Brazilie over land

Er begint zich een nieuw plan in mijn hoofd te ontwikkelen; van Buenos Aires naar Panama City, via de kust. Nou weet ik over sommige landen wel al iets, maar Brazilie ken ik helemaal niet. Ik vraag me af of iemand me kan vertellen hoe makkelijk het over land reizen is? Montevideo-Rio de Janeiro-Recife en dan vooral ook dat laatste stuk richting Guyana? Is dat te bereizen? Of wordt dat sowieso vliegen? Ik heb er geen probleem mee om eens een keer te vliegen hoor, maar wel handig om van tevoren een beetje te weten waar het zal moeten. Oh, en ik heb de tijd, doe het graag rustig aan :slight_smile:

groet,
Susan

in theorie is reizen per land perfekt mogelijk
de bus zal daarbij waarschijnlijk je belangrijkst en meest confortabele partner zijn
om nou helemaal langs de kust te reizen tot in Frans Guyana dat lijkt me niet haalbaar, kijk gewoon even op Google Earth en vergeet niet “wegen” aan te vinken, je zal beter begrijpen waarom
het lijkt me toch in elk geval een boeiende uitdaging
als je in Salvador (Bahia) passeert geef me gerust een seintje, ben benieuwd naar je ervarginen tussen pot en pint :zon02:

tropische groet uit Bahia

Haha, ok, ik was er al bang voor :slight_smile: Kun je me als brazilie-kenner misschien vertellen wat er na Fortaleza absoluut niet te missen is nog? Anders zou ik eens moeten kijken wat vanuit daar de vliegmogelijkheden zijn.

als je dan toch zo ver gaat zou ik Belem zeker niet links laten liggen :zon02:

Lencois Maranhenses, de duinen van Natal.

Dag Susan,

Ik heb op mijn weblog een stukje geschreven over vervoer in Brazilie, waaronder reizen per bus. misschien heb je er wat aan:

Succes!

Peter

1 like

Dank voor je inbreng Peter

Ben er van overtuigd dat menig (toekomstig) Brazilië-reiziger een hoop nuttige info kan vinden op je blog.

Tropische groet uit Salvador :zon02:

Ik heb destijds voor mijn reis van 2006 uitgezocht of ik over land van Brazilië naar Suriname kon reizen maar dat zou zoveel wéken tijd kosten en ingewikkeld zijn met bussen over modderwegen (in regenseizoen) en boten etc… dat ze zeiden dat vliegen beter was. Maar dat was dan weer heel duur. Dus ik heb het niet gedaan. Ik ga er eigenlijk vanuit dat het voor Frans Guyana ook geldt.

Er is 1 oversteek van Brazilië naar Frans Guyana, in Oyapok, 1 enkele boot kan ook auto’s overzetten.
Om tot aan Oyapok te geraken doe je dat idd best niet in het regenseizoen.
Eens in Guyana zijn er asfaltwegen.

Mooie website Peter, bedankt voor de reacties! Had ondertussen bedacht om idd te gaan vliegen, van ergens in Brazilie naar Paramaribo. Die prijzen moet ik nog uit gaan zoeken. Vast niet goedkoop nee…maar weken over modderpaadjes hobbelen is ook niet helemaal mijn ding, avonturier als ik ben :slight_smile:

Ben net terug van ´die kant´. Wel met eigen vervoer maar met openbaar vervoer uiteraard ook te doen. Tot Belem gewoon een goede weg, dan moet je even met de boot ( 24 á 48 + uur afhankelijk van het aantal motorpannes van de schuit) naar Macapa. Tot Oiapoque zijn er nog maar 160 km onverhard, als t droog is geen probleem maar soms na hevige regenval zoals dit jaar wat avontuurlijker. De brug naar Frans Guyana is bijna klaar en anders gewoon met een bootje over zoals alle andere grensovergangen van de ´Guyanas en Suriname. Tot aan Linden in Georgetown alles mooi asfalt maar dan een ruime 500 km onverhard die ook dit jaar zeer slecht waren. Wij zijn om moeten keren…, in 2007 was t echter ook in de regentijd wel goed te doen. Het was dit jaar de zwaarste regenval sinds 50 jaar blijkbaar.
Er is geen weg rechtstreeks naar Venezuela, je moet als je niet wilt vliegen, altijd via Brazilie (Boa Vista).
je hebt t over Panama City, houd er wel rekening mee dat er geen weg is van Colombia naar Panama. De Darien Gap is de spelbreker hier en je moet dit laatste stukje met een bootje of vliegen

Ik ken de Darien Gap ja, maar ook de zeilboten die via de San Blas eilanden zeilen :slight_smile: Dat zou dan dus de weg zijn.
Verder zou ik het liefst vanuit Belem naar Paramaribo vliegen. En vanuit Brits Guyana naar Trinidad.