Boek niet bij gids Harry Hago op Flores

Wij hebben afgelopen juli zeven dagen een tour met Harry geboekt.
Vijf dagen van oost naar west. Deze dagen hebben we veel van Floresgezien.
De laatste twee dagen zouden we met Harry met de boot twee dagen naar deKomodo en Rinca Island. Dit was een vrij dure trip.
Vijf minuten voordat wij de boot op zouden gaan, vertelde Harry dat ertwee dagen niet door konden gaan i.v.m het suikerfeest.
De dag ervoor hadden wij het nog bij hem nagevraagd. Toen wist hij al dat het niet door kon gaan maar heeft niksvertelt.
Hij heeft ons alleen op de boot gezet en is zelf niet meegegaan. Hijheeft ons nadertijd in een heel duur hotel gezet die we zelf moesten betalen.Hij zou ons de volgende morgen Rp 3.000.00 komen brengen.
Wij hebben hem meerdere malen gebeld, maar hij pakte de telefoon niet op. Uiteindelijk heefthij gereageerd op een mail en gezegd dathij het geld zou overmaken. Tot op heden hebben wij nog niks ontvangen.
Ook de hotels die hij ons had opgegeven klopte niet. Wij hadden eenhotel bij waar de douche zo vies was dat je niet durfde te douchen en hetontbijt niet te eten was.
Wees gewaarschuwd en boek nietbij Harry.

Ik snap je bericht niet helemaal.

Hij heeft je op de boot gezet. Betekent dat dat je toch naar Komodo en Rinca bent gegaan?

Wat vuile douches in het oosten van Indonesie betreft: dat komt heel vaak voor. Ik was in Flores vaak al blij als er een douche was en niet alleen een mandibak. Veel schimmels. Op Papua de afgelopen weken vaak hetzelfde gehad. De standaard is daar anders dan op Bali en Java, en al helemaal anders dat in Europa. Maar daar krijg je een mooie en avontuurlijke bestemming voor terug.

Betaalbare accommodatie in Labuan Bajo is lastig, zeker rondom Idul Fitri.

Ik weet dat geld overboeken van Nederland naar Indonesie een paar weken kan duren, misschien andersom ook wel? Ik hoop dat je je geld nog krijgt.

Wij zijn een paar uurtjes op de boot naar Rinca geweest. Wij zouden twee volle dagen en een nacht gaan naar Komodo en Rinca.

En wat betreft de vuile douches, wij zijn heel wat gewend en passen ons goed aan in deze landen, maar Harry ging steeds accommodaties veranderen die hij van tevoren had opgegeven.
Wij hadden alles betaald omdat wij goede referenties over Harry hadden gelezen. Ik wil mensen laten weten dat wij het anders hebben ervaren.
En een leer voor de volgende keer voor ons dat wij niet meteen alles moeten betalen.

Absoluut verstandig om een deel pas achteraf te betalen! Een aanbetaling is redelijk (een gids maakt immers ook kosten), maar het is goed iets achter de hand te hebben.

Fijn dat jullie toch naar Rinca zijn geweest.

Vervelend maar om die man nou zijn inkomsten te ontnemen…

Hopelijk kun je er over een tijdje om lachen.

Ben ik het helemaal mee eens !!

Enige maanden later, maar toch nog even een reactie op bovenstaande nav een recente zoektocht voor een gids op Flores.

Wij zijn net terug (nu met een Bintang op het strand) van een trip met Harry over Flores. De trip is ons erg goed bevallen; van tevoren hebben we duidelijk afgesproken wat we wilden zien/doen en waar we wilden overnachten (obv suggesties Harry en tripadvisor etc). M.i een belangrijk punt: beide nederlands spreken betekent nog niet dat je dezelfde ‘taal’ spreekt!

Harry weet duidelijk veel van het eiland en haar bevolking + geschiedenis. Daarnaast is hij ook trots op het eiland en haar gewoonten, zo ‘moesten’ we de kerk in Sikka ook bekijken omdat dit een voor de katholieken belangrijke kerk is (gesticht door de Portugezen) en mijn vrouw Portugees is. Daarna een kopje koffie bij een familielid van hem om de hoek en we ‘mochten’ weer verder :-). Erg leuk!

Qua betaling heb ik in delen betaald. Boter bij de vis is een internationaal begrip en zo hou je ook nog een beetje een onderhandelingspositie.

Lang verhaal kort: mijn ervaringen met Harry zijn wel positief en ik raad hem dan ook absoluut aan als gids!

Idul Fitri is heel lastig. Alles zit dan vol, zeker zo’n boottocht wat ook lokale toeristen graag willen doen. Lokale gidsen zijn vaak gewend het kort van te voren of ter plekke te regelen en dat kan dan mis gaan. Dus ik denk dat Harry door het jaar heen prima is, maar in een drukke periode (zoals Idul Fitri, kerst, rode weekenden (feestdagen aan een weekend vast), schoolvakanties, hoogseizoen) tegen volgeboekte accommodaties aanloopt.

Ook voor juli en augustus kan het een paar maanden (mei, juni) van te voren al helemaal vol zitten op Flores. Wij moeten als reisorganisatie die alle plekjes wel kent, dan ook hard zoeken naar accommodatie. Soms de reis zelfs helemaal omkeren om er nog uit te komen. Of we kunnen het zelfs helemaal niet meer verkopen (en wij zoeken echt alles af).
Er is gewoon vrij weinig keuze in accommodatie en zoals Jenny ook zegt, de accommodatie is erg eenvoudig. Dus boek op tijd…
Tja backpacken: vaak gaat het goed, soms neemt iemand de benen met je geld: balen. Om wat voor bedrag het ook gaat, het is gewoon een heel vervelend gevoel als dat op je vakantie gebeurt.

Ben ook aantal keren Flores geweest en het is inderdaad veel anders als lombok of Bali.
Maar daar bij wel nog ongerept en echt. Wat betreft de gids kom al jaren in allerlei landen en dit is ons nog nooit overkomen.
Wat betreft de boottocht dat hij dat al wist kan wel maar dat zeggen hun niet dat is echt Indonesisch en ja we zijn bij hun .
Heb ook nog nooit alles vooraf betaald zelfs geen geboekt hotel meestal aanbetaling en rest daar.
Hoop dat je begrijpt dat de mensen van een gids als Harry afhankelijk zijn om te eten.
Vind het vervelend voor je maar erg vervelend om dit op een topic op deze manier te zetten.

Hij zou ons de volgende morgen Rp 3.000.00 komen brengen.
Wij hebben hem meerdere malen gebeld, maar hij pakte de telefoon niet op. Uiteindelijk heefthij gereageerd op eenmail en gezegd dathij het geld zou overmaken. Tot op heden hebben wij nog niks ontvangen.

[/QUOTE]

Helaas is ons afgelopen week iets soortgelijks overkomen. We zouden 10 dagen op stap gaan met Harry, van Labuanbajo naar Maumere. Nadat we 10 miljoen als voorschot hadden betaald via Western Union, zeurde hij om meer geld bij aankomst. Onder dreiging van het cancellen van onze trip, hebben we toen nogmaals 6.5 miljoen Rps. gegeven. Na vier dagen liet hij ons weten te willen stoppen omdat hij persoonlijke problemen had. Dit gebeurde nadat we vier dagen met een chagrijnige gids op stap waren geweest, die amper uitleg gaf en zonder duidelijke aanleiding - in bijzijn van anderen - enorm boos op ons kon worden. We moesten dus in Ruteng op zoek naar een andere gids voor de resterende dagen.

Wij hebben met Harry afgesproken dat we 6.5 miljoen Rps. terug zouden krijgen. Hij meldde dat hij slechts 2.5 miljoen direct kon geven en tekende ervoor om de rest een dag later met Western Union te sturen. Dit deed hij niet, maar verzond een sms waarin hij aangaf dat we de resterende 4 miljoen (4 maandsalarissen in Indonesia!) in Maumere zouden krijgen. Nadat hij een aantal dagen niet op emails/sms/telefoontjes gereageerd had, nam hij alsnog op en zei dat we het geld in Maumere zouden krijgen.

Daar aangekomen, wilde hij het geld opnieuw niet geven. Hij werd agressief, begon ons te duwen en slaan. We waren erg blij dat we aangedrongen hadden op elkaar ontmoeten op een openbare locatie. Anderen zijn ons te hulp geschoten en met ons naar het politiebureau gegaan. Op dit moment is de politie van Maumere bezig met een procedure om Harry Hago op een zwarte lijst te krijgen omdat hij dit al veel vaker gedaan heeft.

Dus nogmaals:
Wees gewaarschuwd en boek niet bij Harry.

Wat ontzettend vervelende ervaring zeg! Dat verpest je vakantie plezier behoorlijk.
Als backpacker maak je helaas dit soort dingen mee, maar bij jullie gaat het wel om grote bedragen. En die agressieve sfeer is helemaal naar.
Gelukkig bouw je over de tijd relaties op en werken we nu met betrouwbare chauffeurs en gidsen. Zij weten dat als ze hun werk niet goed doen, we ze niet meer inhuren. Dan heb je een stuk betere positie, dan met een eenmalig bezoek. Als je een gids niet kent, zou ik adviseren niet zulke bedragen over te maken. Dat is ook niet gebruikelijk. Beter ter plekke een voorschot voor paar dagen te geven en telkens voor een paar dagen te betalen.
De meeste mensen in Indonesie ervaar ik gelukkig als betrouwbaar. Helaas zit er af en toe een ‘rotte’ appel tussen. Ontzettend jammer dat jullie dat zo mee hebben gemaakt op je vakantie!

Ik heb net een geweldige 6 daagse tour met Harry afgesloten. Helemaal top! Van te voren een groot deel vooruitbetaald, tijdens de tour het restant betaald. Alle accommodaties waren goed tot zeer goed. Met een goed bed en een douche ben ik tevreden. Harry laat je veel buiten de hoofdweg zien, soms een ware expeditie, erg leuk!! Ook eten en koffie drinken bij de vriendelijke bevolking thuis. Kortom van mij uit een echte aanrader. Tip communiceer goed en vooral duidelijk. En afspraak is afspraak dat geldt ook in Indonesië.

Heb bij deze man een toer geboekt vanwege alle lovende woorden, echter het is een OPLICHTER, zo snel hij de aanbetaling heeft ontvangen hoor je niets meer van hem.
Bij navragen blijkt hij meerder mensen te hebben opgelicht.
Hij heeft een prachtige website maar echt geloof het niet, alle negatieve reacties worden er heel snel weer afgehaald.
Henria