Blijf ver van Visabureaus!!

Ik hoop dat moderator Kees dit in de categorie ‘Sticky’ zal plaatsen want het is belangrijk dat veel aspirant-Australiëgangers het lezen.
Het gaat om het feit dat je zelf, via www.immi.gov.au je visum kunt aanvragen zonder bijkomende kosten.
Dus ga in eerste instantie niet in zee met de diverse Visa kantoren die opduiken als je googelt op ‘Visum Australië’. Een recent voorbeeld toont aan hoe duur het kan zijn om een simpel visum aan te vragen via zo’n kantoor.

Voor een Working Holiday Visa WHV), dat via de bovengenoemde website 420 dollar kostte, op dat moment 285 euro, kreeg de aanvrager een rekening van 450 euro voorgeschoteld en heeft die ook betaald. Op dat moment was dat 665 Australische dollar.

Ook Visa tot 12 maanden zijn een fluitje van een cent. Maar ook bij studie-visa en aanvragen in het kader van skilled workers eerst zelf aanvragen, kom je er niet uit hulp vragen via www.immi.gov.au en in het uiterste geval, bij emigratie ofzo, externe hulp zoeken. En dan nog eerst eens op dit forum rondvragen want ik weet dat er mensen zijn die hele goede ervaringen hebben met een bureau dat door Nederlanders in Australië wordt gerund en in dit soort ingewikkelde zaken bemiddelt. Weet zo gauw de naam niet.

Beste Willem,

De betreffende persoon had misschien even verder moeten googelen, had hem/haar veel geld kunnen besparen.
Maar om daarom nou alle visumbureaus op een grote hoop te gooien gaat mij iets te ver.
Verder ben ik wel benieuwd naar de specificatie van betreffende rekening, bestaat vast niet alleen uit visumkosten.

Ik heb een tiental mij bekende bureaus bekeken.
Op drie na geven ze allemaal de verwijzing naar de Nederlandse en/of Duitse website van de ambassade en geven ze allemaal aan dat het visum ook elektronisch (zonder tussenkomst van het bureau) aangevraagd kan worden.
Deze drie (waarbij ik CIBT en aanverwanten als één bereken) geven op de website de extra kosten voor de afhandeling van het visum aan, waarbij één ook nog aangeeft dat er €120,= extra berekend omdat ze met het paspoort naar Duitsland reizen.
Ja, ja ik weet het kan ook per post, maar er zijn nu eenmaal mensen/bedrijven die dat absoluut niet willen en dus liever extra betalen voor een koeriersservice.

Als iemand zelf niet in staat is of de afstand naar een ambassade/consulaat te ver vindt om de aanvraag te doen is het altijd verstandig een aantal bureaus aan te schrijven met het verzoek om aan te geven hoe zij de aanvraag afhandelen, hoe lang het gaat duren en wat de kosten zijn. Daarna kan alsnog de beslissing genomen worden om het al dan niet zelf te doen.

Met goede groet,
Froja

Hallo Froja,

ik heb gezegd: ‘Blijf in eerste instantie weg van Visa Bureaus’. Ik ben ook geëindigd met te zeggen dat het bij meer ingewikkelde visa wel raadzaam kan zijn een bureau in de arm te nemen. Het voorbeeld dat ik noem van een WHV waarvoor kennelijk 165 euro ‘bemiddelingskosten’ in rekening zijn gebracht vond ik dermate schokkend dat ik het maar sterk heb aangezet.
En wat het reizen met een paspoort betreft, we hebben de afgelopen twaalf jaar zeven keer een jaar- en halfjaarvisum aangevraagd, alle via het internet. Het laatste halfjaarvisum 's avonds aangevraagd en 's ochtends in de mail. Alleen in 1993 zijn we ooit naar Den Haag gereisd.

Inderdaad heeft het bureau waar ik het over heb ook een Nederlandse verwijzing naar de immigratiedienst op de site staan. Maar de Nederlandse vertaling is vreselijk krom. Ziehier, letterlijk geknipt en geplakt:
Deze website is niet aangesloten bij de Australische regering, en u kunt direct van toepassing met Australische Immigratie zonder gebruik van onze service. Als u kiest voor onze dienst gebruiken om toe te passen, krijgt u: Aanvraagformulieren in lokale talen, 24x7 customer support, handmatige controle van elke toepassing, en visa updateservice als je nodig hebt. Wij zijn verantwoordelijk voor al het gesprek met Australische immigratie. Onze prijs omvat onze service fee en de overheid vergoedingen. Honoraria van de Australische regering is afhankelijk van het soort visum, van kosteloos tot 535 AUD per aanvraag

Groet,

Willem

Hallo Willem,

Heb die site ook even opgezocht.
Zou op een site met zo’n kromme tekst dus nooit reageren (even verdacht als de phising mails van de bank)
Bij even doorzoeken blijkt het FDS Visa and Entry Permit Consulting Limited gevestigd in Hong Kong, zonder verder adres of telefoonnummer, te zijn.
Nog een reden om daar niet mee in zee te gaan, tenzij je goede referenties kunt vinden en ze na vergelijken van prijzen goedkoper zouden zijn.

Blijft overeind dat de gedupeerde niet op het “eerste de beste” gegooglede resultaat had moeten ingaan. En zich beter hier of op één van de andere vele forums en/of een aantal bureaus en/of de ambassade had kunnen laten informeren.

En €165,= bemiddelingskosten is belachelijk veel. Weet hier in NL wel een paar bureaus die voor ieder scheet geld vragen en aardig in de richting schieten. Maar bij mijn weten is er geen NL-bureau dat zo belachelijk veel geld vraagt voor zo weinig werk.

Je waarschuwing is inderdaad wel op z’n plaats.
Informeer je eerst grondig voor je met wie of wat dan ook in zee gaat.