Betogingen Thailand & SITUATIE BANGKOK !!

Ik hoor ook reacties daarom blijven wij lekker in Nederland.
Tja, als je nu in een vakantiehuisje zit vlakbij de duinbrand dan ben je ook niet blij.

De berichten in de sommige kranten zijn zeer negatief,daar smullen ze van.
Uiteraard moet er niet een algehele escalatie ontstaan.

Ik hoop dat de inwoners het beter krijgen,wij hebben een vakantie luxe probleem zij willen overleven en snakken naar betere omstandigheden.

Dat is hetzelfde als je naar het zuiden reist t’is daar ook onrustig door die moslims aldaar, dan moet je volgens de media niet meer afreizen naar phuket ook,T’is overal een keer iets dat moet je erbij nemen !!!

@Nesten, klopt dat de grondwet aangepast moet worden. Toch zijn ze in Thailand daar druk over aan het nadenken of ze prinses Maha Chakri Sirindhorn koningin kunnen maken. Reden is dat zij zeer geliefd is bij de bevolking in tegenstelling tot de kroonprins. Tweede reden en is nog mogelijk veel belangrijker, als de koning wegvalt, kunnen de politieke spanningen zo oplopen dat het land in een burgeroorlog vervalt. Hoewel het leger de koning steunt, dan blijft de vraag open, hoe het leger zal reageren als de koning sterft en er geen goede opvolging is. Bekend is dat de politieke tegenstelling tussen rood en geel ook in het leger aanwezig is, tot aan het niveau van de generaals. Dat betekent dat er ook in het leger een serieuze kans bestaat op splitsing. De ellende is dan niet te overzien. Politiek stabiliteit is noodzakelijk en het koningshuis vervult tot op heden de sleutelrol daarin. De prinses kan die rol overnemen. Als dat gebeurt, komt er wel een opvolgingsvraagstuk, want ze heeft geen kinderen.

1 like

Wel raar dat een zich niet druk maakt en de andere over een mogelijke burgeroorlog begint…Moet ik mij nou zorgen maken of niet?

Als een ieder hier precies weet hoe het afloopt,dan zou men NU de juiste beslissing kunnen nemen.

Helaas weet niemand dat, een uiteindelijke beslissing maak je zelf.
Waarop die beslissing is gebaseerd is puur psychologisch nl het afwegen van voor en tegens.

Achteraf is het makkelijk praten.

Ook ik sta voor zo keuze,niemand kan je een garantie geven.

Mijn vrouw (Thaise komaf) maakt zich nergens druk om voor als nog blazen we hier de boel op, het lijkt wel of het ONS land betreft, relax. :zon02:

Mijn ouders hebben tickets met vertrek juli en ik ga in oktober, tel de dagen nu al stap desnoods vanavond nog op het >>>.

@ Warin maar voor de grondwet te veranderen heb je een regering nodig en die willen ze laten vallen en een nieuwe kiezen daar kruipt veel tijd in (nieuwe verkiezingen enz…) en dan is de koning mischien al dood en moet het leger overnemen tot alles in orde is.
En dat van die rooie in t’leger daar heb ik mijn twijfels over want dat zijn de arme
m a w streek isaan in t’leger mogen ze geen kleur hebben zoals bij ons vroeger en moeten ze achter hun Koning staan en dit hebben ze vorige keer ook gedaan dus waarom nu niet maar ja je weet maar nooit er is in dat land een corrupte massa aanwezig waaronder vele leiders. :chin:

Een vriend van mij die zou ook naar Bangkok gaan. En hij had vanuit het reisbureau gehoord dat er een negatief reisadvies is. Maargoed dit is dan wellicht verkeerde informatie geweest. Wel spijtig wordt zo de boel natuurlijk behoorlijk opgeblazen.

1 like

@Nesten, ik weet dat de grondwet hiervoor aangepast moet worden. Dat zijn ze juist aan het onderzoeken.

Over de roden in het leger. Ik was januari dit jaar in Thailand. In de Bangkok Post werd uitvoerig de situatie van het leger beschreven. Het artikel ging over de vraag hoeveel aanhangers van Thaksin in het leger heeft. Daar werd een generaal beschreven waarvan duidelijk is dat hij aanhanger is van Thaksin. Het artikel ging op een aantal legeronderdelen die tot ā€œrodenā€ zouden behoren.

@Jan Alstee, ik ben het met je eens dat we ons niet drukker moeten maken, dan nodig is. Ik heb gemerkt dat mijn betoog over een mogelijke situatie na de dood van de koning wellicht mensen op het verkeerde been zet. Dan is er namelijk een situatie waarvan niemand precies weet wat er gebeurt. Maar dat is lastig uit te leggen, als je geen goed beeld hebt van de Thaise politieke situatie. Gelet op de reacties op deze site, merk ik dat het niveau van kennis zeer verschillend is. Om die reden zal ik terughoudend zijn om te reageren, want vakantiegangers moeten zich vooral geen onnodige zorgen maken.

Wat nu kan iedereen op vakantie gaan naar Thailand. Alleen in Bangkok zijn de demonstraties. Het is wel zaak om dan niet in de buurt te zijn. Maar in de toeristenplaatsen, zoals Pattaya, Phuket, Hua Hin hoef je echt geen zorgen te maken. De ā€œfarangā€ wordt gewoon met rust gelaten. Zij vormen geen onderdeel van de discussie. Niettemin doet een farang er sowieso verstandig aan om in Thailand terughoudend over politiek te praten.

Tot slot, ik heb ook een Thaise vrouw en zij maakt zich wel een beetje zorgen over de toekomst haar van land. Zeker in de situatie als de koning overlijdt. Zij heeft natuurlijk veel contact met haar familie in Bangkok en houdt alles bij via de Thaise websites e.d Maar ook zij geeft heel duidelijk aan, dat iedereen gewoon op vakantie kan gaan, maar wel weg moet blijven van de demonstraties. En die mening deel ik, want Thaise mensen zijn van nature geen vijandige mensen.

Van spanning gesproken: Vorig jaar in Bangkok aangekomen en wat bleek? Rugzak stond nog lekker in Belgiƫ! 3 dagen zonder rugzak. Dan maar in Bangkok kledij enzo gekocht.

Dan op samui: de dag voor vertrek met vliegtuig naar bangkok was er een vliegtuig bij het landen uitgeschoven en door de controletoren gegaan. Alez hup geen vlieger dat nog opsteeg. Gelukkig enkele uren nadat ons vliegtuig normaal zou opstijgen ging de luchthaven weer open.
Spannend!

Met het onrustige zuiden wordt Phuket niet bedoelt, maar de provincies Yala, Pattani, Narathiwat en Songhkla. Zie ook de website van Ministerie van BuZa…

@ Warin,

Neem het niet te serieus als ik zeg dat mijn vrouw zich geen zorgen maakt(van nature) omtrent de ontwikkelingen in haar land natuurlijk belt ze ook met familie en vrienden en leest ze dagelijks de media via internet, het enige wat zij zich verder af vraagt dat als dit leidt tot nieuwe verkiezingen, wie of welk persoon zal alles weer op orde kunnen brengen en het allerbelangrijkste het op orde kunnen houden voor iedereen.
Dat is eigenlijk de grootste vraag…

???

M.a.w. laten we volgende keer maar op vakantie gaan naar Irak…er mag tenslotte best wat spanning in je reis zitten ! Sorry, maar je gaat toch niet op reis voor dit soort spanning ???
Het zal best dat het in de Nederlandse media weer enigszins wordt overdreven, maar ik vind 21 doden en meer dan 800 gewonden toch behoorlijk erg.

Nogmaals, Bangkok is een ontzettend grote stad en je kan deze demonstranten wel ontlopen, nu nog wel, maar wat gaat er komende dagen gebeuren nu Songkran is afgelopen en het ā€˜normale’ leven weer begint ?? Niemand die dit kan zeggen. En ik ken het land inmiddels toch wel goed genoeg om te weten dat de vlam zo in de pan kan slaan.
Vandaag ook foto’s in de Bangkok Post gezien en daar werd ik niet vrolijk van. Wapens die de roodhemden van het leger zouden hebben bemachtigd tijdens de schermutselingen, militairen die door de roodhemden waren overmeesterd en aan de aanhangers werden getoond etc etc.
Ook verhalen gelezen van toeristen die tijdens de rellen rondom Khao San Road zaten, ook daar voelden reizigers zich niet op hun gemak.

Intussen is de regering nog steeds aan het zoeken naar een oplossing. Wilde Abhisit voorheen nog na een maand of 9 het parlement ontbinden, nu gaat het gerucht dat hij dit misschien al binnen 6 maanden wil doen. Misschien dat dit voor iets meer rust zorgt.

Ook in het Thaise leger zitten mensen die meer affiniteit hebben met de roden dan met de gelen…klopt dus zeker wat Warin zegt.

Idd, dave. Als mensen beginnen spreken over ā€˜naar daar gaan omwille van de spanning’ reduceren ze volgens mij de problemen aldaar tot een entertainment- factor.Dit vind ik behoorlijk ver gaan. Maar misschien ook wel mede te danken aan een jarenlange indoctrinatie door de Westerse media inzake sensatiezucht. Als dit zo doorgaat, kunnen we binnenkort nog een spelprogramma op de commerciĆ«le zenders verwachten met de titel: ā€˜Expeditie Wartime Bangkok’… Mensen vergeten blijkbaar al snel het menselijk leed dat dit soort situaties met zich meebrengt… Nesten, ik ben een beetje verontwaardigt door jouw reactie. Windt deze spanning jou dan op? Of heb ik het verkeerd begrepen…?

Grts,

Jelle

Destijds voor degene die het nog in het geheugen hebben,…Miami.
Een familielid heeft moeten waken in haar hotel.
Immers het ene na het andere hotel vloog in brand.

Dit familielid heeft de oorlog 1940 - 1945 meegemaakt en voelde de angst weer opborrelen.
Niet reeel,bij het kruispunt beneden aan hun hotel gebeurde iets verschrikkelijks met een toevallige dame die gewoon langs reed.

Maar om nu te zeggen dat is spannend dat is beneden peil.
Helaas zijn er figuren die alleen maar rotzooi willen trappen.

Ik hoop voor alle partijen dat er rust komt.

Heel ff off-topic…want Miami zegt me zo niks. Wat was daar destijds dan?

Met respect maar er is zoveel geweld dat we snel vergeten.
Miami heeft destijds 1 van de heftigste rassen rellen gehad.
Het begon met een aantal blanke politie agenten die een gekleurde man dood trapte.

Alle weggestopte frustratie kwam naar boven en de strijd was begonnen.

Een blanke jonge dame reed over het bewuste kruispunt en werd uit haar auto gesleurd,haar tong werd verwijderd.

Ze was daar op het verkeerde moment,plaats.

Als je die gruwelijkheden met eigen ogen ziet dan is echt je vakantie in 1 klap over.
Laat staan voor degene die de laatste confrontatie tussen het leger en de Red Shirts hebben gezien.

Juist dat laatste kan je altijd overkomen,wanneer dan ook wanneer dan ook.

On Topic :
Daarom vind ik het belachelijk dat men vraagt of het veilig is om naar Bangkok te reizen.
Niemand kan je de garantie geven dat jouw niets overkomt.

Er is een risico en ben je bereid om dit risico te nemen dat blijft een persoonlijke afweging.

1 like

Ah oke, dacht dat dat in LA was…

Overigens zijn er nog 2 mensen aan hun verwondingen overleden, dodental staat dus nu op 23 :frowning: