Borneo: Turtle Island

Hi allemaal,

9 december komen wij aan in Sandakan. Hier zijn we 5 dagen (we vertrekken de 14e vroeg). Graag willen we o.a. naar het Turtle island. Ik kan alleen alleen echt absurde prijzen vinden (rond de 300 euro)… Daar dus boeken lijkt me een stuk goedkoper, maar ik lees overal dat je echt van tevoren moet boeken en dat het eilandje soms al maanden vantevoren is volgeboekt.

Kortom; ik ben opzoek naar een tussenpersoon/bureau dat goedkoop twee plekjes kan reserveren… Tips?

Daarbij nog tips via wie we het beste de rivier op kunnen om wildlife te spotten?

Wij hadden hetzelfde probleem en hebben Turtle Island uiteindelijk overgeslagen, werd voor ons te kostbaar.

We zijn de Kinabatangan rivier op geweest en hebben verbleven in Sukau backpackers b&b. Vanuit daar kon je de rivier op, overdag, 's avonds en vroeg in de ochtend en je kon ook door de jungle trekken. Wij hebben alleen de boottochten gedaan en veel apen (ook een grote groep neusapen!) en vogels gezien. Is zeker een aanrader! Je schijnt er ook olifanten te kunnen zien, maar daarmee helaas geen geluk gehad.

We hadden de tour geboekt in het hotel in Sandakan waar we verbleven.

Beste heinl,

Ik ben al begonnen met onze voorbereiding van de reis naar Borneo voor volgend jaar. Van een Singaporese vriend heb ik te horen gekregen dat het reizen naar Sandakan op dit moment niet zonder gevaar is. Er zijn kortgeleden diverse incidenten geweest met onder meer Phillippijnse terroristen (zie o.a. Malaysia travel advice - GOV.UK). Voor mij een reden om de rivier vanaf de andere kant te gaan bezoeken. Ik heb een alternatief voor Sandakan gevonden, kijk zelf maar of dit wat voor je is:
Bron: mescot home
Vanaf Kota Kinabulan met de bus (5,5 uur), of vliegen naar Sandakan en vanaf daar met de bus (2 uur) naar het dorp Batu Puteh. Daar is een ‘homestay’ waarbij in het dorp 35 families onderdak bieden aan toeristen.
Prijs per overnachting is EUR 31,20. Dit is inclusief al het eten. Je kunt 2x per dag een boattrip maken (2 uur) voor EUR 8,90 p.p. per trip (’s ochtends en ’s avonds).
Een ander alternatief (iets luxer?) is de volgende, waarbij je midden in de jungle verblijft:
Bron: TREC Rates
Prijs per overnachting is EUR 42,35. Ook dit is inclusief al het eten. Prijzen voor de boattrips verder gelijk. Hier heb je meer rust dan bij de hierboven genoemde optie, zit wel vlakbij dat dorpje Batu Puteh.

Beste Jos,
Is het daar dan wel veilig?
want als ik op de site van reisoverheid kijk, dan is dat hele gebied oranje.
Wij willen Kinabatangan ook het liefste niet missen maar we willen wel zeker zijn dat we geen risico lopen.

Beste m92,

De kleurcodes van het ministerie van BuZa zijn er niet voor niets. Als je helemaal geen risico wilt lopen moet je de oranje-, geel- en roodgekleurde regio’s mijden. Aan de andere kant: als je redelijk avontuurlijk bent ingesteld, en dat ben je kennelijk gezien de keuze voor Borneo, dan is het vrijwel onmogelijk om te reizen naar interessante gebieden zonder enige vorm van risico (al was het maar het verkeer, de dieren of ‘kleine’ criminaliteit). Gezien het reisadvies van de overheid is alleen de bovenkant van Oost-Borneo risicovol. Als je vanuit het binnenland (onderste zijde van de rivier) Kinabatangan bezoekt, loop je volgens mij niet meer risico dan elders in het groen aangegeven gebied. Zekerheid kan ik je uiteraard nooit geven, maar wie kan dat wel? Wij gaan in ieder geval wel via Batu Puteh de Kinabatang op. Veel succes met je keuzes.

Beste Jos S,

Vanaf waar reis je hier Batu Puteh dan naar toe?
Wij willen namelijk ook naar Kinabatang toe en zag zojuist je post… en kan dus een behoorlijk deel van onze reis gaan aanpassen (balen maar liever geen risco nemen)

Beste funkyboefje,

Ik heb twee routes gevonden, een vanaf Kota Kinabalu en een vanaf Sandakan. Je kunt ze vinden op de volgende wegpagina: Miso Walai Homestay Rates