BTW,

vanaf nu krijg je bij het betalen van een Hotel met een “kaart” de BTW terug… mooi toch,:dag:

Geldt dit alleen voor Buenos Aires of voor heel Argentinie? Zie namelijk ook bij veel hotels staan dat ze alleen contant betalen accepteren.

dit is een nieuwe wet,is voor heel Argentinië…juist om het “zwart” geld circuit wat te dammen ;)) dit is nu door de regering
bedacht.Er is een geweldig zwart gat,naar schattingen tot 30% ook veel werknemers zijn er van betroffen(in de landbouw tot 50%),zonder
verzekering en natuurlijk ook geen betalingen voor een eventuele latere pensioen aanspraak.
In bv Uruguay krijg op alles(behalve bij het tanken)direct of later bij de afrekening de BTW goedgeschreven bij betalingen met "kaart

Aah Oke! Dat scheelt een hoop denk ik. Ik ga morgen weer voor 3 nachten maar Buenos Aires en heb een hotel geboekt via booking.com. Als ik dan met mn pas betaal hoef ik dus niet de btw te betalen!

Ik ben vooral geschrokken dat ok telkens maar 2000 peso op kan nemen en even 96 peso per transactie moet betalen. M’n dollars bewaar ik ook voor chili, als je daar met dollars betaald in hotels hoef je de btw niet te betalen?

Deze regeling is nieuw,daar zijn zeker nog wat “aanvang” problemen…maar het kan zijn dat die niet berekend worden,of aan het eind van de maand krijg je het bedrag terug.
Chili weet ik niet,maar in Uruguay is het geen probleem.;)) misschien treffen wij ons nog,stuur even een PN

Het klinkt allemaal “te mooi” om waar te zijn en dat is in een aantal gevallen ook zo helaas. Zo moet het hotel als BTW-plichtige staan ingeschreven bij de AFIP, vooral veel kleinere B&B´s en hosterias zijn dat niet. Dan gaat de vlieger al niet op. Andere hotels accepteren inderdaad alleen contant geld en geen creditcard of pinpas, ook dan geldt de regeling niet. Maar in de grote bekende hotels scheelt het inderdaad. Ook op sites als booking.com zijn de prijzen aangepast en krijg je bij het reserveren een aparte tekst die aangeeft dat de BTW niet wordt berekend, mits je aan de voorwaarden voldoet.

Daarnaast blijft het natuurlijk Argentinië, dus wat doen hotels nu massaal? Hun prijs met 30% verhogen :slight_smile:

Hoi,

als eigenaar en uitbater van een kleine B&B (in de Tigre Delta), wil ik graag reageren. Wij zijn in ons geval wel geregistreerd, je kunt dus gewoon een factuur krijgen (ik bied zo niet meer aan, omdat nooit iemand daar interesse in heeft). Alleen wij hebben geen betalingsoptie met creditkaart of debetkaart, omdat je voor het hebben van zo een betalingsapparaat zowel huur moet betalen las een commissie. Die commissie is begrijpelijk, maar de huur is relatief duur voor een kleine ondernemer met weinig digitale betalingen, in een land waar bijna iedereen toch met contant geld betaald.

Groet,
Stef

Hoi weer,

ik lees op basis van dit artikel toevallig net een krantenartikel dat de belastingdienst een afspraak heeft gemaakt met de uitgevers van de betaalkaarten en met de lveraars van de apparaten, dat kleine ondernemers deze dienst gratis kunnen hebben voor 2 jaar, dus zonder huur of commissie. Juist inderdaad om digitaal betalen te bevorderen en zwart geld tegen te gaan. Dus dat ga ik maar eens na dan. Overigens kon je bij mij al wel altijd betalen via bankoverschrijving en via Mercado Pago, een online betaalsysteem dat oa gebruikt wordt voor Mercado Libre, de Latijnsamerikaanse variant van Marktplaats.
Dank dat ik er dankzij jullie achter ben gekomen.

Heel mooi bij jullie,ja de Tigre is altijd de moeite waard !!

Ik heb net ingecheckt en al betaald voor het hotel hier in BA. Ik krijg de 21% niet terug ondanks dat ik met een kaart heb betaald. Ik vroeg ernaar en hij zei dat het nog in werking was getreden. Raar verhaal dus. Overigens is het een best groot hotel en noemen ze het een boutique hotel :wink:

wij zien ons,;))