Birmingham en mensen die Nederlands spreken!!??

Hallo iedereen,

Mijn man en ik wonen nu al een jaar in Birmingham. En we missen toch wel het een en andere.
Zijn er couple’s of andere mensen die graag in aanraking willen komen met mensen die Nederlands spreken en in Nederland hebben gewoond let me know.

Ik geef aan Nederlands spreken, want Nederland is eenmaal multi culti :cheer:

Hoi ik wil graag verhuizen naar england Birmingham. Wilt u even vertelen hoe is leven in Birmingham hoe de leven kosten en school van kinderen, werk vinden ,huis huren , en wat is de kinderbijslag , en nog meer dingen

Hallo Omid,

wat is je gezinssituatie? Man vrouw en hoeveel kinderen?

Ben je al ooit hier geweest en heb je familie hier?

Er zijn een aantal dingen veranderd gezien er veel mensen hier komen wonen en benefits willen hebben.

Het leven in Birmingham wat kan ik daar over vertellen, voor mij valt er veel tegen omdat ik in een islamitisch buurt woon en de meeste zijn in mijn ogen aan de extreme kant. Als je niet pakistaans, somalisch, bangladeshi bent of hun pad in islam volgt is het niet even prettig. Andere niet islamitische wijken zijn natuurlijk wel fijn. De mensen zijn niet even open als in NEderland zo ver ik dat heb kunnen ervaren. In NEderland zijn de meeste mensen erg intellectueel en dat is hier tot nu toe niet echt zo en dat kan ook door mijn wijk zijn.

Het leven is veel goedkoper dan in Nederland je hebt kansen hier en die moet je grijpen. Het is wel even wennen je moet vaak achter je zaken lopen. Dat men aan de afspraken houden is niet altijd zo.

Heb je hier al werk ? Welke richting wil je werken enz? Ik kan je veel informatie geven maar dat hangt van ej situatie af.

Basis : JE krijgt voor je eerste kind £20.30 per week en per volgende kind £13.80 per week.
Daarnaast heb je nog childtax en dat hangt van je jaarlijkse inkomen af.

School is gratis voor kinderen. Kinderopvang is vanaf 3 yaar 15 uur per week gratis.
NHS (zorg) is ook gratis als je niet werkt, zwanger bent, laatste 12 maanden een kind hebt gebaart.
NHS moet je gedeeltelijk betalen als je een laag inkomen hebt.
NHS betaal je als je werkt.
En nee zijn geen overdreven bedragen. Voor medicijn is £8 per medicatie. Soms geeft de apotheker aan je kunt het beter gewoon kopen zonder die prescription omdat die medicijn maar £2 ofzo kost.

Huis huur hangt af van je wijk, bij mij kun je rekenen op een 3 kamer woning ( 3 slaap kamer, 2 woonkamer en een tuin voor en achter) £550 per maand
ALs je vandaag een huis wilt kun je die krijgen. Ze vragen vaak referentie dus vraag je huisbaas in NLD een referentie.

Wertk, als je wilt werken kun je werken. Zoek je iets speciefieks? Laat maar effe weten en ik kan je uitleggen hoe dat zit.

Ik werk nu als drugs support worker en geef advies en steun aan mensen in de buurt die Nederlands spreken en geen Engels kunnen spreken. Ik help hun met hun aanvragen enz.

Leven kosten: Je kunt met £2 in deze buurt een menu incl drinken kopen.
£1 krijg je bak met fruit en groenten. ( £1 een bak met 6 appels bv, tros druif, 2 mango’s, 1 ananas of zelfs 2, 8 limoen enz)

met meer informatie kan ik verder in details gaan.

ps: als je wilt komen raad ik aan om voor April te komen omdat ze meer dingen gaan veranderen. Het financiele jaar in UK begint in April.

Hartelijk dank van alle dei informatie ,wij zijn 5 personen ik mijn vrouw en mijn 3kinderen
10 jaar
8 jaar
5 jaar
Ik ben geen Pakistan geen Somalië geen Bangladesh ik wil niets te maken met geloof en dat soort dingen ik wil alleen informatie
Over Engeland hoe is de productie medewerker en horeca werk of fabriek werk en wat is de minimum loon?

Wat kost elektriciteit ,gas ,water , auto verzekering ,auto belasting per maand
Hoe is de huur subsidie ,en
Alvast bedankt Gr

Hoi Omid,

Fijn dat je dat al meld.
Huis zoeken kun je via private landlord doen of via een makelaar.
Op gumtree.co.uk krijg je veel informatie en dit is marktplaats van UK.
Via gumtree heb ik mijn woning gevonden.

Welke buurten raad ik jou aan? Moseley, Kingsheath, Edgebaston, city centre enz Mocht je een woning in een buurt zien laat effe weten en ik kun je wat over die buurt vertellen.
Vermijd: small health, sparkbrook, sparkhill, ballsall heath, handsworth, alum rock

3 kinderen, per week heb je recht op £47,90 dat is £191,60 Child benefit. ( elk persoon heeft hier recht op en is niet inkomens afhankelijk tenzij je £50000 / jaarverdiend)

Huurtoeslag heb je wel en wordt berekend als je een lage inkomen hebt. En je krijgt alleen voor de aantal kamers waarop je recht hebt.
Een koppel heeft recht op 1 kamer.
Twee kinderen zelfde geslacht 1 kamer. ( tot 16 jaar)
Twee kinderen onder 10 ongeacht geslacht 1 kamer.

Ik vermoed dat jij dan recht hebt op een 3 kamer woning. In UK is een 3 kamer woning echt drie slaapkamers, en woonkamers worden niet gezien als een kamer.

Maximale huurtoeslag bedragen vanaf april 2014
Number of Bedrooms Category Weekly Amount
1 bedroom with shared facilities A £56.21
1 bedroom self contained B £96.92
2 bedrooms C £117.92
3 bedrooms D £126.92
4 or more bedrooms E £165.09

Elektriciteit en gas: hangt af wat voor je woning je hebt. Sommige woningen hebben een oplaadbare punt en dan moet je steeds gas en electra kopen en dan opladen. Iets net zoals je beltegoed opladen.
Ik heb een 3 kamer woning, woon met mijn man en een baby. Ik heb een vaatwasser en droger en gebruik ze toch wel reglmatig en mijn verwarming staat op 18-22 graden ik betaal £125 per maand.

Voor water berekenen ze een gemiddelde van de straat dacht ik en dat ik bij mij £26 per maand. Je krijgt een bedrag die je per jaar moet betalen en dat betaal je dan per maand als je wilt of elk jaar.

TV- license, hier is kijk en luister belasting niet in je abbonement. Iedereen die een televisie, pc, laptop, mobiel etc heeft moet dit betalen en je kunt jaarlijks betalen of maadelijks. £145,60 per jaar dacht ik.

Huur in andere wijken voro een 3 kamer woning zal wel vanaf £580 per maand zijn. Soms zie je op gumtree dat bedrag voor huur per week.

Over gezondheids zorg heb ik al uitgelegd.

Voor de rest heb je recht op childtax credit.

Als je meer dan 16 uur werkt en je kinderen gaan naar opvang, kijken ze naar je inkomen en je kunt zien op hoeveel je recht hebt.

Annual income (£) £150 a week child care costs Maximum child care (£300)
0 18,070 23,530
5,100 18,070 23,530
9,500 17,600 23,060
10,000 17,395 22,855
15,000 15,345 20,805
20,000 13,295 18,755
25,000 11,245 16,705
30,000 9,195 14,655
35,000 7,145 12,605
40,000 5,095 10,555
45,000 3,045 8,505
50,000 995 6,455
55,000 0 4,405
60,000 0 2,355
65,000 0 305

Je werkt 16 uur en je kinderen gaan niet naar opvang:
You work, have children but pay no childcare
The amounts shown are the total you could get for the whole of this tax year (6 April 2013 to 5 April 2014). The annual income is before tax and National Insurance are taken off. It’s your joint income if you’re in a couple.
Annual income (£) One child Two children Three children
0 7,165 9,885 12,610
5,100 7,165 9,885 12,610
9,500 6,695 9,415 12,140
10,000 6,490 9,210 11,935
15,000 4,440 7,160 9,885
20,000 2,390 5,110 7,835
25,000 340 3,060 5,785
30,000 0 1,010 3,735
35,000 0 0 1,685
40,000 0 0 0

Je hebt nog working tax maar dat word in je childtax verwerkt. Als je geen kinderen had was er dan een andere tabel.
Minimum loon is 21 and over 18 to 20 Under 18 Apprentice*
2013 (current rate) £6.31 £5.03 £3.72 £2.68

Vakantie dagen is 28 dagen totaal als je 5 dagen werkt full time anders is het 5.6 per week.
Die 28 dagen zijn inclusief nationale feestdagen.

Je hebt ook ouderschap verlof hier en volgens mij is dat onbetaald.

Zwangerschaps verlof: Je hebt recht op 52 weken verlof als je 26 weken voor je zwangerschap ( de 26 weken tellen mee tot je 15de zwangerschaps week) hebt gewerkt voor je werkgever. Van de 52 weken wordt er 39 weken betaald. Van de 39 weken krijg je de eerst 6 weken 90% van je salaris en de rest van de 33 weken krijg je minimum ( £136) per week. ( mits je werkgever je extra betaald). Je belasting inkomen mag je vanaf de dag dat je op verlof bent verkorten met £100 / week. Dus stel je jaarlijks inkomen is £7000 en je hebt 39 wkn verlof gehad dan wordt je belasting inkomen £7000-3900=£3100.

Vaderschaps verlof bij geboorte is totaal 26 weken waarvan 2 weken volledig betaald zijn en de rest onbetaald.

School is gratis, maaltijden op school ook maar hangt af van je inkomen. Op welke school jij je kind kunt inschrijven hangt van de plaatsing en dat moet via Birmingham city council admissions department.

Autoverzekering nou ja, bijna onbetaalbaar. Als je nu komt wonen in Uk ze kijken naar hoe lang je hier woont en je buurt en of je garage hebt enz. Maar ja dat kan wel £900 / maand zijn. ( ja dat lees je goed). Verzekering is duur vanwege de vele fraudes die men hebben gedaan in het verleden. Nu sta ik op £300 ofzo per maand en dat is na 2 jaar hier wonen. Meeste mensen zoeken iemand waarbij ze als tweede chauffeur ingeschreven kunnen staan.
Auto kopen is goedkoop is en ja dat komt ook vanwege die dure verzekering.

Niet elk bedrijf heeft een pensioen regeling, dat moet je zelf regelen via je bank of ergens anders en vakantiegeld dat hebben ze nooit van gehoord bij mij op werk. Misschien kan dat wel bij bepaalde bedrijven.

General informatie over birmingham: http://www.birmingham.gov.uk/
General informatie over bepaalde rechten, zoals, uitkering enz: www.gov.uk
Werk zoek je hier: Find a job - GOV.UK ( gebruik postcode B11 1RD)
Dat is de CWI zeg maar.

Wanneer je komt wonen moet je een national insurance aanvragen en dat gebeurd bij de job centre ( job centre is CWI met andere woorden)

Dingen die als lastig wordt ervaren zijn: Bank rekening openen. Omdat ze je vragen voor bewijs van adress. Uk kent geen GBA systeem ze vragen dan altijd proof of adress en dit zijn officiele brieven op jouw naam en adress.

Tip: dat men had gegeven ergens is om een passpoort rekening te openen onlien via HSCB. Ik heb nog wel mijn rekening kunnen openen bij Barclays, brief van mijn huisbaas was goed en ik had brieven van die national insurance.

Job seekers allowance daar heb je pas recht op als je twee jaar tax hebtbetaald, anders moet je income support aanvragen en er is geen zekerheid dat je die zult ontvangen. Aangezien ze het voor EU moeilijker willen doen.
Kom voor april want ze willen vanaf april dingen veranders zoals als je huurtoeslag ontangt dat je dat maar voor 6 maanden mag ontvangen als je nu pas in het land bent komen wonen.

Productiewerk denk ik dat er veel zijn.

nou ik hoor het wel :wink:

Hoi bedankt voor u alle informatie. U heeft ons heel goed geïnformeerd over alles,
Maar ik begrijp niet zo goed duidelijk over kinderbijslag .
Dat een kind hoe veel krijgt per maand met alles .Ik wil graag nog over werk en uitkering stel dat je heb geen werk kan vinden dan krijg je een uitkering om te leven of wat en hoe via de CWI of een ander overheidsinterventie dat wil ik graag wetend.
Met vriendelijk Gr

Hoi bedankt voor u alle informatie. U heeft ons heel goed geïnformeerd over alles,
Maar ik begrijp niet zo goed duidelijk over kinderbijslag .
Dat een kind hoe veel krijgt per maand met alles .Ik wil graag nog over werk en uitkering stel dat je heb geen werk kan vinden dan krijg je een uitkering om te leven of wat en hoe via de CWI of een ander overheidsinterventie dat wil ik graag wetend.
Met vriendelijk Gr

Als je meer dan 16 uur werkt en je kinderen gaan naar opvang, kijken ze naar je inkomen en je kunt zien op hoeveel je recht hebt.

Annual income (£) £150 a week child care costs Maximum child care (£300)
0-------------------------18,070-------------- 23,530
5,100---------------------18,070-------------- 23,530
9,500 -------------------- 17,600-------------- 23,060
10,000------------------- 17,395-------------- 22,855
15,000------------------- 15,345-------------- 20,805
20,000------------------- 13,295-------------- 18,755
25,000------------------- 11,245-------------- 16,705
30,000-------------------- 9,195-------------- 14,655
35,000-------------------- 7,145-------------- 12,605
40,000-------------------- 5,095-------------- 10,555
45,000-------------------- 3,045-------------- 8,505
50,000---------------------- 995-------------- 6,455
55,000---------------------- 0-------------- 4,405
60,000---------------------- 0-------------- 2,355
65,000---------------------- 0-------------- 305

Je werkt 16 uur en je kinderen gaan niet naar opvang:
You work, have children but pay no childcare
The amounts shown are the total you could get for the whole of this tax year (6 April 2013 to 5 April 2014). The annual income is before tax and National Insurance are taken off. It’s your joint income if you’re in a couple.
Annual income (£) One child Two children Three children
0-----------------------7,165------- 9,885---------12,610
5,100------------------ 7,165------- 9,885--------- 12,610
9,500------------------ 6,695------- 9,415--------- 12,140
10,000----------------- 6,490------- 9,210---------11,935
15,000----------------- 4,440------- 7,160---------9,885
20,000----------------- 2,390------- 5,110---------7,835
25,000----------------- 340------- 3,060---------5,785
30,000----------------- 0------- 1,010---------3,735
35,000----------------- 0------- 0---------1,685
40,000----------------- 0------- 0---------0

Je kinderbijslag is child benefit en childtax. Jij krijgt vanwege 3 kinderen £191,60 om de 4 weken voor je kinderen.
Je child tax hangt van je inkomen af en of je kinderopvang gaat betalen. Vandaar die kolommen. ( ik heb die cijfers nu iets duidelijk gemaakt)
De bedragen van childtax zijn gebasseerd per jaar.
Stel je werkt meer dan 16 uur per week en je totale inkomen voor de belasting jaar 2014 zal 10000 zijn en je kinderen gaan niet naar opvang dan heb jij recht op £11,935 per jaar. Ik kan je geen juiste childtax bedrag geven omdat ik je totale jaar inkomen niet heb en hangt ook af wanneer je komt en die aanvraagd. Je komt zowiezo meer uit dan in Nederland.

Over uitkering heb ik ook een beetje uitgelegd. Als je niet werkt heb je recht op Jobseekers allowance ( JSA) maar jij zult dit hoog waarschijnlijk niet ontvangen, omdat je niet twee jaar in UK belasting hebt betaald. Dus dan moet je income support of Employment Support Allowance aanvragen ( ESA).
De kans die je dat krijgt durf ik niet te zeggen aangezien ze het moeilijker willen maken voor mensen die uit de EU komen en hier uitkering willen komen aanvragen.

Maar goed stel je komt in aanmerking voor ESA dan krijg je :

Eerste 13 weken £71,50 per week
Daarna wordt je in een traject gezet en kan dan £100,15 ontvangen per week

Naast dit heb je dan ook je huurtoeslag in sommige gevallen betalen ze dan alles, soms betaal je maar £70/£100 aan je huur.
En je krijgt dan kwijtschelding op je counciltax ( gemeente belasting die door iedereen betaald moet worden elk jaar)

Dit vraag je aan bij de Jobcentre ( CWI is UK is Jobcentre).

Hallo wereld_burger mijn naam is nuran ,we verhuizen in augustus naar Birmingham voor drie jaar.
heb een vraagje is er in Birmingham een internationale school te vinden?wij zitten momenteel in Istanbul ,onze dochter van 12 gaat naar een internationale school in Istanbul ,we zouden dit graag verder zetten,we worden door onze werkgever gestuurd als ex pad.

vriendelijke groetjes uit istanbul

Hallo Allemaal,
Even voorstellen, ik ben Cherida, Mama van 1 kindje.
Ik heb een vraag tav de uitleg van wereld burger.
Ik wil graag verhuizen naar naar Engeland, maar er is toch een en ander waar ik tegen aan loop.
Ik zit namelijk met 1 kind dat zorg nodig heeft(verstandelijke beperking)
Mocht ik echt besluiten naar UK te verhuizen zal ik toch allereerst een en ander moeten regelen alvorens mij daar echt te vestigen. En dan bedoel ik het financiele gedeelte, Ik weet niet hoe snel je een baan vindt, hoe goed het geregeld is met kinderen als de mijne. Hier in Nederland werk ik niet vanwege mijn kind s situatie, Ik sta er helemaal alleen voor. Ik vraag me dus af hoe goed het daar geregeld is met school, hier bezoekt mijn kind een kdc(kinder diensten centrum) Ik zou best wel part time willen werken, zodat ik ook voor de rest van de dag zelf voor mijn kind kan zorgen, gezien dit toch een andere omgeving is. Maar stel dat ik niet meteen iets kan vinden. Ik zal toch eerst verzekerd moeten zijn van inkomsten alvorens mij echt daar te vestigen, zeker met een kindje.
Ik hoop dat je mij mij op weg kan helpen, want ik lees dat het moeilijk is met uitkering verstrekken, maar zijn er geen uitzonderingen, zoals hier in Nederland.
Alvast bedankt.

Eind van dit jaar ga ik met man en kinderen naar Birmingham emigreren, Solihull om precies te zijn. Zou leuk zijn om in contact te komen met Nederlanders in Brum.

Hallo Wereld_burger,

Wij gaan over 4 maanden naar Brum verhuizen. Mijn man komt hier vandaan.
Hoe lang woon jij al in Birmingham? Wij gaan in Olton wonen. Welke buurt woon jij?
Zou leuk zijn om te horen wat jou ervaringen zijn.

Hallo iedereen,

Ik reageer met een hulpvraag: mijn dochter loopt 7 weken stage in Birmingham, vanaf deze week. Ze heeft woonruimte gevonden op Portland Road, dichtbij haar stage.
Nu is het er erg vies en koud. Huurbaas weigert de verwarming aan te zetten en schoon te houden.
Ze voelt zich heel ongelukkig en overweegt om terug te komen naar Nederland. Maar dit heeft wel direct consequenties voor haar studie.

Ik ben per direct op zoek naar een gezellige, schone, warme woonruimte voor haar, vanaf direct tot 21 mei.
Kan iemand haar misschien helpen?

met vriendelijke groet,
Ciska

Wellicht is het makkelijker voor haar ter plekke om iets te vinden. Advertentie in supermarkt?
Als het toch maar voor 7 weken is, is het wellicht nog een idee om naar een hostel te gaan en te proberen daar een voordelig tarief te krijgen.

Bedankt voor de tip van de supermarkt! inderdaad goed idee, tref je ook meteen mensen uit de buurt.

Gewoon op gumtree kijken daar heb he per direct woning kamers of studio’s.