ik ga binnenkort naar Bali en zit de eerste 2 dagen in Kuta, waarna ik naar Nusa Lembongan zal verder reizen.
Is het aangeraden om op voorhand per internet je bootticket te bestellen of waar kan ik dit in Kuta best regelen?
Zijn de prijzen op internet hoger dan die van de lokale tourbureaus?
Of is het het aangeraden om gewoon met de taxi naar de haven te gaan en daar ter plekke een ticket te boeken?
Zijn die trage boten te betrouwen of best gaan voor de fast boats?
Ik ga daarna nog naar Ubud + de gili eilanden. Ik had reeds via internet contact opgenomen met Gili cat en zij beweren dat het momenteel enorm druk is richting de gili’s en best ruim op voorhand te boeken. Ik zit 8 dagen in Ubud, dus ik neem aan dat ik in het begin daarvan nog wel de tijd heb om bij een lokaal tourbureau te boeken?
Voor Nusa Penida durf ik niks over de prijs en drukte te zeggen, maar naar de Gili’s kun je tickets prima de dag voor vertrek boeken.
Misschien zit de gilicat vol, maar er zijn meer maatschappijen die (vanuit Padangbai) die kant op gaan. Zelf boek ik altijd via http://www.giliboat.com/main.php. Kan ter plekke, kan vooraf. Ter plekke kun je vaak iets meer van de prijs afkrijgen, omdat ze goedkoper inkopen kunnen ze lagere prijzen hanteren dan veel concurrenten.
Ik zou de afweging maken hoe lang je met een boot wilt reizen iets de kosten. Daarnaast kan het aardig spoken tussen Bali en Lombok.
Als uitbater zou ik altijd aangeven om vooraf te boeken (voordat je verder gaat zoeken en bij een conculega uitkomt, toch?)
Wij gaan over een maand van Padan Bay naar Gili. Ik kijk daags voor vertrek in de haven wel bij een aantal aanbieders. Zal vast nog wel afgedongen kunnen worden.
Lembongan is heel gemakkelijk te bereiken vanuit Sanur. Hier vind je heel veel lokale aanbieders, die jou heel graag willen overzetten, meestal met een fast boat. Denk wel aan afdingen!! Je hoeft niet van te voren iets te regelen. Een andere mogelijkheid is om naar Nusa Penida te gaan. Hier is slechts één hotel (Ring Sameton Inn) en vanuit dit eiland naar de andere eilandjes, zoals Lembongan en Ceningan. Vanuit Nusa Penida is het super goedkoop. Ik zelf zit vaak op die eilanden, heerlijk!! en nog niet commercieel zoals Bali. Als je wat meer informatie wilt hebben, dan moet je even kijken op de site van Actief in de Tropen. Ook die eilanden heb je volop mogelijkheden om te duiken of te snorkelen.
Hans