Binnelandse vluchten

We vliegen (in 2/2013) vanuit Brussel naar Bangkok en gaan onmiddellijk doorvliegen naar Chiang Mai met een binnenlandse vlucht (AirAsia).

Wat als de vlucht uit Brussel vertraging heeft en de vooraf geboekte binnenlandse vlucht reeds vertrokken is ?
Kan dan de volgende vlucht genomen worden en moet er dan opnieuw betaald worden ?
Zijn de binnenlandse vluchten meestal volzet ?
Is het nodig om de binnenlandse vluchten reeds vooraf te boeken ?
Hoeveel bagage mag er meegenomen worden (AirAsia)?
Normaal hebben we een valies van 20 kg en handbagage van 8 kg
en/of hoeveel moet er dan betaald worden per kg ?

Als je je Air Asia vlucht mist, moet je een nieuw ticket kopen tegen de op dat moment geldende prijs. Men is momenteel trouwens ook weer aan het praten over de mogelijkheid om lowcosters te verplaatsen naar Don Muang (de oude airport in noorden van Bangkok). Zal ook problemen gaan opleveren met alle mensen die reeds een aansluitend ticket met Air Asia hebben geboekt.

Een ticket is ter plaatse altijd nog wel te krijgen, alleen niet meer tegen de laagste prijs. Mocht Air Asia toevallig vol zitten (kans is vrij klein), dan heb je ook nog Nok Air (vanaf Don Muang), Bangkok Airways en Thai Airways.

Het is niet nodig om tickets vooraf te boeken, maar er zijn wel vaak tickets voor promo-prijzen. Deze krijg je vaak niet meer als je een paar dagen van tevoren boekt.

Bagage kan je van tevoren via de website van Air Asia bijboeken (20 kg). Dit is toch een stuk goedkoper dan bijbetalen op de luchthaven.
Handbagage bij Air Asia is max. 7 kg, weet niet of ze moeilijk doen met een kilo meer…heb geen ervaring met overgewicht aan handbagage.

1 like

Bedankt voor de info.
Boekingen juist voor vertrek zijn blijkbaar veel duurder.
De prijs voor vertrek op 31/1/13 van BK naar ChMai is THB 1390.
Voor een vertek op 17/3/12 (morgen zou dit 2990 zijn).
Als ik de commentaar op de site van Air Asia goed begrijp dan is de prijs voor de in te checken bagage (20kg) slechts 290 THB.
Maar wat met de handbagage en zijn er andere te betalen supplementen?
Zouden er een soort “paketten” bestaan indien men meerder binnelandse vluchten wil nemen?

Ja, en grote kans dat er voor eind januari 2013 nog wel een keer een aanbieding voorbij komt waardoor je het nog goedkoper dan die THB 1390 kunt boeken.

Bagage binnenlands Thailand was tot voor kort THB 320 voor een koffer van maximaal 20 kg, maar Air Asia heeft kort geleden deze tarieven wat verlaagd volgens mij, dus THB 290 zou heel goed kunnen.
Handbagage tot 7 kg is gratis. Houd hier rekening mee, want het is een lowcost maatschappij dus als ze extra aan passagiers kunnen verdienen doen ze dit graag.

Indien je online boekt, zorg dan dat je de verzekering uitvinkt (staat automatisch al aangevinkt), aangezien meeste NL en Belgen zelf al verzekering hebben. Ook om een zitplaats van tevoren te boeken of om als eerste aan boord te gaan, moet je meer betalen. Maar zou ik ook niet doen, nergens voor nodig.

Eten moet je ook voor betalen en kan je evt bij online boeking al doen. Maar op die korte vluchtjes zou ik niks bestellen. Eenmaal in Chiang Mai kan je veel lekkerder en goedkoper bij een van de vele restaurantjes eten.

Houd er rekening mee dat wijzigen na boeking vaak niet meer mogelijk is of alleen tegen hoge kosten.

Het beste dus nog even wachten met boeken…ook even afwachten of Air Asia wellicht naar andere luchthaven gaat verhuizen. Schrijf je in voor de nieuwsbrief, als er dan aanbiedingen zijn, krijg je bericht…

AirAsia staat als cabine-bagage een tas van 55x40x20 cm toe met een maximum gewicht van 7 kg + (plus) een laptop tas. Dat laatste is niet onbelangrijk, omdat een laptop + lader + toebehoren al snel 5 kg weegt. Er KAN heel zeikerig worden gedaan over een kilootje te veel.
Bij AirAsia verder opletten op de bijkomende kosten:

• bij boeking zul je THB 600 zien verschijnen. Is dit het geval, ga dan terug in de boeking en annulleer de stoelen die AirAsia voor je gereserveerd heeft.
  • tijdens je boeking kom je ook een verzekering tegen. Je moet een paar keer een hokje “ontvinken” om hier vanaf te komen.
  • boek vooraf geen eten; je kunt al naar gelang ook maaltijden/snacks aan boord kopen. Geldt ook voor koffie, e.d.

Ben je van plan om met AirAsia te vliegen, registreer je dan op hullie zijn website. Je krijgt dan vanzelf promo’s via de email + het boeken gaat gemakkelijker. (niet alles opnieuw invullen).

Joe
Dit is inderdaad heel nuttige nfo.
Ik weet nu al dat ik - als ik vlieg met Air Asia - best vooraf 20 kg bagage aangeef (koop).
Het feit dat een laptop afzonderlijk mag meegenomen worden is ook niet onbelangrijk.
Normaal gezien gaan we 3 binnenlandse vluchten maken: BK - Ch Mai - Ch Mai - Phuket + Phuket - BK.
Misschien kan er ergens een “pakket” aangekocht worden voor 3 binnelandse vluchten?.
Nu moet ik nog uitzoeken dat het meenemen van een laptop ook afzonderlijk mag bij mijn vlucht Brussel - Bangkok, anders heeft het weinig zin.
De vlucht BRU - BKK moet ik wel nog boeken en ik kijk hiervoor nog even rond (vertrek pas op 1 febr. 2013).
Een rechtstreekse vlucht met Thai Airways is het gemakkelijkste (zonder stop) maar kost toch rond 300 euro meer pp (wat ook niet niks is).
Met Turkisch Airlines kost het (h/t) ca 700 euro, wel met 1 stop.
De info ivm uitvinken bepaalde vakken is ook interessant.
Heb me intussen al geregistreerd op site van AirAsia.
Bedankt voor de duidelijke en nuttige info.

Bij Air Asia kunnen geen ‘pakketten’ worden gekocht voor meerdere vluchten. Zij werken gewoon op basis van losse enkele reizen. Nu werken Bangkok Airways en Thai Airways wel met zgn. airpasses. Als je goed geprijsde tickets kan vinden met Air Asia, zal je goedkoper uit zijn dan met een airpass (bij de airpass van Thai Airways is bijvoorbeeld Chiang Mai - Phuket al niet toegestaan).

Bij het merendeel van de maatschappijen is het toegestaan om een laptop naast de normale handbagage mee te nemen. Deze info is altijd wel terug te vinden op de website van de betreffende maatschappij.

Hallo,

Volgende maand vlieg ik met KLM naar BKK en heb een aansluitende vlucht met Air Asia naar Udon Thani. Een soort gelijke situatie
Klopt het dat ik eerst door de immigratie moet en dan weer opnieuw naar domestic moet om me daar in te checken?
Als dit klopt, hoeveel connection time zal ik daarvoor nodig hebben en betekent dit dat ik dan ook departure tax moet betalen?

bedankt voor de hulp!

Ja, je moet eerst door immigratie, bagage ophalen en dan naar de Air Asia balie. Het is op het moment lastig om wat over de minimale overstaptijd te zeggen. Afgelopen weken was het regelmatig drama bij immigratie, ik heb mensen op kantoor gehad die 2,5 uur hebben moeten wachten. Inmiddels schijnen de wachttijden wel alweer wat verbeterd te zijn.
Departure tax hoeft in Thailand nooit meer betaald te worden; alle taxen zitten reeds in de ticketprijs verwerkt.

Bedankt voor je hulp!