Boaz en Eline gaan de wereld over. Azië, Nieuw-Zeeland, Australië

Inmiddels al heel wat op dit forum doorgelezen, maar nu is het dan echt tijd ons te registreren en ons op z’n minst even voor te stellen op dit forum

Wij zijn Boaz en Eline, beiden 22 jaar oud en hebben al een lange tijd een relatie… In oktober beginnen we aan onze wereldreis. Een droom die we nu al samen 1.5 jaar hebben en hier lang voor hebben gespaard, maar in oktober gaat het dan echt gebeuren… De tickets zijn geboekt en de voorbereidingen zijn in volle gang. Onze eerste vlucht is naar Bangkok. We hebben verder niet echt een plan of volgorde. Wel willen we graag de landen Thailand, Laos, Cambodja, Vietnam, Birma en Indonesië bezoeken. Vanuit Azië willen we graag naar Australië en Nieuw Zeeland om daar met name te gaan werken en natuurlijk te reizen…

We zijn beiden helemaal gek van natuur, dieren en de belevenis van verschillende culturen (lokale bevolking). We zouden dan ook erg graag meer willen leren over de verschillende culturen en direct in contact willen komen met de lokale bevolking…Niet alleen als toerist, maar ook de mensen helpen in de vorm van ontwikkelingshulp lijkt ons erg mooi. In Azië willen we onder andere onze PADI gaan halen en één van de dingen waar we van dromen is om te duiken/snorkelen met een Whale Shark…

In Australië willen we erg graag gaan werken op een Ranch of iets dergelijks. Ik (Boaz) heb een grote passie voor sleutelen aan zowel motoren als auto’s en zou het heel erg gaaf vinden om als monteur (motorsport) te werk te gaan in Australië of Nieuw Zeeland…Wanneer ons budget het toelaat willen we een auto of motor aanschaffen om zodoende Australië en/of Nieuw Zeeland te verkennen.

Kortom, ideeën en dromen genoeg. We hebben geen haast en geen tijdslimiet, genoeg tijd dus om onze dromen werkelijkheid te laten worden. Wij hopen op dit forum nog veel mooie/leuke/goede/spannende tips en informatie te ontvangen, maar ook onze passie te kunnen delen en misschien wel leuke contacten op te kunnen doen.

Wanneer jullie het bovenstaande gelezen hebben. Hebben jullie misschien tips, mooie spots, goede contacten of ervaringen die jullie misschien met ons zouden willen delen?

Gr. Boaz en Eline.

Wat grappig dat ik jullie hier tegenkom :wink: Ik ben ook benieuwd, dus volg jullie post!

Groetjes Lisanne (Schaafsma)

Ik begin gelijk met een hele flauwe tip: hebben jullie al gekeken naar de visumeisen voor de verschillende landen die jullie willen bezoeken? Voor Thailand en Indonesië heb je bv een onward ticket nodig wil je een visum on arrival krijgen. Voor Australië heb je (dacht ik) een hoop cash op je rekening nodig voor een WHP.

Zelf heb ik alleen de Aziatische landen die je beschrijft bezocht. Een aantal ‘los’, een aantal tijdens een reis van een jaar door Azië. Zie m’n website voor tips.

Op de verschillende landenfora van deze site kun je terecht met specifieke vragen.

Klinkt heerlijk! Mooie avonturen gaan jullie tegemoet.

Wel zou ik als tip meegeven om van tevoren goed te praten over wat jullie van de reis verwachten. Bijvoorbeeld op welk tempo jullie willen reizen, waar jullie veel of weinig geld aan willen uitgeven. Gaan jullie wel of niet met andere reizigers mee, bijvoorbeeld een groep die zwaar dronken 's nachts in de zee gaat zwemmen… of die drugs gebruiken in een land waar dat streng verboden is?

Wat er gebeurt als de ene het niet meer leuk vindt op een plek en de ander wel? Is het okee om een weekje of langer op te splitsen en even ieder je eigen gang te gaan? Beter om het daar van tevoren al over te hebben gehad.
Een reis kan een grote druk op je relatie zetten.

Inderdaad heb je voor een Working Holiday Visum voor Australië wel van alles nodig. Moet je van tevoren regelen. Je zou zwart kunnen werken maar als je betrapt wordt, kun je zuur zijn. Ik weet niet of je dan het land uitgezet kan worden, of mildere straffen…
Voor zover ik weet mogen Europeanen niet zomaar legaal werken in Nieuw Zeeland (daar is geen Working Holiday Visum voor).
Het is wel leuk om ‘leuke dingen doen’ af te wisselen met werken en studeren.

Qua volgorde zul je erg schrikken van de kosten in de duurdere landen. Als het andersom kan, zou ik dat aanraden. Eerst de dure landen, daarna Azië. Australië is duurder dan NL, en je hebt daar geen huurhuis / koophuis zoals in NL maar je moet per nacht betalen, dus… echt veel geld per dag! Australia country guide - Lonely Planet | Australia & Pacific
New Zealand country guide - Lonely Planet | Australia & Pacific

Ik heb zelf wel eerst Azië en toen Australië gedaan, zou dat nooit meer doen. Ook al werkte ik daar 3 van de 4 maanden, toch was het echt niet leuk dat het opeens zoveel duurder was dan Azië! :frowning: Andersom is veel fijner!

Een auto of busje kopen is onwijs leuk, dan heb je veel vrijheid om veel te zien. Vooral wel handig als je zelf kan sleutelen. Op afgelegen plekken kan je gratis of goedkoop kamperen. In steden is het niet zo goedkoop. Ik had een Holden Panelvan waarin we konden slapen, was superleuk.

Bedenk ook alvast manieren om je foto’s te back-uppen. Stuur je gebrande dvd’s of memory sticks naar huis? Zet je ze in Dropbox (wat lang kan duren met trage internetverbindingen)? Of andere oplossingen?

Veel voorpret nog!

Hallo Cecilia,

Wat betreft onze relatie, reistempo etc. Daar heb ik alle vertrouwen in. Natuurlijk heb je gelijk en moet hier goed over gesproken worden over hoe en wat. Onze ideeën over de reis zijn de afgelopen 1.5 jaar wel duidelijk geworden haha en gaat dus helemaal goed komen!!!

Ik ben op de hoogte van de visumeisen van diverse landen. Binnenkort ga ik mijn visum voor thailand aanvragen in Den Haag. De visum voor Laos, Cambodja, Vietnam, etc. wil ik ter plekke gaan regelen. De eisen voor het visum voor Australie zijn voor mij bekend en wil absoluut niet zwart gaan werken, de risico’s zijn mij te groot. Ook het werkvisum voor Australië zal ik dus ergens over ± een half jaar vanuit één van de Aziatische landen moeten regelen. We willen daar werken/reizen/werken/reizen en dus inderdaad werk en reizen met elkaar afwisselen verdeeld over diverse plekke in Australië.

Wat betreft de volgorde… daar is nu even niks aan te doen. Onze ticket naar Thailand is geboekt, maar ja alles went en het is nu niet eenmaal anders dat het ene land duurder is dan het andere. We hebben straks een aantal maanden maximaal “vakantie” in Azië en daarna kunnen we werken en vakantie/reizen afwisselen in Australië. Mij hoor je niet klagen;)

Ja een auto of busje lijkt me echt geweldig om in Aus of NZ te hebben. De vrijheid en het avontuurlijke ervan lijkt me super! Worden de meeste auto’s onder backpackers onderling verkocht of wordt er net als hier op een marktplaats gezocht en een auto gekocht?

Wat betreft de opslag van foto’s… ik heb er al wel wat over nagedacht, maar ben er nog niet helemaal uit. Denk dat ik gebruik wil gaan maken van soortgelijke dropbox systemen en dat het thuisfront de foto’s op een externe hard-disk download of iets dergelijks. Hoe hebben de meeste dit gedaan?

Bedankt voor de tips

Gr. Boaz

Dropbox schijnt inderdaad wel handig te zijn voor foto’s. Misschien in combinatie met een tablet of laptop en wifi.

Het is al lang geleden dat ik in Australië was, 1997. Toen hebben we een Holden Panelvan gekocht bij een autodealer in Perth, en verder alles erbij gekocht: oud matras van een hostel, jerrycan voor water, reserve benzine en wat gereedschap, etc.
Je had toen de Car Market in een parkeergarage in Kings Cross in Sydney waar reizigers hun busjes en auto’s verkochten, al dan niet met kampeerspullen. Daar hebben wij hem verkocht, gek genoeg niet aan reizigers maar aan een Australische timmerman. Met winst.
Je zag de prijzen met de dag dalen van mensen die hun vliegtuig moesten halen. Vette stress voor sommigen! Wie z’n auto verkocht, haalde bier of ijsjes voor alle overblijvers.
Die Car Market bestaat nog steeds zag ik.

Maar je kunt ook van een dealer of via een soort marktplaats-website kopen denk ik, vooral als je er verstand van hebt.
Of huren, kant en klaar met kampeerspullen. Een busje lijkt leuk maar kijk wel of ie harder dan 80km/u kan, de afstanden zijn groot. Wij reden meestal ongeveer 100km/u. Die Holden was lang genoeg voor een twijfelaarmatras en hoog genoeg om rechtop te zitten.

Zoek ook even uit hoe het zit met de verplichte Pink Slip, voor zover ik me herinner een soort APK maar misschien was 't wel iets heel anders.
Benzine is vergeleken met NL goedkoper maar door de giga afstanden gaat daar wel veel geld in zitten.

1 like

Ik maak meer foto’s dan gemiddeld, en ik schiet in RAW. Dropbox is voor mij dan ook niet toereikend: de standaard box is 2 gig en dat heb ik binnen no time vol.

Daarnaast moet je foto’s kunnen uploaden. Mijn ervaring (in Azië) is dat het internet soms redelijk snel is, maar meestal te langzaam en instabiel om snel en betrouwbaar foto’s te sturen.

Tijdens m’n lange reis in 2006 liet ik de foto’s op cd/dvd branden en stuurde ik ze naar m’n ouders.

Tegenwoordig heb ik een kleine laptop bij me, en daarnaast nog een aantal USB-sticks en/of een externe harde schijf om foto’s op te zetten. Deze verdeel ik over verschillende plekken/tassen zodat ik altijd nog m’n foto’s heb.

Evt kun je ook SD-kaarten of een USB-stick met foto’s naar huis sturen. Die dingen kosten toch steeds minder, dus een extra exemplaar aanschaffen is zo gedaan.

1 like

We nemen een tablet mee dus de foto’s zullen op de camera, tablet en usb sticks staan. Bedankt voor de tips, ik denk dat het een combinatie wordt van foto’s uploaden en het versturen van usb sticks naar het thuisfront!!! We hebben een goede compacte camera gekocht en kan niet wachten op mooie pica’s te gaan schieten!!

Ik ga gelijk eens even online speuren naar die Car Market, dat is ideaal man! Een auto/busje kopen van reizigers die er snel van af moeten incl benodigdheden. Precies wat we nodig hebben haha.

Dit forum is niet goed voor je…Zo veel ideeën, tips, plannen… We kunnen niet wachten.!!
Hier zijn mensen die ons begrijpen. Natuurlijk zijn er in onze omgeving ook lui die ons best begrijpen, maar ook zoveel met vragen.

Waarom?
Wat doe je als je thuis bent?
Hoe doe je dat met samenwonen?
Moet je niet werken?
Je bent net klaar met je studie, dit is zonde!

En op z’n moment denken wij maar, Life begins at the end of your comfort zone.

Cheers!

De meeste reizigers hebben een grote Ford stationwagon, maar ik zou zelf wel iets aanraden waarin je rechtop kunt zitten en in kunt slapen met je benen gestrekt. Dus een busje, of zo’n Holden Panelvan. In een busje heb je vaak ook nog een keuken-achtig iets, helemaal handig.

En ja ach, die mensen die zelf niet reizen, soms hebben ze wel een goed advies maar vaak is het allemaal angst en jaloezie, waar jij niks mee kan. Je kunt beter afgaan op adviezen van mensen die wel gereisd hebben, en daarna weer een baan en huis gevonden.

Zo is het ook;) Trek me er niks van, maar des te leuker de mensen die je hier wel begrijpen!

In Filippijnen heb je je de mogelijkheid om voor weinig geld je PADI te halen. Ook snorkelen met whalesharks is hier populair.
In Donsol alleen in het seizoen , in Oslob ,het hele jaar door.

Als je het land korter dan 30 dagen gaat bezoeken, krijg je bij aankomst een gratis visa on arrival, voor maximaal 30 dagen verblijf.

Moet je wel in bezit zijn van een ticket , waarmee je kan aantonen, dat je binnen 30 dagen het land verlaat.