Dag allemaal,
Weet er iemand in hoeverre er biologische groenten en fruit in Turkije verbouwt worden? Zijn er natuurvoedingswinkels met bv ecologisch verantwoorde schoonmaakprodukten, biologisch graan, biozuivel…? Of is dat iets wat nog helemaal niet leeft op die manier?
Bij voorbaat dank voor een reaktie.
Beste Ara
İk denk dat men het hier niet noodzakelijkerwijs biologische voeding noemt.
Er wordt hier naar mijn weten erg weinig voedsel gemanipuleerd.
Onze buren en meer mensen bij ons in de buurt hebben een groentetuin en als we de straat uitlopen kunnen we melk vers van de koe kopen (niet dat ik van dat laatste gebruik maak, maar dat terzijde).
Het is zelfs zo dat mijn man zijn familie het een beetje vreemd vindt dat wij onze yoghurt in de winkel kopen.
Deze mensen leven dus erg biologisch verantwoord, maar ik ben er van overtuigd dat ze nog nooit van de term hebben gehoord!
En denk nu niet dat ik ergens op een afgelegen bergtop in midden Turkije woon, want ik heb het hier over onze woonwijk even buiten Side.
Wat betreft schoonmaakmiddelen kan ik echter kort zijn; het is hier wel nog steeds bleekmiddel wat de klok slaat.
Dank voor je antwoord! Ik wil er toch nog even op door gaan. Dat de mensen hun eigen groenten verbouwen is heel leuk, maar dat kan je op verschillende manieren doen. Het gaat er mij om hóe ze verbouwen. Met kunstmest en allerlei chemische verdelgers om de beestjes te weren? Of op de echt ouderwetse manier, toen de mensen nog weet hadden van welke planten bij elkaar te zetten, wisselteelt…
Natuurvoedingswinkels bestaan niet in Turkije? Of een gewone supermarkt die een paar schappen met biorijst, -pasta en dergelijke heeft?
Ze weten hier wel degelijk over verdelgingsmiddelen, en steeds meer bananen en tomaten worden in kassen verbouwd, je proeft t verschil al met jaren geleden. Ga bij Mahmutlar de bergen in, 1 en al kas, Demirtas wordt helemaal volgebouwd met kassen. Onze buren sproeien!
Over bio producten, met dit etiket, ik heb t nog niet gezien.
groetjes
Onze buren sproeien bijv. niet, maar ik weet wel dat ze langs de randen van hun moestuin plantjes zetten die een bepaalde geur afgeven om hun gewassen te beschermen tegen insecten e.d.
Het fijne weet ik er ook niet van hoor, maar kan me voorstellen dat als het echt om een bedrijf gaat dat men dan wel anders te werk gaat.
Wellicht zijn er wel natuurvoedingwinkels in de grote steden maar hier in onze omgeving in ieder geval niet.
Misschien kun je eens kijken op de website van de grootste supermarktketen hier, www.migros.com.tr voor wat meer info.
Hun website is zowel in turks als in engels.
Succes
Dank voor de reakties. Ik ga zeker kijken op de aanbevolen site. Als iemand nog iets weet over natuurvoedingswinkels in Turkije, ik hoor het graag!