Bevallen in Turkije?

Halloo!
Ik heb een paar vragen, Ik ben zwanger vanmijn grooote liefde uit turkije!
De bedoeling is dat ik in turkije zal bevallen, maar vind het toch een beetje eng. want ik heb geen idee hoe dat gaat daar.
We wonen samen in de buurt van Alanya (avsallar) Nu ga ik nog vaak op en neer en haal ik telkens weer een nieuwe toeristenvisum…
Ik ben nu even een paar weken in Nederland om dingen te regelen, maar wat moet ik precies regelen.
De bedoeling is wel als ik weer terug ben een jaar visum te halen. Maar hoe geld dat voor de kleine straks. Als ik de vader laat herkennen (we zijn niet getrouwt) krijgt het dan automatisch een turkse identiteitskaart( zo’n kimlik kaart, wat vele nederlandse-turkse mensen hebben die in nederland wonen) Want ik zal “het” toch ook in mijn paspoort laten inschrijven… ik heb geen idee hoe het dan gaat…

en verder hoe zijn de dokters met de bevalling? ik wil namelijk een natuurlijke bevalling. Maar hoor dat je in turkije mag kiezen wat je wilt.

mensen met ervaring? of me wat meer kunnen uitleggen? ik heb nog een paar vragen. maar daar zal ik halverwege dit forum wel opkomen :slight_smile:

dankjewel!

Ik ben zelf nu 8 maanden zwanger van mijn Turkse vriend en wij zijn ook niet getrouwd. Ik ga bevallen in Turkije (Izmir) maar ben wel nog verzekerd via Nederland, ik krijg tot op heden hele goede controles te vergelijken met Nederland alleen wordt hier iedere controle een echo gemaakt en zijn de termijnen van terug komen iets langer. Als alles goed gaat krijg ik een gewone natuurlijke bevalling. Het enige waar wij tegen aanlopen is dat er moeilijk gedaan wordt over dat de vader bij de bevalling MAG/KAN zijn. Dit is nog in onderhandeling dus kan ik nog geen concreet antwoord op geven. Ook krijgt het kindje na geboorte alle gewenste controles en injecties. Ook na de bevalling is het standaard zo dat je een dagje in het ziekenhuis moet blijven, in ned mag je als alles goed verlopen is gelijk naar huis. Waar wij verloskundigepraktijken en consultatieburo`s hebben gebeurt hier alles via het ziekenhuis.

Het kindje krijgt automatisch de Nederlandse (gedeelde) identiteit aangezien de moeder Nederlands is wel moet je voor een Nederlands reisdocument dus eigen paspoort naar Istanbul of Ankara om dat aan te vragen, dit duurt ongeveer 10 dagen daarna zal je het paspoort in bezit hebben. Om het paspoort aan te vragen heb je de geboorteakte van je kindje nodig, Turks identiteitsbewijs (dit vraag je aan met de geboorteakte) de nodige pasfoto`s en een aanvraagformulier. Alle 3 Moeder, vader en kindje moeten bij deze aanvraag aanwezig zijn. Zodra jij de vader erkent als vader krijg je ook gezamelijk gezag. In Nederland regel je dit apart als je niet getrouwd bent regel je tijdens de zwangerschap het vaderschap en daarna via de rechtbank het gezag maar in Turkije dus NIET!!! Vandaar dat je dus de handtekening van de vader nodig heb om een Ned reisdocument in bezit te verkrijgen aangezien je beide dus gezag heb (voorheen voogdij)

Dit is de informatie die ik verkregen heb via het ziekenhuis in Izmir en via de ambassade in Istanbul.

Hoi Semra,

Ik hoop dat alles goed verlopen is met je bevalling en dat je heerlijk aan het genieten bent van je babytje!! Ik ben momenteel 15 weken zwanger van de tweede en mijn man en ik verhuizen na de kerst naar Istanbul. Tegen die tijd ben ik 32 weken zwanger.

Over 2 weken ben ik voor een weekje in Istanbul met mijn man om alvast (hopelijk) meer te leren over het proces van ‘zwangeren en bevallen’ in Istanbul en om alvast een dokter te vinden die de bevalling etc. gaat doen. Heb jij enige aanbevelingen van mensen met wie we een afspraak zouden kunnen maken? Ik begreep dat alles via het ziekenhuis gaat - heb je een bepaalde dokter daar die de controles en de bevalling bij je doet of is het een team van dokters die voor je zorgt? Hoe was jouw ervaring en heb je wat adviezen voor me? Ik ben graag op de hoogte en weet waar ik aan toe ben voor ik naar Turkije (Istanbul) verhuis en zou graag alvast weten wie mijn dokter zal zijn en diegene ontmoeten over 2 weken. Ik hoor graag weer van je en hoop dat alles goed met je gaat!

Vriendelijke groetjes,

Susanne Smith