In juli 2007 vertrek ik voor 3 weekjes naar Canada. We landen in Toronto en gaan dan met een binnenvlucht naar Winnipeg. Omdat ik eigenlijk deze binnenvlucht, die we in België geboekt hebben, vrij duur vind, vraag ik me af of binnenvluchten niet een stuk goedkoper zijn als je ze in Canada zelf boekt… Als ik zo in de brochures over Canada blader en op het internet kijk, valt het me op dat de mooiste natuur en zo vooral in het Westen van Canada te zien is, maar wij verblijven in het Oosten… Weet iemand hier misschien iets over, of weet iemand waar ik hierover informatie kan vinden? Alvast bedankt!
Als je een binnenlandse vlucht via een reisbureau boekt, is dit meestal duurder dan rechtstreeks bij de maatschappij. Air Canada heeft zo goed als een monopoly op de binnenlandse vluchtenmarkt in Canada, maar heeft ook goedkope dochterondernemingen bv Jazz. Ik weet niet goed of Air Transat ook binnenlandse vluchten doet.
Wat helpt (voor de volgende keer, aangezien je nu al geboekt hebt) is om op de website van Air Canada te kijken en de diverse vluchten te vergelijken. Het scheelt soms per dag en zelfs per tijdstip in prijs tussen de ene of de andere vlucht.
Let wel dat een korte vlucht altijd relatief duur is vergeleken bij een langere vlucht. Dat komt omdat de luchthavenbelastingen een vaste prijs zijn en een groot deel van het ticket uitmaken.
De natuur in het West schijnt inderdaad erg mooi te zijn, wij gaan er deze zomer ook naar toe. Maar dat wil niet zeggen dat het Oosten niets is, er gaan genoeg mensen naar toe. Maar waarom heb je dit niet eerder uitgezocht, voordat je de reis boekte? Of ga je op familiebezoek en dacht je er maar gelijk een vakantie aan vast te plakken?
Anyway, kijk eens op National parks
voor de nationale parken in Canada. Wellicht vind je er een paar mooie in het Oosten.
Kijk ook eens op het Thorntree forum van Lonely Planet onder Americas - Canada, http://thorntree.lonelyplanet.com/categories.cfm?catid=11 daar staat een heleboel nuttige informatie ook over goedkope vluchten e.d. (wel in het engels natuurlijk).
Bedankt voor je reactie. Het is allemaal nogal overhaast geboekt, we gaan inderdaad op familiebezoek in Winnipeg (gouden bruiloft). Een vriendin van me heeft een aantal jaren geleden een jaar in Amerika gewoond bij een gastgezin en zij vertelde me dat ze daar een binnenvlucht van Minnesota naar Chicago geboekt had: heen en terug voor ongeveer 50-60 EUR… ik heb er voorlopig niet echt een idee van hoe die prijzen in Canada liggen om bijvoorbeeld van Winnipeg naar Vancouver te vliegen. Ik heb gelezen over Telegraph Cove, waar in de zomer zo’n 300 orka’s bij elkaar zouden komen… en dat wilde ik eerlijk gezegd voor geen goud missen. Ik heb deze reis ook niet zelf gepland, dat is natuurlijk het nadeel als je overhaast moet beslissen of je mee wilt of niet… We gaan er hoe dan ook het beste van proberen maken op deze korte periode…