in oktober willen we 23 dagen naar Australie. Nu had ik gedacht (omdat het onmogelijk is om alles in één keer te zien) om de route Brisbane-Melbourne te rijden (met de camper). Keuze om van noord naar zuid te gaan is vanwege het weer; hoe later in het zuiden, hoe warmer. (of klopt dit niet)
Plan is vanuit Brisbane eerst richting Frasier Island en Hervey Bay te gaan, dan langs de kust naar beneden af te zakken naar Sydney, en van daaruit (afhankelijk van de tijd die we nog over hebben):
[ul] of naar Broken Hill in het westen te gaan, Great Ocean Road mee te pakken naar Melbourne (+/-3000 km)[/ul]
[ul]of verder langs de kust naar Melbourne, een stukje Great Ocean Road meepakken en dan weer terug naar Melbourne (+/-2000 km + Ocean Road gedeelte)[/ul]
Is dit realistisch te doen in 23 dagen? We zijn van plan om overal de tijd voor te nemen en dus rustig aan te doen om alles te kunnen bekijken wat op ons pad komt.
Dit is wel te doen, maar je moet af en toe wel een beetje doorrijden. 23 dagen is niet heel erg lang.
Reken op een dag of drie Fraser Island + een dag heen en een dag terugrijden naar Brisbane (en verder)
Maak bijvoorbeeld stops bij Noosa, Lamington NP, Byron Bay, Dorrigo. In een dag of zes/zeven kun je met een paar mooie stops goed richting Sydney rijden.
Neem voor Sydney een dag of twee dagen. Hetzelfde geldt voor de Blue Mountains. Je kunt er voor kiezen om naar een van de voorsteden van Sydney te rijden (als je eigen vervoer hebt) en dan met de trein het centrum in. Op die manier voorkom je het gewirwar van straten en lange wachttijden in de stad.
Als je via Broken Hill rijdt: prachtig als je een stukje outback mee kunt pakken. Heel anders dan de kust. De weg door het binnenland rijdt snel aan omdat je weinig stops tussendoor maakt (een dag of twee naar Broken Hill)
Als je langs de kust rijdt (of door de prachtige Australische alpen) dan zul je meer dagen nodig hebben, omdat het drukker is en er is meer te zien.
Probeer bij de GOR sowieso ook een dag of twee voor de Grampians uit te trekken.
Ik zou persoonlijk geen dag uittrekken om Brisbane te zien. Als je een Australische stad wilt zien, dan is Sydney mooier (naar mijn mening). Neem daar dan de tijd door en ga niet doelloos door een andere stad dwalen (maar dat is natuurlijk persoonlijk). De laatste dag zul je ongetwijfeld ook nog tijd hebben voor Melbourne.
Van Brisbane naar Melbourne lijkt me de goede richting.