Wie heeft er ervaring met advocaten in Ghana, En bestaan er een paar goede betrouwbare mensen of zijn ze allemaal omkoopbaar ?
Het hoeft geen Ghanees te zijn, zelfs misschien liever een Europeaan die daar zijn praktijk als advocaat heeft en die misschien betrouwbaarder zijn en niet omkoopbaar ??
Voor litigatie moet je member of the bar zijn. Dit zijn enkel Ghanezen.
Als je “investeringen” wil recupereren (de meeste gevallen waar ik weet van heb, gaan daarover), dan moet je 100% bewijzen kunnen voorleggen. En dan nog…verhalen te over.
Voor transactional work en advies ligt het niet zo moeilijk.
Tja het is een familiekwestie + problemen met eigenaars van stuk land, en we zijn het beu
Bewijzen moeten we nog verzamelen, maar ik wil gewoon druk zetten, zijn het beu
1ste stuk land betaald, werd toen verkocht aan iemand anders, kregen een ander stuk land voor in de plaats (trouwens slechte ligging), kan maar niet geregistreerd worden om de een of andere reden… zou toch niet vrij zijn, maar ondertussen geld wel kwijt.
qua bewijzen moet ik eens met mijn man bekijken, wat hij allemaal heeft van geldtransacties en we hebben wel iets van papieren van de verkoop van het land, maar ge kent da in ghana, alles wordt daar zonder papier gedaan, tzou bij mij nie waar zijn, maar tja, … het kwaad is al geschied. Ik geloof wel dat we ook nog iets van gesprek hebben opgenomen, als die gsm van mijn man nog werkt waar dat gesprek opstaat met zijn halfbroer die ons beroofd heeft…
Maar bon om een lang verhaal kort te houden, ik wou gewoon eens zien of er geen goed betrouwbare Advocaat is die toch ergens druk op de ketel kan zetten. Zolang hij maar niet omkoopbaar is, want die landeigenaars en halfbroer zijn tot alles in staat…
Er zijn rond Accra inderdaad veel percelen geweest die meerdere malen verkocht zijn geweest door de chiefs, toen ze merkten dat er veel geld met te verdienen was.
Probleem is dat wij vertrouwd zijn met het civil law systeem (Napoleon, die de mosterd verder haalde bij het superieure Romeins recht). In het civil law systeem is het eigendomsrecht absoluut, en zijn alle andere zakelijke rechten daar afsplitsingen van.
In het Anglo-Amerikaanse rechtssysteem bestaat er zo geen duidelijkheid. Men kan op allerlei manieren rechten op een perceel verkrijgen. In de meeste Westerse landen die dit rechtssysteem hanteren, is er door de eeuwen heen een structuur in gekomen, die voldoende rechtszekerheid geeft.
In Afrikaanse landen die dit systeem hanteren, ligt het veel moeilijker. Vermits het in vele gevallen “God himself” is die de chief rechten op het land heeft gegeven, is het niet altijd even duidelijk hoeveel maal hij bijvoorbeeld een perceel mag “verkopen”, enz…
Over dat verkopen: een chief kan natuurlijk geen land verkopen dat “God himself” hem gegeven heeft, dus gaat het in alle gevallen om huur van het perceel voor 99 jaar (“leasehold”) als het om een Ghanaian resident gaat; een non-resident kan maximaal 50 jaar het perceel huren.
Let op: dit is een sterk vereenvoudigde voorstelling van zaken, maar het maakt het beeld wel duidelijk.
Als je echt wil kopen (om het eventueel aan je kinderen of kleinkinderen te laten), koop je beter in Togo, dat ons eigendomsrecht hanteert. Niet te dicht bij de kustlijn, anders steekt de global warming wellicht stokken in de wielen…
Tot slot: Ghana ontwikkelt tegenwoordig wel degelijk een moderner recht wat land transfer betreft. Dit is echter nog maar van toepassing op een beperkt aantal “plots” vlakbij Accra die a) “fully serviced” zijn, b) waarvan de titel dus ook helemaal onderzocht is zodat er geen betwistingen meer mogelijk zijn.
Ja, Antwerpen, helaas vrees ik dat we de strijd op ons land moeten zullen opgeven en misschien beter in Togo iets opstarten als we opnieuw het geld ervoor kunnen sparen. Maar deze keer zal ik wel de touwtjes in handen hebben en zorgen dat er geen geld wordt gegeven zonder iets deftigs op papier.
Het is spijtig, want je 99 jaar lopen wel, maar uiteindelijk kan je het niet voor jezelf opeisen en heeft het geen zin om er op te beginnen bouwen, laat staan dat je er iets aan hebt, zolang het niet kan geregistreerd worden omdat het aan iemand anders behoort.