Bosbrandentopic

Voor diegenen, die straks richting British Columbia vertrekken en de Okanagan, met name de omgeving rond Kelowna, in hun route hebben opgenomen, is het wellicht aan te bevelen hun route te wijzigen en/of aan te passen. In deze omgeving woeden diverse grote bosbranden.

Enige links over de branden:

http://www.ctv.ca/servlet/an/local/CTVNews/20090608/bc_kelowna_wildfire_090608?hub=BritishColumbiaHome

http://kelowna.cityguide.ca/Kelowna-forest-fire-2009-029603.php

http://cbc.ca/canada/british-columbia/story/2009/07/19/bc-kelowna-glenrosa-fire-40-pre-cent-contained.html

Bedankt voor je tip Wij hebben een B&b geboekt voor 5 en 6 september komende uit Vancouver en op doorreis naar Wells Gray Park en de Rockies
Ik neem aan dat dan alles wel gekalmeerd zal zijn of heb jij andere ideeen
Bedankt Anneke

Ik vertrek zaterdag die kant op, maar het gebied in kwestie zit pas aan het einde van onze ronde. Maar wel iets om in de gaten te houden, iets dergelijks kan je route toch danig door de war gooien.

Ja dat doen wij zeker en voor jouw een mooie reis gewenst!

Hoewel je nooit kan voorspellen hoe een bosbrand zich al of niet ontwikkelt, zullen de wegen begin september wel weer open en het vuur wel gedoofd zijn, maar wij hebben het zowel in 2001(Ontario) als in 2004(B.C.) meegemaakt, dat onze route liep door door bosbranden van het jaar daarvoor aangetaste gebieden en ik kan je verzekeren, dat dat geen vrolijk gezicht is. Had ik het van te voren geweten, dan had ik er bij het plannen van de route zeker rekening mee gehouden.
Je kunt op de hoogte blijven over bosbranden en eventuele verkeersomleidingen op:

www.bcwildfire.ca

www.drivebc.com

Bedankt voor je reactie en de sites, waar wij het een en ander op in de gaten kunnen houden.
Wij zouden ook via Whistler naar Clearwater en dan Wellsgray Park kunnen rijden, maar wij wilden nou juist eens door het mooie wijngebied rijden. Ik kan niet goed uitvinden waar die branden nou geweest zijn en of wij daar dan ook door heen moeten op onze route van Kelowna naar Wellsgray Park. Enfin, wij vertrekken pas 27 augustus, maar wij moeten ons B&B in Kelowna dan annuleren en iets nieuws zoeken. Wel een toestand dan.

Hier nog twee links met info over de bosbranden nabij Kelowna:

www.kelownacapnews.com

http://www.cbc.ca/canada/british-columbia/story/2009/07/25/bc-fires.html

Het middelpunt van de brand ligt bij het plaatsje Westbank, gelegen (de naam zegt het al) aan de westoever van Okanagan Lake, ietsje ten zuid-westen van Kelowna. Hier liggen ook een aantal wijngaarden, die wellicht flinke schade hebben opgelopen.
Je kan desondanks best nog wel een mooie “wijn-route” rijden, nieuwe branden even daargelaten natuurlijk. (Laten we hopen dat het hier bij blijft)
Ik ga er voor het gemak even van uit, dat jullie vanaf Vancouver komen via Highway 3. Via Hope, Princeton, Keremeos kom je dan vervolgens in Osoyoos. Vandaar volg je dan Highway 97 North richting Penticton, Summerland. Tussen Osoyoos en Okanagan Falls vind je ongeveer tien wijngaarden, waaronder Okanagan Vineyards, Blue Mountain en Gehringer. Rechts aanhoudend vanuit Penticton kun je dan nog richting Naramata. Hier liggen ook nog 5/6 wijngaarden, met oa.a. Hillside en Lake Breeze. Dat is (nu in ieder geval) ver genoeg van de nu bedreigde gebieden.
Om vandaar richting Wells Gray te rijden is ook niet zo’n probleem. Van Naramata naar Kaleden, dan Hwy 3A naar Keremeos en Princeton, daar Hwy 5A naar Merritt, bij Lower Nicola Hwy 97C via Logan Lake, Ashcroft, Cache Creek(Hwy 97) en Clinton. Vandaar kun je door naar 100 Mile House, maar een mooiere route gaat vanaf 70 Mile House langs Green Lake en naar Lone Butte. Daar neem je Hwy 24 East richting Little Fort en Clearwater.
Is wel wat langer dan de route via Kelowna, Vernon, Kamloops, maar ook veel, veel mooier.
Jullie vertrekken pas eind augustus, lees ik. Eigenlijk is het dan helemaal niet nodig om te reserveren en is er overal plaats genoeg. Het geeft je ook veel meer vrijheid. Het weer kan bijvoorbeeld lokaal enorm verschillen; jij zit in de regen en aan de andere kant van de heuvel schijnt de zon. Uitzondering is het weekend van 4 t/m 7 september(Labour Day). De eerste maandag in september is de traditionele afsluiting van het vakantieseizoen en dan is het op veel plaatsen druk en vol, maar vanaf 7 september zou ik me die vrijheid zeker gunnen.

Bedankt voor je uitgebreidde advies.

Intussen heb ik contact gehad met de eigenaar van ons B&B en die zijn wel geëvacueerd geweest, maar alles is weer normaal; het heeft flink geregend en de lucht is gezuiverd. Het gebied waar de bosbranden gewoed hebben ligt 20 km achter hen. Wij moesten wel reserveren vanwege het Labour weekend.

Ik bekeek jouw route naar Wells Gray Park, berekende de afstand met google maps en die gaf over de 800 km aan, dus dat is te veel voor 1 dag. Bovendien zouden wij weer een stuk terugrijden.

Onze geplande route lijkt ook mooi: langs de meren bij Salman Arm ten noorden van Vernon. Ik wilde doorsteken bij Adams Lake, maar dat is een gravelroad, dus is geen optie, dus dan maar afbuigen naar Kamloops. Dit is ook een langere route, maar lijkt mooier dan de doorsteek direct van Vernon naar Kamloops. Jij bent daar kennelijk goed bekend. Ik haal veel uit reisverslagen en ben nu wel klaar met alles. Het worden 3 mooie weken.

Onze route is Vancouver - Vancouver Island - Tofino - Quadra Island - Telegraph Cove - terug naar Vancouver - Kelowna - Wellsgray Park - Jasper - Lake Louise - Fernie - Waterton Lakes NP en dan Calgary.

Nogmaals bedankt voor de tips en hopelijk geen verdere branden!

Er zijn helaas ook al bosbranden ontstaan in Lillooet en Whistler (blackcomb mountain).

MVG
Janou

Het bosbrandenseizoen is gelukkig weer voorbij en de laatste haarden worden op dit moment geblust. Dit jaar was het een recordjaar in het aantal branden.

Hebben mensen last ondervonden van de branden?

We hebben er inderdaad wel wat van meegekregen, al viel het uiteindelijk gelukkig nog wel mee. Op de boot van Port Hardy naar Bella Coola kregen we namelijk te horen dat er bosbranden langs Hwy 20 zouden zijn, en dat deze weg geheel afgesloten was. Een alternatieve route is er daar simpelweg niet, en ons reisschema bood weinig ruimte voor vertragingen. De volgende ochtend bleek echter dat er gecontroleerd groepjes verkeer werden doorgelaten, we moesten onderaan “The Hill” alleen een uurtje wachten (mooie gelegenheid eens wat met een paar locals te kletsen) om daarna in konvooi langs het gevaarlijke stuk te rijden. Onderweg wel de nodige rook en helikopters met waterzakken gezien, maar al met al viel het uiteindelijk wel mee.