: Budget wereldreis: Backpacken in China – De kosten en het reisbudget.
Zoals je in het overzicht kunt zien, waren met name onze vervoerskosten hoog. Dit kun je verlagen door langzamere (nacht)treinen te nemen. Je geeft aan dat je bij straattentjes wilt eten, dus het bedrag voor het eten zal ook iets lager kunnen uitkomen voor jou. Wij durfden in China nog niet echt overal van de straat te eten, dat kwam later in Azië pas. Ik meende in eerdere posts van je te lezen dat je alleen reist? Dan zullen de overnachtingskosten misschien wat hoger uitvallen? Heb daar geen ervaring mee. Twee persoonskamers (met eigen badkamer) vind je overal wel voor 10-15 euro pp. Wij boekten een dag van te voren via booking.com (secret deals) en dit was bij twee hotels (bleek later) een aantal euro’s per nacht goedkoper dan wanneer we op de bonnefooi zouden zijn gegaan. Bij de rest maakte het weinig tot niets uit qua prijs (bonnefooi vs vooraf boeken)
Het is alleen jammer dat het visum (en de bijbehorende kosten) behoorlijk aan de prijs is. Dit kost je bij een verblijf van 4 weken al snel (100/28)=3.50 per dag. Logischerwijs wordt dit bedrag per dag hoger bij een korter verblijf.
Voor een groot deel zijn de reiskosten dus wel aardig in kaart te brengen. De vervoerskosten zullen alleen wel echt afhankelijk zijn van je reisroute en de afstanden die je wilt afleggen. Als je de reisroute weet, kun je de grootste kostenposten (treintickets of binnenlandse vluchten) berekenen aan de hand van de ticketprijzen die je op de treinplanner van China kunt vinden (http://www.travelchinaguide.com/china-trains/).
Ik las ook ergens dat je naar Tibet wilt? De reiskosten per dag in Tibet zijn hoger dan in China. Hier hebben we geen overzicht van, want we zijn niet in Tibet geweest. Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt.
Je geeft duidelijk aan hoe je wilt gaan reizen en op die manier hoeft het helemaal niet veel te kosten. Persoonlijk denk ik dat het wel onder de €40,00 zou kunnen.
Een dorm in een hostel kun je al voor 50rmb krijgen bijvoorbeeld. Eten hoeft ook niet veel te kosten; in Beijing kun je al voor minder dan 10rmb een goed ontbijt krijgen.
Op mijn site staan veel blogposts over reizen in China, misschien heb je daar wat aan?
Hoi! Hier heb ik zeker wat aan. Ik snap je visum berekening niet per dag ( blonT)… ticket en visum reken ik nooit mee in budget haha. Dus ik hoef t ook niet te snappen hihi… ik slaap waarschijnlijk alleen in goedkope kamers ja… Vind mensen ontmoeten geweldig maar ben ook erg gesteld op mn nacht alleen zeg maar… Maar afgewisseld met slaapzaaltjes vind ik leuk ja. Ik ga niet naar tibet, voelt niet fijn om alleen te doen ofzo. Ik wil na china graag naar japan maar dat geld heb ik niet ( want als ik naar japan ga wil ik meteen lang en dat is te duur!.. Dus na china word t taiwan ( mits goedkoop) en dan naar maleisie of philipijnen denk ik of weer naar Myanmar, mits er dan meer plekken open zijn gegaan al om te bereizen… ik vind t lastig om n land te kiezen na china… Maar dat zal zn weg wel vinden :)…
Wat betreft de berekening van de visumkosten: ik bereken de visumkosten wel tot het dagbudget. Een visum voor China kost zo’n 100 euro inclusief bemiddelingskosten. Wanneer je twee weken in China verblijft, zijn je visumkosten 100 euro gedeeld door 14 dagen is zo’n 7 euro per dag. Bij een verblijf van 4 weken zit je dus op 100 euro gedeeld door 28 is 3.50 euro per dag. Snappie :)?
Gezien je lijstje met bezochte landen heb je niet heel veel keus om een nieuw land vanuit China te kiezen, haha. Misschien eens op Airaisia.com kijken naar voordelige vluchten naar andere bestemmingen vanuit China? Misschien kom je een verrassende bestemming tegen?
Nee he… En de philipijnen trekt me niet! Daar dacht ik nog aan… Grrr hihi… Vietnam is mn favootje!! Maar er ik twijfel of ik er weer heen zal gaan… Net als birma aangezien er nog zoooveeel te zien is in de wereld… Misschien iemand hier een geweldig idee?
Eten
Overal in China kan je wel voor 8-12 Yuan eten althans dat denk ik (zonder vlees 8 - en met vlees betaal je meer ). In Beijing en Shanghai kan dat ook en dat zijn de dure steden. Als je opzoek gaat naar een gebied vlakbij een universiteit kan je nog wel goedkoper eten, studenten kunnen in de dorms zelf namelijk niet koken.
Slapen
Het duurste hostel waar ik heb geslapen was in Shanghai in een 8 persoonskamer en dat was 70 yuan, meestal was het tussen de 30-50 yuan (dorms).
Vervoer
Bus is meestal 1 a 2 Yuan, de metro iets duurder en volgens mij betaal je voor een taxi ongeveer 0,8 Yuan per kilometer maar dat weet ik niet zeker.
Musea
Zijn soms gratis, soms moet je veel of soms weinig betalen. Ik weet echter niet hoeveel bijna altijd hebben andere mensen dit betaald…