Ik ben druk bezig met een route uit te stippelen voor mijn 2 - 3 maanden trip Argentinië/Brazilië met als startpunt Buenos Aires:
Argentinië: Buenos Aires > Rosario > Santa Fe > Puerto Iguazu
Zuid-Oost Brazilië: Cataratas del Iguazu > Sao Paulo > Pantanal > Ilha Grande > Rio de Janeiro: Tijuca forest, Christusbeeld, Santa Teresa, Lapa, de trappen van Seleron, Suikerbrood berg >
Zijn er tussen Beunos Aires en Cataratas del Iguazu nog highlights die zonde zijn om over te slaan?
Als je in de gelegenheid bent zou ik zeker de Esteros del Iberá bezoeken, dé wetlands van Argentina. Te bereiken via Mercedes (Corrientes), waar je met een nachtbus vanuit Retiro (Buenos Aires) naar toe kunt. Overnachten in Colonia Carlos Pellegrini. Vanuit dat dorpje kun je weer connecties regelen met Posadas en Iguazú. Is overigens niet de goedkoopste bestemming…
ondergewaardeerd vw de in de nabijheidzijnde Iguazu watervallen maar toch erg indrukwekkend vind ik de Saltos de Mocona heel indrukwekkend. Niet de hoogste of grootste maar dan toch wel de breedste waterval ter wereld.
Als je met de auto/bus de route volgt van Buenos Aires - Rosario - Santa Fé - Iguazú dan zijn de ruines van San Ignacio absoluut een aanrader. Staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO en een mooie onderbreking om daarna in één keer door te rijden naar Iguazú.
Ik zou de ronde uitbreiden en vanuit Rosario verder reizen, via Cordoba naar Tucuman en Salta en daar de omgeving verkennen. Het lijkt is ver “om”, maar mag eigenlijk niet ontbreken als je het noorden van Argentinië bezoekt. In 2-3 maanden Noord-Argentinië en Brazilië is dat zeker mogelijk als ik naar je planning kijk. De Andes is geweldig en een diversiteit die je niet snel ergens anders tegenkomt. Vanuit Salta kun je dan de bus nemen naar Iguazu (vaak 2 bussen met een tussenstop van een half uur).
Vanuit Iguazu kun je ook de bus naar Campo grande nemen om de Pantanal te bezoeken. Je hoeft dus niet via Sao Paulo te reizen. Je kunt dan vanuit de Pantanal via Sao Paulo naar Ilha Grande reizen, al weet ik niet zo goed wat er in Sao Paulo te halen valt… Kijk voor inspiratie over Salta en omgeving ook eens op http://www.argentinie-info.nl/bestemmingen/salta/. Veel plezier!
@ Marc18: Heb je zelf deze route ook doorlopen en zo ja wat is een reëel tijdsbestek om er voor uit te trekken?
@ Boredby9to5: Dankje voor de suggesties. Wat voor reis heb jij zelf gemaakt als ik vragen mag? Ik ga dat zeker in overweging nemen, wat is ongeveer de reistijd van Rosario - Cordoba - Tucman denk je?
Nee, ik heb zelf de route niet doorlopen. Wel weet ik dat de afstand met de bus ongeveer 18 uur is. Het lijkt me daarom mogelijk om met 1 extra dag de ruines goed te kunnen bezoeken. Bijvoorbeeld 's avonds uit BsAs weg, 's ochtends aankomen bij de ruines en dan 's avonds door naar Iguazu.
Na wat extra research gedaan te hebben denk ik dat de voorgestelde route van Boredby9to5 interessanter is. @Boredby9to5: Een vraagje, als ik van Rosario de volgende plaatsen aan doen in onderstaande volgorde heb ik de highlights van de omgeving te pakken, of mis ik nog iets?
Ischigualasto Natural Park
Talampaya
Tucuman
Cafayate
Salta
En waarom Cordoba als tussenstop? Om de stad of omdat het noodzaak is om via deze stad Tucuman te bereiken?
De stad Córdoba is jong en bruisend, zeker leuk om aan te doen, vanaf donderdagavond ook echt een uitgaansstad tot ver in het weekend! En de Sierras de Córdoba, op weg naar San Juan (Ischigualsto) zou ik ook niet overslaan. O.a. nationaal park Quebrada del Condorito is bezoek waard, evenals Alta Gracia (jezuïten estancia, museo Che Guevara). Alles is goed met openbaar vervoer te doen vanuit Córdoba stad.
Dankje, ik ga even een route in elkaar knutselen met behulp van het reis tabel op het forum. Denk jij dat de route:
Bueno Aires > Rosario > Córdoba > Sierras de Córdoba > Ischigualsto > Talampaya > Tucuman > Cafayate > Salta > Puerto Iguazu
Haalbaar is om op mijn gemak te verkennen in 2 week?
En zijn : Salinas Grandes, Ischigualasto Natural Park, Talampaya, Tucuman en Cafayate allemaal het best te bereiken met als uitval basis Salta?
Dus bijv. vanuit Cordoba naar Salta en vanuit daar de plekken bezoeken of is het ook haalbaar om deze onderweg naar Salta te doen met Salta als eindpunt?
Vince, maak een driehoek: vanuit Córdoba naar Mendoza, vanuit Mendoza langs de parken Ischigualasto en Talampaya naar Tucumán, Salta, Jujuy. Beste uitvalsbasis voor de parken is La Rioja Capital denk ik. Overigens zijn die parken best lastig te bereiken, met excursies vanuit La Rioja is de beste optie. Vanuit Salta kun je het zuidelijke gebied doen met bussen (cafayate) en de Quebrada de Humahuaca bereiken (kan ook allemaal met tours vanuit Salta).
Twee weken vind ik persoonlijk krap, 3 weken is een stuk relaxter.