borg voor visum?

Hoi,
onze dochter gaat voor een half jaar min 1 dag naar Johannesburg en heeft haar visum bij de ambassade aangevraagd. Nu moet ze contant een borg van 800 euro betalen en zou het bedrag dan na dat half jaar weer kunnen ophalen. Weet iemand of dat altijd zo is, ik vind het nogal veel geld (het visum moet ook nog apart betaald worden)…?
groetjes Yvonne

Nooit van een borg gehoord, maar misschien nieuw per 1 januari 2013? Normaal moet je gewoon betalen voor een visum dat wat langer is, als je wilt stage lopen of i.d. en geen borg. Of misschien iets nieuws van de Ambassade, gevraagd waarom een borg te betalen?

http://www.services.gov.za/services/content/Home/ServicesforForeignNationals/Temporaryresidence/Applicationforastudentexchangepermit/en_ZA

the side voor alle permits en visa’s

sterkte

Dank je wel voor de link, het is nu wel iets duidelijker…ze gaat stage lopen, maar heeft blijkbaar toch een werkvisum nodig,. Dit staat bij de faq:

In the case of employment - at the discretion of the Director-General, proof of a valid return air ticket, a deposit or a written undertaking by the employer accepting responsibility for the costs related to the deportation of the applicant and his or her dependent family members, should it become necessary, respectively: Provided that in the case of a deposit, such deposit shall be refunded to the depositor after the final departure of the applicant or after a permit contemplated in section 25 of the Act has been issued to the applicant: Provided further that the payment of the deposit may be effected by means of a bank guaranteed cheque or credit card at places where such facility exists.

In the case of studies – In terms of section 13(1)(b)(ii) and (iii), a study permit may be issued to a foreigner intending to study in the Republic for longer than three months provided that such institution certifies that it has received guarantees to its satisfaction that such foreigner’s tuition fees will be paid and has received the prescribed guarantees that such foreigner will have sufficient means to support himself or herself while in the Republic.
No provision exists in current legislation for the waiving of stipulations contained in the
Immigration Act, 2002 (Act No 13 of 2002). Therefore NO extenuating circumstances may be granted by the Department.
If such a payment has not been made to the Department or in the case where the applicant is not in possession of the original receipt, the waiving of the deportation fee may unfortunately not be considered if such a foreigner can not provide proof of a fixed employer or income. Such a fe regarded as a possible liability to become a burden to the State and ultimately be declared an undesirable person.

Dus als ik het goed begrijp is het een deportation fee. Maar waarom het dan contant moet en niet via een soort garantstelling, evt. via creditcard is me nog niet duidelijk.

Duidelijk. Enne dit is Africa zullen we maar zeggen. Hier zijn hele anders regels dan in Europa. Vreemd inderdaad dat het contant moet. En dan maar weer hopen dat ze inderdaad snel dat bedrag weer terug betalen. Ik zou daar zeker boven op gaan zitten. Ik ken de Z.A. mentaliteit!

Nou, het is allemaal in orde gekomen, als het goed is ligt vrijdag het visum klaar…Het blijkt nu zo te zijn dat het visum 50 euro is en de borg 750. Ze heeft een papiertje meegekregen (zie bijlage) en bij inlevering daarvan over een half jaar krijgt ze de 750 terug hopelijk! Blijkbaar is dit inderdaad nieuw in 2013, voor die tijd kon wel de stage aanbieder garant staan.

Bedankt voor de info. Dus inderdaad weer nieuw!

wij hebben paar jaar geleden ook borg betaald toen we permanent residency aanvroegen. moesten we contant 2 enkele vliegtickets betalen. mochten we tijdens de aanvraag in aanraking komen met justitie, zouden we van ons eigen geld op t 1en beste vliegtuig richting nederland worden gezet. gelukkig hebben we de vergunning gekregen en uiteindelijk ook heel ntjes het geld :slight_smile: Wat dat betreft blijft Afrika verbazen

Inderdaad elke dag, kunnen nier vreemde dingen gebeuren!

In 2003 betaalde wij ruim 2500 euro voor onze vergunning, op het kantoor van de ambassade in Den Haag. Dit moest toen ‘cash’, wat in het Zuidafrikaanse Engels betekent dat je dit bedrag meteen moet betalen. Dat kan dan ook via een pin-transactie.

Wanneer je hier praat over een ‘cash’-buyer gaat het om iemand die direct het bedrag kan betalen.

Na betaling krijg je een factuur met stempel van de ambassade. Later kun je dit bedrag weer terug krijgen. Overigens kregen wij dat bedrag pas terug nadat we een permanente verblijfsvergunning kregen in 2007.

Succes ermee.

Groetjes vanuit de bush,

Corné.

Ik ben er van op de hoogte dat het tegenwoordig mbt een visum voor een stage verplicht is om het visum reeds in NL aan te vragen voor de gehele periode. Maar de regelgeving mbt de borg was mij nieuw.