Betalen Praag

Over 2,5 week ga ik voor het eerst naar Praag. Tsjechië heeft nog zijn eigen geld. Kun je in Praag alleen met hun kronen betalen of - net als bijv. in Turkije - ook overal met euro’s?

Francie.

Op veel plekken kun je met euro’s betalen, maar het is makkelijker om gewoon lokaal geld te halen uit de ATM/wisselen. Er zitten ongeveer 25 kronen in een euro.

Wat me vorige week bovendien op viel, en wat ik heel makkelijk vind, is dat je in de meeste winkels gewoon aankopen kan pinnen. Dus in de winkel betalen met je Nederlandse ING-pas, en geen bergen kronen op zak die je aan het eind van je vakantie niet kwijt kan. :slight_smile:

Hallo lezers,

ik ga in augustus met een groeps reis naar praag, ik heb van mensen hier (nederland) gehoord dat je moet uit kijken met wissselen in tchegie?
Dan proberen mensen op straat te wisselen en dan kom je er later achter dat ze je belazert hebben???

Jordan

In veel landen komt het voor dat mensen die op straat willen wisselen je belazeren. Je krijg bv 9 biljetten ipv 10, of je krijgt biljetten van 5 ipv 500 (of iets anders wat op elkaar lijkt). In veel landen is op straat wisselen zelfs illegaal - al weet ik niet of dat ook voor Tsjechie zo is.

Ga naar een officieel wisselkantoor, bv op het treinstation. Of haal gewoon geld uit de muur, dat klopt altijd.

Gebruik die hersens dan eens-wissl niet op straat. Er zijn wisselkantoren bij de vleet in de toeriencentra-maar ook daar moet je die hersenpan laten kraken-en goed kijken wat de koers is en wat de kosten (de betere rekenen geen extra kosten). JUIST in Praha-HN=hoofdtstation zijn de koersen allerbelabberdst.
Verklaring: in de jaren van het communisme met hamer en sikkel en Lenn (dus dat is al ruim 20 jaar terug) TOEN was dat geld gecontroleerd-de mensen konden niet aan westers geld komen en boden dus veel betere koers voor duitse mark en gulden. Kn je nagaan hoe ouwerwets en achtergebleven die belazerde mensen zijn die je goede raad denken te
geven.
Die wisselaars van toen azen nog steeds op mensen die denken dat het nog 1988 is.
De kans dat je dan oud en niet meer geldig geld van hun krijgt is trouwens veel, veel groter.

Het wisselen van geld op straat is STRENG verboden. Mocht de Politie je betrappen wordt je geld INGENOMEN en krijg je het NIET terug. Er zijn meer dan genoeg wisselkantoortjes die je graag van je Euro’s af willen helpen en je daar een stapel met Tsjechische Kronen voor terug willen geven. Een portemonnee waar VEEL geld (briefgeld) in kan is in mijn ogen echt een aanrader!

Echter kan je ook veel met EURO’s betalen maar omdat je dan vaak meer betaald dan dat je met de Kronen doet, raad ik je aan z.s.m. je geld te wisselen naar Kronen.

Inmiddels zijn wij 6 jaar verder en wij gaan rond Kerst 2017 naar Tsjechie/Praag; wat geld er nu voor het wisselen van geld of betalen met euro’s ? Graag zoveel mogelijk reactie :wink:

Je kunt niet overal in Tsjechië met euro’s betalen, en wanneer je wél met euro’s betaalt, betaal je 9 van de 10 keer meer dan wanneer je in kronen zou betalen. Het verstandigste is dus nog steeds wisselen. Mijn ervaring is echter wel dat het pinnen ‘voordeliger’ is dan een wisselkantoor, wat betreft de beste koers.

Beste Danechka, ik las ook ergens het volgende: Mango Change, Vodickova 41, in de Svetozor passage geeft de beste wisselkoers in Praag. Klinkt jou dat bekend ?

Durf ik niets over te zeggen. :slight_smile: Qua wisselkoersen moet je wel gewoon goed opletten áls je euro’s omwisselt. De koersen kunnen nogal verschillen en pas bij een hoger bedrag krijg je ook echt de aangegeven koers.