Botswana: Parel van Afrika

Botswana schijnt de “Parel van Afrika” genoemd te worden, o.a. omdat het een soort “Nederland van Afrika” is: je gaat met pensioen op je 50e, er wordt gezorgd voor wezen en zieken, wezen mogen gratis studeren, gezondsheidszorg is gratis… de mensen zijn erg tevreden met hun president ---- Waar ter wereld heb je dat? In Botswana dus! De mensen zijn op een positieve en goede wijze zelfbewust en ze zijn er trots op nooit een kolonie van een Westerse mogendheid geweest te zijn.
De bewoners van de Okavango-delta zijn familie van de "bosjesmannen " (bushmen) en hebben samen met de bushmen een voor Afrika unieke traditie: monogamie.

Ik vond trouwens een excursie van enkele dagen de Okavango-delta in niet opzienbarend en eerlijkgezegd oersaai: je gaat niet diep de delta in en zit de hele tijd op opklapstoeltjes allemaal lekkernijen te eten met zo heel nu en dan een uitstapje te voet of in een kano: ik vond het het geld niet waard.

Hi Rosa,

Ik heb 12 jaar in Botswana gewoond en ik moet zeggen dat je wel een heel rooskleurig beeld van dit land neer zet. Ik ken, op een enkele hoge ambtenaar na misschien, niemand die op zijn 50ste met pensioen gaat. De gezondheidszorg is inderdaad (bijna helemaal) gratis, maar de voorzieningen zijn erg slecht. Tot een jaar of 3 geleden was alle onderwijs gratis, maar dit is inmiddels terug gedraaid en er zijn veel (lokale) gezinnen dei moeite hebben het schoolgeld bij elkaar te krijgen. Voor studenten die naar de universiteit mogen bepaald de overheid welk vak ze *moeten *kiezen. En helaas zijn ook de bosjesmannen niet helemaal zo monogaam als jij de lezer doet vermoeden.

Jammer dat je het niet helemaal naar je zin had in de Okavango Delta, maar er zijn helaas maar weinig opties voor mensen met een beperkt budget. Dat is de sterkte en tevens de zwakte van een land dat zich richt op ‘low volume-high cost’ toerisme.

MvGr.

Tja, het was anders een hele dure excursie naar de Okavango…

maar als je het ooit gedaan hebt, dan weet je een jaar later de prijs al niet meer…
(oftewel gewoon doen als je er bent)

oftewel ik vond het niet zo bijzonder die excursie en eigenlijk weggegooid geld

De okavango, GEWELDIG!!! in een tentje, voor je gevoel op een eiland in de middle of nowhere. Olifanten die zowel overdag als 's nachts je kamp passeren. nijlpaarden die je van heel dichtbij in hun eigen habitat kan bekijken. Wandelsafari’s waar je juist door de lokale gidsen op heel veel dingen gewezen wordt en je als je het geluk hebt ook veel dieren ziet. En als laatste met een vliegtuigje over de delta. dan zie je pas echt hoe groot deze is en hoeveel dieren er leven. Ik zou er zo weer naar toe teruggaan.

1 like

Hoi, ik ben geintereseerd in ervaringen vwb bezoeken van NP in Botswana.
*last van zandvlooien en wat kun je hier het beste aan doen
*wie kent betrouwbare reisorg. met de beste prijs prestatie verhouding (selfdrive 4x4 in campplaces). Wij willen een maatwerkreis in sept./okt 2010

Hallo Harry,

Ik heb zelf 12 jaren in de safari industrie gewerkt in Botswana en wil je wel van advies voorzien. Stuur een mailtje met je precieze vragen naar johan@planyoursafari.com.
Ondertussen kun je op http://www.planyoursafari.com al de nodige info vinden door boven aan de homepage (rechts) een zoekwoord in te toetsen.
MvGr.

Johan

www.tongasabi.nl moet je hebben :wink:

Gr. Hans
www.onlinesafariadvies.nl

1 like

Ik moet zeggen dat ik een andere ervaring heb met de Okavango, ik had alleen de luxe om de Delta zelf in te mogen (Camp Okavango) en heb daar echt prachtige dingen gezien! Ik ben het wel met je eens dat het niet de beste plek is om dieren te spotten maar dat is ook niet het doel van een bezoek aan de Okavango…

Ik ben niet geinteresseerd in dieren spotten…

je komt een beetje kribbig over… wat viel je dan precies tegen? Kan me overigens best voorstellen dat als je aan de rand blijft de natuur tegen valt. Mijn ervaring midden in de delta was in iedergeval geweldig!

Origineel gepost door Rosa:

“Ik vond trouwens een excursie van enkele dagen de Okavango-delta in niet opzienbarend en eerlijkgezegd oersaai: je gaat niet diep de delta in en zit de hele tijd op opklapstoeltjes allemaal lekkernijen te eten met zo heel nu en dan een uitstapje te voet of in een kano: ik vond het het geld niet waard.”

laat ik m’n vraag anders stellen… wat had je dan wel gewild/verwacht?

Ok, wat ik verwacht had en op gehoopt had: urenlang in een boot door het riet varen, ergens aankomen met het gevoel: dit is ver ver van de bewoonde wereld, alles hartstikke groen.

Oke, voor dat gevoel ben ik bang dat je inderdaad dieper de Delta in moet waardoor je aangewezen bent op een van de duurdere lodges (waar je ingevlogen moet worden).

Exact, tot die conclusie ben ik ook gekomen: had moeten vliegen. Maar het leek mij eigenlijk juist zo geweldig om maar te varen en te varen en te varen.

Ik ben toen gevlogen naar camp okavango en heb daar 2 nachten mogen spenderen. We hebben vanuit dat camp meerdere boottochten gemaakt en dat was geweldig. Het is alleen onbetaalbaar. Geloof dat je nu per nacht (2 personen) € 600,= betaald. Om echt wat aan je verblijf te hebben heb je eigenlijk 2 overnachtingen nodig. Ik had destijds mzzl omdat mijn oom in Botswana woonde (inwoners krijgen 25% korting) en voor de overheid werkte (waardoor we nog meer [ meen 25%] korting kregen).

Ok, en hoeveel uur zat je dan in zo’n boot? Maakte je dan ook stops ergens en hoe zag het er daar dan uit? Ik heb geloof ik 500 euro betaald voor 2 nachten.
Wij voeren naar een soort van kampeerplek die duidelijk al vaak gebruikt was en waar de tenten al klaar stonden. Het was een ritje van anderhalf uur ofzo en we deden ook nog een dorp aan om proviand in te schepen. Ik vond het vrij banaal allemaal.

Wij werden ’s morgens van Maun naar het camp gevlogen, waar je prachtig zicht heb over de delta en de kuddes dieren die er lopen ivm het vliegen, ’s middags meteen met een boot de delta in geweest. In het begin zag je geen fluit door oa. Het hoge riet (papirusplanten) maar als we wat verder van het camp kwamen had je ook stukken van waar je wat verder de delta kon inkijken. Onderweg zijn wij vooral nijlpaarden, olifanten en enkele krokodillen tegen gekomen (mijn persoonlijke interesse gaat vooral uit naar de dieren). Zo’n tocht duurde ongeveer 2 uur en aan het einde werd je weer bij het camp afgezet. Zoals eigenlijk in alle lodge’s is het zo dat je een ochtend, middag en avond safari maakt, normaal gesproken met een auto maar in de delta met een boot. Wij hebben safari’s gemaakt met een motorboot, kano en wandel safari’s. ’s morgens gingen we met de motorboot op pad, ’s middags mocht je kiezen voor nogmaals met de motorboot of een stukje met de boot en dan een wandelsafari en ’s avonds gingen we rond schemer met de kano de delta in. In het camp was er een uitkijk post waar je prachtig over de delta uit kon kijken en liepen de nodige vogels en eekhoorns rond.

http://scienceguy288.files.wordpress.com/2008/02/oko.jpg (vliegend)

http://uniquetraveldestinations.files.wordpress.com/2009/08/eagle-island-camp-okavango-delta-botswana-okavango2.jpg (met de kano)

http://blog.boundlessjourneys.com/files/2009/03/copy_of_riverclub08_01911.jpg (met de boot [ iets ander type])

http://www.desertdelta.com/lodges/lodge/13/camp-okavango (het camp)