(origineel bericht op be-more.nl)
Boo!
Boo Azungus!
Toen ik zojuist mijn 2 geplaatste blogs sinds mijn verblijf in Malawi teruglas, merkte ik dat er iets ontbrak. Dit ’ iets ’ beslaat in het LIYO huis, en als ik het zo moet geloven in alle project-verblijven, zo’n 95% van alle gespreken, namelijk: het ‘gat’ en etenswaren. Ik zal deze twee issues wat nader toelichten. Allereerst het ‘gat’, wat bij het LIYO huis bekend staat als wc. Dit gat, in de vorm van een zadel, is met een gesloten houten deur pikkedonker, en zorgde vooral de eerste dagen voor veel spanningen rondom het toiletbezoek. Vooral na half 6, wanneer het pikkedonker is en kakkerlakken en salamanders je vergezellen, is naar het toilet gaan een NO GO. Sommige durven zich er nu al wel aan te wagen, maar ik… Als tweede zijn etenswaren hier ook belangrijk. De vraag ’ wat eet je als eerste als je thuis komt’ wordt hier standaard zo’n 2x per dag gesteld. Nou ik weet het wel, dus dit is een hint voor de mensen die me op komen halen: alles wat snoep, ijs, of zoetigheid bevat is van harte welkom. Verder is het eten hier best prima, veel vet, ook friet en hamburgers wordt hier gemaakt. In het weekend ben ik vaak zelfs blij met iedere groente en gezondheid die ik kan bestellen.
De afgelopen week heb ik me bezig gehouden met ECD samen met Koen. Helaas hebben Koen en ik elkaar bij de gezamenlijke activiteiten zowat afgewisseld met ’ ziek zijn '. Deze week was de laatste school week voor de nursery schools (kids van 3-5) en hebben we vanmorgen diploma’s uitgedeeld aan de kinderen die oud genoeg waren om naar de primary school te gaan. De kindjes die de diploma kregen waren allemaal erg trots, wilden met ons op de foto, en zelfs sommige ouders waren mee om te kijken (geloof me dat is heel wat hier, kinderen lopen vaak zelfs al vanaf hun 3e alleen naar school).
Op dit moment geniet ik van een heerlijk vrij weekend met Karlien bij packachere. De rest heeft tripjes gepland, en wij gaan samen hier in de buurt er op uit. Ik merk dat ik alleen al van deze dag iets meer luxe (denk aan: een bed met warme lakens, een douche, een gewone wc, goed eten) heel erg opknap. Ik heb de laatste 2 dagen in bed gelegen met griep, en ook Karlien was niet lekker geweest, dus deze dagen gaan ons goed doen. Vanavond gaan we heerlijk (gezond) uit eten bij dominos pizza, morgen op jacht naar een zwembad (waar meer lijf gezien mag worden dat alleen armen), en zondag naar een kerkdienst in het Chichewa. Heel rustig gaat het dus niet echt worden.
Ik kan mijn pizza bijna al ruiken, dus dominos, we komen er aan!
Veel liefs uit Malawi!