Btw terugvragen van taxfree artikelen

Kan iemand mij vertellen hoe ik btw kan terugkrijgen als ik iets koop in japan

Bij mij werd het direct verrekend aan de kassa.
Paspoort laten zien en en dan nieten ze het bonnetje vast.
De ene keer wel, een andere keer niet.

Je ziet ook twee prijzen aangegeven.

1 like

Treffend onderwerp waar ik bijna uit nieuwsgierigheid een vraag over wilde stellen. Na de vijfde keer Japan wilde ik nu wel eens weten hoe het werkt. Ik brak daar bijna figuurlijk gesproken mijn nek over de belastingvrije verkoop van bijna alles, als je wilt kun je zelfs je belasting terugvragen bij supermarkten. De schreeuwende teksten TAX-FREE zijn soms nog groter dan de winkellogo’s en vooral Don Quixote (een van-alle-markten-thuis superstore die een begrip is in Japan) adverteert er nogal flink mee, als ik mag raden dat die kanji letters onder die flitsende vinger daar naar verwijzen.

Tijdens mijn laatste bezoek aan nippon ichiban heb ik het maar eens uitgezocht wat je daar precies voor moet doen. Er zijn enkele voorwaarden aan verbonden. Veel shops hanteren mitsen van een bepaald bestedingsbedrag van rond de 5000-10.000 yen, en soms zeer symbolisch +1 yen om aan te geven dat je meer moet uitgeven om daarvoor in aanmerking te komen. Je moet de lijstjes lezen op welke producten tax kan worden teruggevorderd (diepgevroren levensmiddelen zijn bv uitgesloten) en daarna wordt bij de balie gevraagd om een overzees paspoort, de aankoopbon(nen) én de artikelen.
Die aankopen werden vervolgens verzegeld met verplichtingen dat het niet mag worden geopend tot na het passeren van de douane (vandaar dat bevroren eetwaar is uitgesloten). Dit maakte het erg lastig om de tot partijen verpakte aankopen over mijn tassen te verdelen. Wat eigenlijk ook onzin is, want hoe weet de douane nou dat ik geen belasting heb betaald over speelgoed, souvenirs en boodschappen? En uiteindelijk bespaarde ik op een bestedingsbedrag van zo’n acht briefjes van 1000 slechts een zeer luttele 600 yen. Onder mijn aankopen zaten onder meer zelfs flessen sterke drank die ik dan niet meer ter plaatse kan uitproberen. Nu weet ik dat de belasting in Japan (nog) niet aan de hoge kant is, maar ik vind dit uiteindelijk alleen de moeite waard als je dan ook echt iets prijzigs koopt. Tot aan 450 euro dan wel, wat volgens de Nederlandse invoerwet is toegstaan.
Ik zit namelijk al tijden met de wens om een echte Japanse rijstkoker te kopen. De 220volt met europese stekkers, made in japan modellen waren erg verleidelijk, maar geen idee hoe ik het moet meeslepen. In zo’n geval zou ik 2000-3000 yen kunnen terugkrijgen.

en als het dan al niet meer uit de doos mag…

nu weet ik natuurlijk niet of dat bij elke shop dezelfde ervaring is, dus als reizigers het anders hebben meegemaakt hoor ik dat hier natuurlijk graag

overigens vond ik het amusant dat al die mensen van wie ik dacht dat ze locals waren, dan chinezen, taiwanezen of koreanen bleken te zijn die voor me in de rij stonden van de tax free balie!

2 likes

Ik heb één ervaring met iets tax-free kopen. Bij de Yodobashi Camera, daar moest je volgens mij als voorwaarde met creditcard betalen.
Vervolgens zijn twee medewerkers een formulier in gaan vullen. Nog een formulier invullen. Bij elkaar checken en natuurlijk de nodige stempels zetten. Aan het eind van het liedje werd er iets in mijn paspoort geniet waar ik nog iets mee moest als ik het land uit zou gaan.
Bij het verlaten van het land op het vliegveld zat er een man achter een bureau waar met een A4-tje iets met tax-free op stond. Daar wilde ik vragen wat er verder met dat papiertje in mijn paspoort moest gebeuren. Man achter bureau lachte vriendelijk, verwijderde het papiertje (heel netjes natuurlijk), zei ‘thank you’, en ik was nog niets wijzer…

Ik ben ook eigenlijk vergeten na te kijken of de korting nu al op de creditcard rekening verrekend was. Ik sluit me volledig bij Brett aan dat voor lage bedragen eigenlijk de moeite niet waard is.